Cum să menții sănătatea ficatului tău

Sursa Foto: https://pixabay.com/illustrations/fruit-free-vegetables-healthy-2198378

Ficatul este un organ extrem de complex și îndeplinește o mulțime de funcții în organism. Cu toate că acționează ca o uzină și curăță corpul de toxine, acesta are capacitatea de a se regenera după o pierdere importantă de țesut. Acesta este responsabil atât de metabolizarea anumitor substanțe nutritive, cât și pentru producerea de energie necesară în fiecare zi.

Alimentația nesănătoasă, poluarea sau expunerea la diferite produse chimice afectează ficatul și îl obligă să funcționeze în exces pentru a-și îndeplini rolul protector. Ce este de făcut pentru a proteja acest minunat organ? Câteva schimbări în dietă și o cură de detoxifiere sunt perfecte pentru a-ți menține ficatul sănătos.

Rolul ficatului în procesele metabolice ale organismului

Ficatul are rolul de a filtra și elimina substanțele nocive din organism. Acesta filtrează sângele, eliminând deșeurile din anumite zone ale corpului. Ficatul este implicat în producția de bilă. Prin această secreție, vezica biliară elimină toate substanțele care au rămas captive în ficat și transportă grăsimile produse în exces de către acesta.

Acest organ este cel care asimilează glucidele din alimente pentru a le transforma în energie. De asemenea, ficatul stochează glucoza pentru ca organismul să o folosească atunci când are nevoie, sintetizează colesterol și fosfolipide pentru a furniza energie celulelor.

Ficatul ajută la depozitarea fierului, este un metabolizant al proteinelor și al alcoolului, funcționează ca un depozit de vitamine și are un rol deosebit în menținerea unui sistem imunitar puternic. Ficatul este cel care face rezerve de sânge pentru a compensa anumite pierderi și filtrează germenii care pătrund în corp pe cale digestivă. Miile de sisteme de enzime responsabile de aproape fiecare activitate a organismului sunt produse în ficat.

Ce să nu consumi pentru a-ți proteja ficatul

Atunci când ficatul nu mai funcționează în mod corespunzător, pot apărea manifestări precum oboseala, vărsăturile, greața, balonarea, pierderea în greutate, crampele abdominale sau îngălbenirea pielii. Bolile hepatice pot fi evitate prin reducerea consumului sau eliminarea din alimentație a anumitor produse.

 

  • Ocolește alcoolul

 

Alcoolul este unul dintre cei mai mari dăunători ai ficatului, afecțiunile hepatice frecvent induse de acesta fiind hepatita alcoolică, ficatul gras alcoolic și ciroza hepatică. De regulă, ficatul procesează 10-15 grame de alcool într-o oră. Dacă se consumă mai mult și în mod regulat, apare riscul de a dezvolta depozite de grăsime. Practic, ficatul nu mai poate metaboliza grăsimea stocată în celule, acest lucru conducând la apariția bolilor. Potrivit cercetătorilor, este nevoie de 2-3 zile de pauză în consumul băuturilor alcoolice, pentru a-i oferi timp ficatului să se refacă.

  • Evită fructoza în exces

Fructoza este la fel de nocivă ca și alcoolul pentru sănătatea acestui organ, acționând aproape în același fel. Din cauza acestei substanțe, nivelul acidului uric crește, ceea ce conduce la scăderea cantității de adenozin trifosfat din ficat responsabil cu transferul energiei intracelulare. Transformată în grăsime, fructoza este stocată în țesuturi, excesul contribuind la apariția ficatului gras non-alcoolic.

Pentru ca ficatul tău să funcționeze corect, renunță la alimentele grase deoarece acestea sunt foarte greu de procesat. Acumularea grăsimilor în exces la nivelul ficatului este caracterizată de apariția steatozei hepatice.

Singurul tratament eficient pentru această boală, precum și pentru prevenirea ei, este o dietă sănătoasă și echilibrată și un stil de viață dinamic. Preparatele bogate în grăsimi nesănătoase conduc, în timp, la inflamații care pot deveni periculoase pentru ficat. La rândul lor, inflamațiile pot produce leziuni cunoscute sub denumirea de ciroză.

Remedii naturiste pentru sănătatea ficatului tău

Alimentele procesate, dulciurile, alcoolul, prăjelile și produsele bogate în zaharuri sunt dăunătoare ficatului, dar există și o serie de alimente care îi stimulează activitatea. O dietă bogată în vitamine și minerale ajută la detoxifierea ficatului și este importantă mai ales pentru cei care suferă deja de afecțiuni hepatice. Iată ce alimente asigură buna funcționare a acestui organ:

  • Ceai verde

Ceaiul verde conține o cantitate impresionantă de catehine – antioxidanți benefici pentru ficat. Aceste substanțe elimină acumulările de grăsime, protejează împotriva toxinelor care pot provoca leziuni și ajută funcția hepatică. Studiile au demonstrat faptul că un consum zilnic de ceai verde, respectiv 2-3 cești, reduce riscul apariției bolilor de ficat. În schimb, extractul de ceai verde nu este recomandat celor care suferă de anumite afecțiuni hepatice, motiv pentru care este necesar ca persoanele în cauză să facă diferența.

 

  • Ceapa și usturoiul

 

Aceste legume conțin sulf care ajută la activarea enzimelor din ficat și la eliminarea unei game largi de toxine. Usturoiul mai conține alicină și seleniu, doi compuși naturali care protejează ficatul de excesul de toxine. Introduse în alimentația zilnică, ceapa și usturoiul sunt aliați de preț în lupta împotriva afecțiunilor hepatice.

 

  • Silimarină

 

Plantele depurative sunt indicate pentru sănătatea și curățarea ficatului. Printre cele mai cunoscute este armurariul, din care se extrage silimarina. Această substanță regenerează celulele hepatice, stimulează secreția de bilă și protejează ficatul. Silimarina Herbagetica este un bun hepatoprotector și detoxifiant, promovând regenerarea ficatului prin efectul său asupra producerii hepatocitelor noi.

 

  • Grapefruit și lămâie

 

Bogate în vitamina C, grapefruitul și lămâia sunt excelente pentru curățarea organelor. Aceste citrice conțin și antioxidanți benefici pentru sănătatea ficatului. Grapefruitul are în componența sa și una dintre cele mai bune flavonoide – narigenină, un compus ce ajută ficatul să ardă grăsimea în loc să o stocheze.

 

  • Ghimbirul

 

Studii recente au arătat faptul că ghimbirul are un rol important în funcționarea corespunzătoare a ficatului. Acesta ajută la eliminarea substanțelor nocive și la curățarea sângelui. Una dintre proprietățile acestui aliment este creșterea bio-valabilității în organism, ceea ce înseamnă că acesta crește puterea de absorbție a alimentelor.

Rolul ficatului în organism este unul esențial pentru buna funcționare a tuturor celorlalte organe. Este necesar să îi dai o mână de ajutor prin adoptarea unui stil de viață sănătos și prin includerea unor suplimente importante pentru detoxifiere în alimentație.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.