În opinia sa, după tragedia de la Paris „cei care ilustrează sau scriu se vor gândi de două ori înainte de a o face”.
„În prima fază va exista un tip de solidaritate care e mai radical, care va fi mai abrupt în critică și duritate față de Islam. Din păcate se ia cazul ‘Charlie Hebdo’ doar în privința Islamului, ori el a fost la fel de neiertător cu catolicismul, cu toată lumea. După aceea este posibil ca din cauza acestei tragedii, cei care ilustrează sau scriu să se gândească de doi ori înainte de a o face. Este posibil asta. Eu sunt genul de artist care insist pe responsabilitate. Lumea imediat mă întreabă, dar asta nu e autocenzură, de parcă autocenzura e ceva greșit. Noi, cu toții, ne purtăm cenzurându-ne, pentru că altfel ne-am da pălmi, ne-am scuipa unii pe alții. Eu nu o văd ca pe o cenzură, ci ca pe o responsabilitate. Ideea de a respecta alte culturi, de a folosi limba, fără să jignești, mi se pare foarte mișto. (…) Trebuie să avem grijă”, spune Dan Perjovschi.
Artistul susține ideea că trebuie să înțelegem minoritățile.
„Înțeleg foarte bine ce înseamnă celălalt și minoritatea. Când zice ‘Le-am dat drepturi să spună’, imediat zic ‘Dar tu cine ești să dai drepturi?’, ‘Tu nu ești Dumnezeu!’. Nu poți să creezi punți de legătură, decât dacă faci un efort. Și cine să creeze, dacă nu majoritatea. Eu insist pe responsabilitate, dar pot să înțeleg ca și creator, că trebuie să existe în societățile noastre, bazate pe libertate, zone care poate mie nu îmi convin, dar care trebuie să existe. Tipul acela de discurs care ia în răspăr religii, poate e bun. Pentru că eu îmi doresc o societate laică. Și atunci un bufon, un nebun, care să ia în râs toată ierarhia bisericească, e binevenit”, adaugă Perjovschi.
Și, totuși, „ianuarie 2015 Franța” marchează un moment care nu va fi uitat.
„Până la urmă e ca un turnesol. Se va vedea ce fel de societate avem. O societate deschisă, ca asta democratică, occidentală, e foarte greu de păstrat. E foarte vulnerabilă. Poți lovi oriunde. De fapt, ce s-a întâmplat cu ‘Charlie Hebdo’ e un eșec al unor politici de integrare. Nimeni nu spune că sunt ușoare. Vezi la noi că suntem de mii de ani pe acest pământ și încă ne certăm. Noi nu învățăm cultura. Nu știm care sunt eroii culturii romilor, eroii germanilor, nu știm cultura maghiară de aici. E foarte greu, e foarte delicat. E un eșec al unui tip de politici sociale din Franța, care ‘ghetoizează’ o anumită etnie și de unde se recrutează oameni. Oamenii aceia nu sunt niște curajoși că au tras cu Kalașnikovul. Oricine poate trage cu arma în altcineva înarmat cu creioane. Asta nu e curaj! Nu e ceva eroic, e ceva extrem de jos și laș”, a comentat Dan Perjovschi.
Potrivit acestuia, ar trebui să se știe că există în România o populație musulmană în Dobrogea, „cu care nu am avut nicio problemă”.
Artistul care a postat, printre altele, mesaje referitoare la Campionatul Mondial de Fotbal, la alegeri, la criza din Ucraina, la alegerea lui Iohannis crede că se pot schimba multe lucruri datorită creionului.
„Experiența m-a învățat și știu și de la alți colegi, de la profesori universitari, prin lume, în SUA, cum vorbești unui amfiteatru plin cu 150 de oameni și nu știi cui de acolo îi schimbi viața, face un ‘click’ în capul cuiva. E același lucru și aici, cu peretele și în alte părți unde lucrez, nu știu cui face ‘click’. (…) Încerc să răspund realității și să depozitez ce se întâmplă. (…) Încerc să fixez anumite subiecte relevante, încerc să le fixez cu un anume tip de umor. Nu e umorul clasic, e un pic mai intelectual”, susține Perjovschi.
Pentru artistul și jurnalistul Dan Perjovschi, „Ziarul Orizontal” de la Sibiu e cel mai lung proiect al său, îl face continuu de cinci ani. „Ce fac aici e și un fel de ‘statement’ (declarație, afirmație — n.r.). Expun mult în toată lumea, în locuri prestigioase. Tot ce am expus în locurile alea, la vârf, e aici pe zid. 24 din 24 de ore. E un fel de cadou”, a precizat Perjovschi.
Zidul caricaturii și a mesajelor politice publice de la Sibiu e un zid al toleranței, al libertății de expresie. Face parte din tot ceea ce simbolizează întâlnirea culturii și a culturilor, la Teatrul Național „Radu Stanca”, unde are loc anual cel mai mare festival al artelor spectacolelor din România, al treilea ca importanță din Europa.
Zidul cu caricaturi de la Sibiu e un ziar actualizat non-stop. E mai mult decât zidul din București, unde anual are loc întâlnirea grafferilor la Festivalul „Street Delivery” și, categoric, ceva cultural, intelectual, cu umor și nu controversat ca celebrul zid de la Baia Mare, construit să despartă romii de români.
Mesajele și desenele lui Dan Perjovschi au impresionat de altfel oameni de pe câteva continente.
„Teatrul Național ‘Radu Stanca’ Sibiu propune un proiect unic în practica artistului Dan Perjovschi, dar și în România. Începând cu 2011 zidul exterior al Teatrului Național din Sibiu a fost transformat într-o platformă de arte vizuale. Ziarul Orizontal este o platformă de artă urbană ce face o cronică vie a locuitorilor din oraș prin intervenții site-specific cu desene de tip comentariu social. Zidul de lângă Teatrul Național din Sibiu devine o colecție nemuzeală ce formează noua poezie urbană. Dan Perjovschi este unul dintre cei mai apreciați artiști vizuali români pe plan internațional, iar expozițiile sale sunt adevărate spectacole. După ce expozițiile sale au impresionat iubitorii de artă vizuală din centre culturale precum Bruxelles, Eindhoven, Helsinki, Koln, Londra, Liverpool, New York, Paris, Sevilla sau Sidney, Festivalul Internațional de Teatru va găzdui o expoziție-eveniment a marelui artist sibian, în cadrul ediției din acest an”, a precizat pecialistul în PR Adrian Tibu, reprezentant al teatrului sibian.
Artistul și jurnalistul Dan Perjovschi este convins că umorul rămâne o armă bună și după evenimentele de la Paris.
„Sunt lucruri care nu pot fi depășite decât cu umor. Cu umor și prin umor. Trebuie să creăm spații de dezbatere, de înțelegere”, trage concluzia Dan Perjovschi. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)