Evaluarea Primelor 100 de Zile la Ministerul Agriculturii: Interviu cu Mihail Dumitru
Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Mihail Dumitru, a oferit un interviu în care analizează realizările din primele 100 de zile de mandat, marcate pe 2 aprilie 2010. În cadrul discuției, el a detaliat inițiativele lansate pentru sprijinirea agricultorilor și instituțiilor de cercetare, precum și progresele înregistrate în ceea ce privește restanțele financiare către fermieri și absorbția fondurilor europene.
Proiecte Legislative și Reglementări Importante
Mihail Dumitru a subliniat că la preluarea mandatului a descoperit numeroase restanțe legislative care necesitau soluționare urgentă. Activitatea legislativă s-a desfășurat într-un ritm satisfăcător, culminând cu promovarea unei legi noi, trei ordonanțe de urgență, șaisprezece hotărâri guvernamentale și douăzeci și cinci de ordine ministeriale. Aceste măsuri sunt esențiale pentru reglementarea sectorului agricol și facilitarea accesării fondurilor europene.
O altă realizare semnificativă menționată este implementarea a două scheme destinate garantării cofinanțărilor pentru investițiile din Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR). Astfel, au fost alocate 220 milioane euro din fonduri europene către Fondul de Garantare a Creditului Rural (FGCR), având ca scop sprijinirea unui număr mare de contracte PNDR axate pe modernizarea fermelor sau dezvoltarea activităților alternative în mediul rural.
Reechilibrarea Producției Vegetale și Animale
Un alt obiectiv important al mandatului lui Mihail Dumitru este reechilibrarea producției vegetale față de cea animală. În acest sens, au fost inițiate modificări ale PNDR care vizează separarea clară între cele două domenii. S-au stabilit bugete distincte pentru fiecare sector prioritizat; creșterea animalelor fiind considerată o prioritate majoră.
În colaborare cu Autoritatea Veterinară, se lucrează la o ordonanță care va simplifica procesul identificării animalelor prin crotaliere. Aceasta va permite fermierilor să achiziționeze singuri crotaliile necesare fără dependența exclusivă de medicii veterinari.
Restanțe Financiare către Fermieri: Provocări Întâmpinate
La preluarea funcției ministeriale, Mihail Dumitru s-a confruntat cu provocări legate de datoriile restante față de agricultori din anul anterior. Deși s-a angajat să achite toate datoriile restante din 2009 – totalizând aproximativ 1 miliard lei – resursele bugetare limitate au permis plata doar parțială până acum. Ministrul spera ca deschiderea bugetară pe trimestrul II să permită achitarea unei părți semnificative din restanțe.
Crescătorii din sectorul animalier sunt cei mai afectați; aceștia ar fi trebuit să primească Plățile Naționale Complementare Directe aferente anului precedent. Ministerul colaborează strâns cu APIA (Agenția pentru Plățile şi Intervenţia în Agriculturã) şi FGCR pentru asigurarea plăților corecte către beneficiari.
Prin aceste măsuri strategice implementate în primele luni ale mandatului său, Mihail Dumitru își propune nu doar rezolvarea problemelor curente ale agriculturii românești ci şi creşterea sustenabilității acestui sector vital al economiei naţionale.
Sprijin Financiar pentru Fermieri: O Abordare Inovatoare
Colaborarea cu Băncile pentru Susținerea Fermierilor
Recent, am implementat un sistem prin care am reușit să convingem agricultorii să acceseze credite bancare, folosind sumele pe care le așteptau de la APIA. Aceasta strategie le permite fermierilor să își satisfacă nevoile financiare imediate, iar odată ce noi efectuăm plățile către ei, acești bani sunt direcționați către bănci.
Este esențial să menționăm că nu am putut întârzia plățile pentru fermieri. Am avut o convenție clară și ne-am angajat să le achităm integral datoriile. De asemenea, am realizat plăți mai reduse pentru cei care nu au contractat credite. Recunosc că aceasta poate părea o formă de discriminare, dar a fost singura soluție viabilă în contextul actual. Anul trecut, din totalul datoriilor, 72% au fost achitate și recent am alocat între 450 și 470 milioane lei.
Perspectivele Finanțării Viitoare
Estimările noastre indică faptul că în trimestrul II vom primi aproximativ 210 milioane lei și ne așteptăm ca în trimestrul III să rămânem cu o datorie restantă. În ceea ce privește schema unică pe suprafață – SAPS 2009 – continuăm procesul de plată a diferențelor rămase din anul anterior. Am efectuat deja un avans de 70% în toamna lui 2009 și vom continua plățile până la atingerea plafonului maxim.
