Aviația europeană se confruntă cu costuri suplimentare de peste 800 de miliarde de euro pentru a ajunge la zero emisii nete până în 2050, potrivit estimărilor industriei care evidențiază provocarea cu care se confruntă sectorul pe măsură ce se decarbonizează.
Industria s-a angajat să atingă emisiile nete de carbon zero printr-un amestec de noi tehnologii, în special combustibili alternativi, precum și compensarea emisiilor de carbon și gestionarea mai eficientă a aeronavelor, a motoarelor și a traficului aerian.
Atingerea la zero net ar necesita „eforturi suplimentare considerabile în comparație cu operațiunile normale” și ar costa 820 de miliarde de euro pe o perioadă de 32 de ani, 2018-2050, potrivit unui raport comandat de organismele din industria aeriană.
De departe, cea mai mare cheltuială ar fi de 441 de miliarde de euro cheltuiți pentru combustibili mai curați, care nu sunt fabricați din combustibili fosili, ci din materii prime precum grăsimile animale, uleiul de gătit sau deșeurile menajere, se arată în raport.
Acești „combustibili durabili pentru aviație” pot reduce emisiile totale de la un zbor cu aproximativ 70 la sută, dar sunt mai scumpi decât combustibilul pentru avioane și sunt produși doar în cantități extrem de limitate.
Raportul grupurilor de cercetare SEO Amsterdam Economics și Royal Netherlands Aerospace Center a fost comandat de un grup de grupuri de lobby din aviație, inclusiv Airlines for Europe (A4E) și organismul comercial aeroportuar ACI Europe.
Acesta a avertizat că companiile de aviație, inclusiv companiile aeriene și aeroporturile, nu vor putea finanța singure tranziția climatică, parțial pentru că industria s-a luptat să fie constant profitabilă în trecut.
„Deoarece (profiturile) sunt scăzute din punct de vedere istoric din cauza nivelurilor ridicate de concurență și agravate de crizele recente, capacitatea de absorbție a sectorului, în special cea a companiilor aeriene și hub-urilor europene, este de așteptat să fie scăzută”, se arată în raport.
Industria a cerut un nou sprijin semnificativ din partea factorilor de decizie europeni, inclusiv clasificarea aeronavelor mai noi și mai eficiente alimentate cu combustibil convențional pentru avioane ca investiție ecologică în conformitate cu normele UE pentru finanțare durabilă, pentru a ajuta la atragerea de capital privat.
Grupurile de mediu au spus că acest lucru ar echivala cu „un act uriaș de spălare verde”, deoarece ar clasifica efectiv avioanele foarte poluante ca fiind durabile.
„Raportul ilustrează faptul că Europa va avea nevoie de un mediu de investiții stabil și previzibil și de un cadru politic coerent pentru a se asigura că aviația europeană poate accesa capitalul necesar”, a spus A4E.
O analiză separată a S&P Global, o agenție de rating, a constatat luna aceasta că avioanele „în prezent nu au o alternativă rentabilă la combustibilii fosili”.
Acesta a adăugat că reglementările de mediu, inclusiv taxele UE asupra emisiilor de carbon, ar putea „stimula inovarea”, dar a adăugat că investițiile în surse de energie cu emisii scăzute de carbon și fără carbon „sunt costisitoare și, prin urmare, riscante, mai ales având în vedere termenii lungi de realizare a investițiilor”.
Sursa – www.ft.com