Un studiu global relevă un dezechilibru semnificativ între timpul petrecut în fața ecranelor, somn și activitatea fizică la copiii mici din Europa.
Prea mult timp pe ecrane, insuficientă mișcare
Un nou studiu global dezvăluie că trei din patru copii europeni cu vârste cuprinse între 3 și 4 ani petrec prea mult timp pe ecrane și nu fac suficientă mișcare zilnică, deși majoritatea se odihnesc suficient. Studiul, publicat în JAMA Pediatrics, a analizat comportamentele a aproximativ 7.000 de copii din 33 de țări.
Conform recomandărilor internaționale, copiii sub 5 ani ar trebui să beneficieze de trei ore de activitate fizică zilnic, dintre care cel puțin o oră de exercițiu intens, nu mai mult de o oră de timp petrecut în fața ecranelor și între 10 și 13 ore de somn pe zi. Totuși, doar 14,3% dintre copiii de 3 și 4 ani îndeplinesc toate aceste cerințe. În timp ce 81% dintre copii dorm suficient, doar 41,8% respectă limitele privind timpul petrecut pe ecrane, iar 49,2% au parte de suficientă mișcare fizică.
Implicații asupra sănătății pe termen lung
Perioada copilăriei timpurii este considerată esențială pentru dezvoltarea unor obiceiuri sănătoase. Rezultatele acestui studiu subliniază importanța monitorizării și corectării comportamentelor de la o vârstă fragedă pentru a proteja sănătatea și bunăstarea pe termen lung. Cercetătorii de la Universitatea Wollongong din Australia, care au coordonat studiul, avertizează că aceste descoperiri pot avea implicații serioase asupra sănătății populației globale.
Dr. Sarah Rose, psiholog specializat în dezvoltarea copiilor la Universitatea Staffordshire din Marea Britanie, subliniază necesitatea unei atenții sporite asupra modului în care copiii respectă aceste recomandări în diferite regiuni. „Acest tip de dovezi ar trebui să determine schimbări pentru bunăstarea copiilor”, a afirmat Rose, care nu a participat direct la studiu.
Diferențe regionale
Analiza arată că, la nivel global, ratele respectării recomandărilor sunt mai bune în Europa și Africa, unde aproximativ 23,5% și, respectiv, 23,9% dintre copii respectă toate cele trei criterii. În Europa, jumătate dintre copii limitează suficient timpul petrecut în fața ecranelor, 53,5% fac suficientă mișcare, iar aproape toți (94,7%) dorm suficient.
Studiul mai relevă și diferențe de gen: fetele europene respectă mai des recomandările privind timpul petrecut pe ecrane, dar sunt mai puțin active fizic decât băieții.
America – o imagine mixtă
În America de Nord și de Sud, se observă cele mai contrastante comportamente. Deși două treimi dintre copii fac suficientă mișcare – cel mai înalt procent dintre toate regiunile – aceștia au și cel mai ridicat timp petrecut pe ecrane, doar 17% respectând recomandările în acest sens.
Tendințele încep devreme
Tendințele în ceea ce privește activitatea fizică și timpul petrecut în fața ecranelor par să se formeze chiar înainte de vârsta de 3 ani. Cercetări anterioare arată că doar un sfert dintre copiii sub 2 ani respectă limitele recomandate pentru timpul petrecut pe ecrane.
Expunerea excesivă la ecrane poate avea efecte negative asupra sănătății, fiind asociată cu întârzieri în dezvoltare. De exemplu, copiii de un an care petrec mai mult timp pe ecrane au o probabilitate mai mare de a prezenta întârzieri în dezvoltare la vârsta de 2 și 4 ani, deși nu este clar dacă ecranele sunt cauza directă a acestor probleme.
Eforturi pentru reducerea timpului petrecut pe ecrane
Mai multe țări europene au început să adopte măsuri pentru a limita expunerea copiilor la ecrane. În Suedia, agenția de sănătate publică a recomandat interzicerea ecranelor pentru copiii sub 2 ani, iar în Irlanda s-a propus evitarea ecranelor până la 18 luni. De asemenea, guvernul francez recomandă ca cei mici, sub 3 ani, să nu aibă acces la ecrane, iar până la vârsta de 6 ani, utilizarea să fie strict limitată.
Totuși, cercetătorii de la Universitatea Lund din Suedia avertizează că o interdicție completă poate fi nerealistă, dat fiind rolul omniprezent al tehnologiei în viața de zi cu zi. În plus, o astfel de abordare ar putea crea anxietate în rândul părinților, fără a aduce beneficii reale în reducerea timpului petrecut pe ecrane.
Dr. Rose subliniază că liniile directoare actuale privind utilizarea ecranelor sunt adesea prea simplificate și nu țin cont de calitatea activităților desfășurate de copii în fața dispozitivelor digitale. „Activitățile desfășurate pe ecrane pot varia enorm, iar unele dintre acestea au o valoare educativă importantă”, a explicat Rose, menționând exemple precum apelurile video cu bunicii sau vizionarea programelor educaționale.