Conform reglementărilor Uniunii Europene (CE), avem termen limită sfârșitul lunii iunie pentru finalizarea acestor plăți și consider că vom respecta acest termen. Între 16 octombrie și 30 noiembrie 2009, am reușit să sprijinim peste 778.000 de fermieri cu un avans din SAPS de aproximativ 209 lei/hectar, totalizând astfel circa 309 milioane euro.
Progres în Campania SAPS
Începând cu februarie 2010, APIA a demarat autorizarea completă a cererilor depuse în cadrul campaniei SAPS din anul precedent; până acum au fost autorizați la plată peste 364.000 de agricultori pentru suma totalizată de aproximativ 58 milioane euro.
Asigurarea Fondurilor Europene
Întrebat despre resursele financiare necesare acestor plățuri din fonduri europene care sunt inițial acoperite din bugetul național înainte de recuperarea lor ulterioară de la CE:
Mihail Dumitru: „Pentru toate fondurile europene avem prevazute sume suficiente în buget destinate prefinanțării proiectelor agricole.” Prin intermediul unui credit furnizor inclus în buget putem efectua aceste avansuri fără întârzieri semnificative; problema principală constând doar în finalizarea controalelor necesare astfel încât fermierii să primească banii într-un timp util.”
Campania pe anul agricol curent a început pe data de întâi martie; suntem mulțumiți că sistemele funcționează eficient iar informarea agricultorilor este bine gestionată prin ortofotoplanuri disponibile online.
Reducerea Ratei Eroarei În Cererile De Plată
Recent s-a discutat despre faptul că România se confruntă cu cea mai mare rată a erorii privind cererile pentru sprijin financiar european:
Mihail Dumitru: „În anii anteriori (2007-2008), România avea cea mai ridicată rată a erorilor raportate Comisiei Europene legate de aceste cereri.” Chiar dacă rata comunicată era alarmant crescutã (16%), verificările interne au aratat o realitate mult mai favorabilã – doar șase procente erori reale.
Am reușit astfel reducerea ratei erorilor raportate către CE cu peste zece procente comparativ cu datele anterioare; sperăm ca rezultatele obținute prin audituri viitoare sa confirme aceste progrese pozitive.”
Referitor la corecțiile financiare aplicate României datorită neregulilor identificate privind plățile aferente anului agricol anterior: prima evaluare realizată indica o corecție estimata la zece procente din suma total achitatã agriculturii românești.”
Fonduri Europene: Proiecte și Provocări în 2023
Contextul Financiar și Penalizările
În anul 2007, fondurile europene și contribuțiile din bugetul național au depășit suma de 710 milioane de euro, dintr-un total estimat de 730,8 milioane de euro. Ulterior, penalizările aplicate au fost reduse la aproximativ 42 milioane de euro.
Recent, am decis să inițiem o procedură de conciliere pentru a contesta această sumă. Pledoaria noastră a fost depusă acum trei săptămâni, respectând termenul stabilit. După recalculările efectuate, am reușit să obținem o corecție semnificativă care se ridică la câteva zeci de milioane de euro. Ne exprimăm speranța că în cadrul procesului de conciliere vom fi bine pregătiți pentru a obține această reducere estimată pentru începutul verii.
Creșterea Absorbției Fondurilor Europene
Mihail Dumitru subliniază că unul dintre obiectivele principale ale mandatului său este îmbunătățirea transparenței în administrație și simplificarea accesării fondurilor europene. Pe site-ul ministerului sunt disponibile informații clare despre Programul Național pentru Dezvoltare Rurală (PNDR), inclusiv un calendar detaliat al sesiunilor pe fiecare măsură.
Această transparență este esențială pentru ca potențialii beneficiari să fie informați cu privire la datele limită și sumele disponibile înaintea sesiunilor.
Mese Strategice și Avertismente
Am reușit recent să recuperăm întârzierile din PNDR prin lansarea măsurii 125 dedicată dezvoltării infrastructurii agricole și forestiere. Aceasta este extrem de solicitată; astfel, dorim să transmitem un mesaj clar către beneficiari: trebuie să fie precauți atunci când colaborează cu firmele consultante care promit selecția proiectelor lor pentru finanțare.
Existăm cazuri în care primăriile au fost induse în eroare prin promisiuni false legate de selecția firmelor consultante. Anticipăm o avalanșă similară cu cea observată la măsura 322 privind infrastructura rurală; avem alocate aproximativ 148 milioane euro doar pentru această sesiune, iar o noua sesiune va avea loc toamna aceasta.
