România, pe ultimele locuri în clasamentele societății informaționale, deși există inițiative în acest domeniu
Andrei Savulescu, directorul Direcției pentru Politici și Programe în Domeniul Societății Informaționale din Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI), a declarat miercuri, 30 septembrie 2009, că România se află într-o poziție defavorizată în ceea ce privește strategiile legate de societatea informațională. „În general, ne situăm pe locurile 25-27 la nivel european. Când spun 25, o fac cu indulgență”, a explicat el.
Savulescu a menționat că strategia actuală pentru dezvoltarea unei societăți informaționale este supusă dezbaterii publice pe site-ul ministerului. Totuși, nu a oferit un termen limită pentru finalizarea acestei consultări.
„Această strategie va fi revizuită periodic în funcție de feedback-ul primit”, a adaugat el. O idee centrală din propunerea curentă este reevaluarea constantă chiar și după adoptarea ca hotărâre guvernamentală. „Acest lucru se practică și în alte țări”, a subliniat Savulescu.
Reprezentantul MCSI a informat că ministerul are o listă cu aproximativ 600 de servicii planificate, dintre care jumătate ar urma să fie implementate până în anul 2011. „Consider că strategia privind societatea informaționala se bazează pe trei piloni fundamentali: servicii de suport, reglementarea registrelor naționale și listarea serviciilor disponibile.” El a adus aminte că Uniunea Europeană monitorizează implementarea unui set de 20 de servicii esenţiale – dintre care 12 sunt destinate cetățenilor.
Savulescu a mai precizat că MCSI își asumase responsabilitatea pentru implementarea unui număr semnificativ din cele aproximativ 600 de servicii menționate anterior până la sfârșitul anului menționat. Întrebat despre introducerea facturării electronice ca metodologie standardizată de plată, acesta s-a aratat pesimist: „Momentan nu putem utiliza acest sistem din cauza absenței unor reglementări adecvate.”
În aceeași zi la București s-a desfățurat cea de-a doua ediție a conferinței dedicate soluțiilor IT&C aplicabile eGovernment-ului. Printre speakeri s-au numarat Mihaela Gorodcov (IDG România), Zoli Herczeg (Microsoft România), Varujan Pambuccian (consultant eGovernment) și prof.dr. Doina Banciu (director ICI București).
Pe data de 19 august 2009, MCSI anunța reluarea licitației pentru crearea portalului e-România cu un buget estimat la peste 42 milioane lei (aproximativ 10 milioane euro). Termenul limitã pentru depunerea documentației era stabilit pentru data de 30 septembrie același an. Conform comunicatelor oficiale ale ministerului condus atunci de Gabriel Sandu postate pe site-ul Sistemului Electronic al Achizițiilor Publice (SEAP), obiectivul principal rămâne tranziția către guvernare electronicã şi realizarea unei administrații fără hârtii.
Portalul e-România va oferi cetățenilor posibilitatea efectuării plăților online pentru taxe și impozite precum şi acces la diverse alte servicii publice esenţiale. Contractul denumit “eRomania1” prevede semnarea unui acord-cadru cu un singur furnizor economic timp de aproape patru ani şi jumătate.
Printre cerinţele impuse participanților la licitația programată pentru octombrie se numără ca media veniturilor ofertantului să depãşească suma minimã anualã stabilită la peste18 milioane euro în ultimiii trei ani financiari consecutivi; deschiderea ofertelor fiind programată pe data întâi octombrie la sediul MCSI . Prima tentativã organizata in luna iunie având aceleaşi scopuri fusese anulată datorită necesităţii unor modificări substanţiale ale documentaţiei tehnice.