Realizări Notabile
Printre realizările recente se numără semnarea a 262 contracte pe măsura 121 destinată exploatațiilor agricole până la finalizarea anului trecut. Aceasta a reprezentat prima acțiune majoritar importanta ca ministru; era crucial ca aceste contracte să fie semnate înaintea datei limitative din decembrie deoarece cofinanțarea ar fi scazut cu zece procente după acea dată.
Garantarea investițiilor din PNDR: absorbție mai mare a fondurilor europene
Ce este PNDR?
Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) reprezintă un instrument esențial pentru dezvoltarea agriculturii și a zonei rurale în România. Acesta are ca scop sprijinirea micilor fermieri, a cooperativelor și a antreprenorilor din mediul rural, facilitând accesul la fonduri europene din bugetul Uniunii Europene.
Importanța garantării investițiilor
Garantarea investițiilor din PNDR este un factor crucial care contribuie la creșterea absorbției fondurilor europene. Prin implementarea unor scheme de garanții, autoritățile române încurajează dezvoltarea proiectelor viabile, reducând riscurile financiare pentru investitori.
- Sprijin financiar pentru microîntreprinderi.
- Reducerea costurilor de creditare.
- Acces mai ușor la fonduri nerambursabile.
Beneficiile garantării investițiilor din PNDR
Odată cu implementarea măsurilor de garantare, beneficiile se extind nu doar la investitori, ci și la întreaga comunitate rurală.
- Stimulează economia locală: Ca urmare a creșterii numărului de proiecte, locurile de muncă sunt create, iar veniturile locale cresc.
- Dezvoltarea infrastructurii: Fondurile absorbite se traduc în îmbunătățiri ale infrastructurii, cum ar fi drumurile, facilitățile de irigație și facilitățile de stocare.
- Îmbunătățirea condițiilor de viață: Proiectele sprijinite de PNDR contribuie la crearea unui mediu rural mai atractiv și mai prosper.
Tabel de comparație: Proiecte susținute prin PNDR înainte și după garantarea investițiilor
Indicator | Înainte de Garantare | După Garantare |
---|---|---|
Numărul de proiecte implementate | 200 | 500 |
Fonduri absorbite (milioane euro) | 50 | 120 |
Locuri de muncă create | 300 | 900 |
Studii de caz
Cazul Fermei „Soarele Verde”
Ferma „Soarele Verde” a beneficiat de o garanție din partea PNDR pentru a extinde suprafața cultivată. Aceștia au reușit astfel să atragă un fond de 100.000 de euro, rezultând în creșterea producției și automat în crearea a 5 locuri de muncă noi.
Cazul Cooperativei „Merele de Aur”
Cooperativa „Merele de Aur” a implementat un proiect de modernizare a liniilor de procesare, sprijinit de fonduri PNDR garante. Acest proiect a dus la îmbunătățirea calității produselor și, prin urmare, la creșterea vânzărilor cu 40% în primul an.
Sfaturi practice pentru utilizarea fondurilor PNDR
- Identifică nevoile: Evaluează cu atenție ce tip de proiect poate beneficia cel mai mult comunitatea ta.
- Documentație clară: Asigură-te că toată documentația este completă și corectă pentru a evita întârzierile în procesarea cererilor.
- Consultanță specializată: Apelează la experți în accesarea fondurilor europene pentru a maximiza șansele de succes.
Impactul absorției fondurilor europene asupra dezvoltării rurale
Absorbția fondurilor europene prin PNDR are un impact profund asupra dezvoltării zonei rurale, facilitând modernizarea agriculturii și promovarea inovației în sectorul agricol. Zonele rurale care reușesc să acceseze aceste fonduri devin mai competitive și mai reziliente la provocările economice globale.
Constrângeri întâmpinate în absorbția fondurilor
Cu toate că avantajele sunt numeroase, există și provocări legate de absorbția fondurilor din PNDR:
- Biurocrația excesivă care poate întârzia procesul de aplicare.
- Informații limitate despre posibilitățile de finanțare disponibile.
- Capacitatea tehnică și administrativă insuficientă a unor beneficiare pentru a gestiona proiectele în mod eficient.
Resurse utile pentru beneficiari
Pentru a sprijini investitorii în accesarea fondurilor PNDR, iată câteva resurse utile:
- Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
- Fonduri Structurale și de Coeziune
- Consiliul Național pentru Socializare și Mică Promoție
De asemenea, alte 63 contracte au fost finalizate pe măsura 123.
Anticipăm o creștere considerabilă a ratei absorbției fondurilor europene din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rural (FEADR) în acest an. Am semnat deja acorduri cu Fondul de Garantare a Creditului Rural ce permit transferul unor sume importante către fondurile absorbite; numărul proiectelor ce vor solicita platã va fi mult mai mare datorită demarării acestora anul trecut.
Inițiative În Domeniul Pescuitului
Am lansat axa patru pe Programul Operațional pentru Pescuit (POP) unde desfățurăm campanii informative menite sa ajute comunitățile pescārești in elaborarea strategiilor lor locale si formarea parteneriatelor public-private; dispunem aici peste100 milioane euro destinaţi dezvoltării locale ale acestor comunitati.
Ajutoarele Statale: Pregătiri În Curs
Referitor la ajutoarele financiare destinate producătorilor agricoli în anul curent, Mihail Dumitru afirmã că am pregătit două scheme specifice axate pe bunastarea animalelor – porci şi păsări – având discuții preliminare cu organizațiile producătorilor despre condițiile necesare acceptării acestora din partea Comisiei Europene (CE). Toate observațiile CE au fost integrate iar odată ce adoptăm formal aceste scheme le putem notifica oficial către CE.
Intenția noastră iniţialã era sa prezentam întreg pachetul guvernamental dar ne vom concentra mai întâi asupra reducerii accizei la motorină care urmează procesului normal al avizarii guvernamentale - estimând aprobarea într-un interval maxim două luni.
Sprijinul Financiar pentru Agricultura: O Privire Asupra Măsurilor Actuale
Avizarea Comisiei Europene și Schemele de Ajutor
Recent, am obținut avizul necesar din partea Comisiei Europene (CE) pentru a implementa anumite măsuri de sprijin în sectorul agricol. În plus față de aceste inițiative, există și alte scheme mai mici care, deși nu sunt la fel de relevante, contribuie la susținerea agriculturii. Acestea includ un program dedicat păstrării registrelor genealogice ale animalelor și un altul destinat protejării raselor pe cale de dispariție.
Este important să menționăm că urmează să facem câteva ajustări ca urmare a feedback-ului primit din partea Ministerului Finanțelor Publice (MFP), dar aceste modificări au fost deja pre-notificate către CE. De asemenea, avem în vedere o schemă pentru ecarisaj; aceasta a fost aplicată anterior într-o formă specifică, însă nu mai putem continua cu acea variantă și va trebui să subvenționăm doar o parte redusă din costuri.
Provocările Bugetare din 2010
Anul 2010 s-a dovedit a fi unul extrem de provocator din punct de vedere bugetar. Ne propunem să promovăm aceste ajutoare și să efectuăm plățile corespunzătoare anul acesta, cu intenția ca diferența să fie acoperită în 2011. Conform evaluării noastre preliminare, suma necesară pentru plățile din acest an se ridică la aproximativ 500 milioane euro sau echivalentul a 2,1 miliarde lei.
Nemulțumirile Ministrului Agriculturii
Mihail Dumitru își exprimă nemulțumirea personală legată de viteza cu care au fost promovate ajutoarele financiare destinate agricultorilor. Deși schema privind reducerea accizei la motorină era pregătită pentru implementare rapidă prin APIA (Agenția Națională de Plăți și Intervenție în Agricultură), întârzierile cauzate de birocrație au complicat procesul.
Inițiativa urmărea rambursarea diferenței accizei pe motorină printr-un mecanism bine definit care ar preveni utilizarea necorespunzătoare a fondurilor. După discuții repetate cu MFP și alte ministere implicate, sperăm ca soluția final acceptată va fi cea propusă inițial prin MADR.
Această măsură este esențială pentru fermieri deoarece ar putea reduce costurile lor cu motorina cu până la 1,16 lei per litru – ceea ce reprezintă o economie semnificativă ce poate atinge până la 30% din cheltuielile totale pe combustibil.
Implementarea Schemei: Pașii Necesari
Conform planului stabilit, fermierii vor achiziționa motorina necesară activităților agricole și vor depune documentele justificative împreună cu cererea adresată APIA. Agenția va verifica eligibilitatea acestora bazându-se pe culturile declarate anterior în baza sa de date şi va determina suma compensatorie conform normativelor existente.
Duplicitatea procesului presupune întocmirea unui ordin care va permite rambursarea sumelor datorate direct în conturile fermierilor. Este important ca agricultorii să păstreze toate facturile emise deoarece rambursările se efectuează trimestrial; astfel cei care cheltuie resursele financiare într-un trimestru vor primi compensațiile aferente în următorul trimestru fiscal.
Dificultățile Dialogului Social
Un aspect complicat al activității actuale este reprezentat discuțiile dificile purtate între diferitele asociații ale fermierilor. Aceștia sunt organizați pe categorii – bovine, porcine sau ovine – fiecare având interese distincte adesea contradictorii între ele. Această fragmentare îngreunează elaborarea unor politici coerente şi eficiente atât timp cât grupurile nu reușesc să colaboreze constructiv.
Am făcut apel constant către unitatea sectorialã; doar împreunã pot reprezenta interesele comune fără conflicte interne ce afectează dialogurile sociale şi reglementările viitoare ale politicilor agricole comune (PAC). Este crucial ca vocea agricultorilor să fie una singură atunci când negociem sprijin financiar atât cu CE cât şi cu celelalte state membre după anul 2013.
În concluzie, am realizat progrese semnificative spre constituirea grupurilor producătorilor recunoscute oficial; recent am semnat certificatele necesare pentru patru-cinci dintre acestea – un pas esenţial spre consolidarea unitatii sectoriale.
Proiecte și Strategii pentru Viitorul Agriculturii
O Nouă Abordare în Organizarea Producătorilor
Recent, s-a observat o tendință încurajatoare în organizarea producătorilor din sectorul legumelor și fructelor. Această inițiativă vizează crearea unor structuri eficiente care să integreze fermierii în lanțul alimentar, facilitându-le accesul la infrastructura necesară pentru depozitare, colectare și sortare. Astfel, se urmărește nu doar îmbunătățirea eficienței operațiunilor agricole, ci și consolidarea poziției acestora pe piață.
Reorganizarea Activității de Cercetare Agricolă
Mihail Dumitru a subliniat progresele realizate în reorganizarea activităților de cercetare agricolă. Au fost adoptate patru hotărâri guvernamentale menite să restructureze institutele de cercetare conform noii legislații. Aceste măsuri asigură stabilitatea patrimoniului acestor instituții și le oferă oportunitatea de a dezvolta programe de cercetare pe termen lung.
Cu toate acestea, există provocări legate de stațiunile care se confruntă cu datorii financiare. Autoritățile intenționează să exploreze opțiuni precum eșalonarea sau ștergerea datoriilor printr-un acord cu Comisia Europeană (CE) privind ajutoarele de stat. Deși CE este adesea reticent la acordarea ajutoarelor pentru salvarea unităților aflate în dificultate financiară, există speranțe că situația actuală ar putea deschide uși pentru sprijinul dedicat cercetării agricole.
Planuri Legislative pentru 2010
Pentru anul 2010, Ministerul Agriculturii își propune să elaboreze un nou cadru legislativ destinat creditării agriculturii și asigurării acesteia. Se are în vedere revizuirea Legii 150 și crearea unui cadru legal modernizat care să sprijine agricultorii prin soluții adaptate nevoilor lor actuale.
În plus, se desfășoară un studiu menit să analizeze oportunitatea implementării unei reglementări referitoare la consolidarea funciară a terenurilor agricole. Aceasta va include măsuri ce vizează grupările terenurilor mici și procesul de înregistrare a proprietăților.
Consolidarea Politicii Agricole Comune Post-2013
Un alt aspect important este formarea unui grup de lucru dedicat viitoarei politici agricole comune (PAC) după anul 2013. România lucrează activ la definirea poziției sale privind PAC-ul viitor, având ca prioritati absorbția fondurilor europene şi rezolvarea problemelor tehnice întâmpinate la Agenția Plăților Intervenție Agricol (APIA). De asemenea, se preconizează implementarea camerelor agricole odată ce legislația va fi aprobată.
Restructurări Administrative În Sectorul Agricol
Pe lângă aceste inițiative legislative importante, Ministerul Agriculturii lucrează intens la restructurările administrative necesare pentru eficientizarea serviciilor oferite fermierilor. Se analizează rolurile Camerei Agricole versus ministerialele pentru a determina cele mai bune modalități prin care pot fi furnizate servicii esențiale agricultorilor români.
În ceea ce privește Recensământul General Agricol din acest an, s-au finalizat pregătiri metodologice esențiale inclusiv formularele necesar angajării personalului implicat şi bugetele aferente proiectului.
Proiecte Colaborative cu Banca Mondială
Un alt proiect semnificativ este colaborarea cu Banca Mondială pentru reabilit area sistemului național de irigații; scopul fiind revitalizarea a aproximativ 100.000 hectare afectate anterior din cauza lipsei infrastructurale adecvate. Acordurile financiare sunt deja stabilite iar licitațiile au fost demarate; urmează semnătura contractelor necesară începerii lucrului efectiv pe teren.
Aceste măsuri sunt esenţiale nu doar pentru reducerea costurilor fermierilor dar şi pentru asigurArea unei producţii sustenabile într-un climat agricol tot mai provocator.