Partidul Congresului din India a scris către Alphabet, părintele Google, cerând să știe dacă a existat o „suprimare” a videoclipurilor lui Rahul Gandhi, cel mai proeminent politician de opoziție din țară, pe platforma sa YouTube.
Partidul a făcut această solicitare într-o scrisoare, văzută de Financial Times, care a fost trimisă miercuri directorului general de origine indiană al Alphabet, Sundar Pichai. Aceasta vine după ce Congresul i-a scris anterior lui Neal Mohan, directorul de produs al YouTube, îndemnând gigantul tehnologic american să facă o anchetă similară luna trecută.
Intervenția amenință să atragă Alphabet în antipatia politică tot mai profundă dintre partidul de guvernământ Bharatiya Janata al lui Narendra Modi și Congresul, cel mai mare grup de opoziție din India, cu un an înainte de următoarele alegeri generale.
Gandhi, descendentul a trei foști prim-miniștri indieni, a fost condamnat luna trecută pentru defăimare penală și a primit o pedeapsă de doi ani de închisoare cu suspendare pe care acum o contestă, ceea ce a determinat parlamentul să îl descalifice ca deputat. Politicianul în vârstă de 52 de ani a susținut că expulzarea sa din parlament a fost motivată politic, dar oficialii BJP au respins această afirmație, spunând că a fost automată în urma condamnării sale.
Gandhi a apărut recent ca un potențial rival de frunte al lui Modi după ce a finalizat o excursie pan-indiană foarte urmărită și a ținut un discurs dur în parlament cu privire la presupusele legături dintre prim-ministru și Gautam Adani la începutul lunii februarie, la scurt timp după ce conglomeratul lui Adani a fost atacat de către vânzătorul scurt Hindenburg Group.
În scrisoarea partidului de opoziție către Google, președintele Congresului responsabil cu analiza datelor, Praveen Chakravarty, a susținut că canalul YouTube al lui Gandhi „a înregistrat o scădere bruscă și misterioasă a audienței” după discursul său pe tema Adani, pe care parlamentul controlat de BJP l-a șters din propria înregistrare.
„Ce explică o astfel de volatilitate?”, i-a scris Chakravarty șefului Alphabet Pichai. „Cu siguranță, scăderea bruscă a audienței după un discurs critic nu este o coincidență, ci o suprimare?”
Împreună cu scrisoarea sa către Pichai, Congresul a trimis Google propriile sale cercetări, susținând că scăderea vizionării video pe canalul YouTube al lui Gandhi a scăzut la 3mn pe săptămână după discurs, de la 6mn anterior.
Grupul de opoziție a ridicat anterior problema în martie cu Mohan, provocând o acoperire mediatică și determinând YouTube să spună că va examina afirmațiile. După acele știri, cifrele de vizualizare pe cont au crescut la 11mn de vizualizări pe săptămână, se spune în ultima scrisoare, „aproape ca și cum un comutator a fost pornit din nou”.
„Acesta este un model îngrijorător, mai ales când platformele de social media aparent neutre rămân singurele puncte de vânzare pentru vocile opoziției”, a scris Chakravarty.
Un purtător de cuvânt al YouTube a declarat: „Am analizat acuzațiile și nu am găsit nicio problemă cu canalul. Nu am făcut schimbări din partea noastră”.
Când a fost întrebat dacă Google s-a confruntat cu presiuni sau solicitări din partea autorităților în ceea ce privește conținutul online al lui Gandhi, Kanchan Gupta, un consilier superior al guvernului indian, a declarat: „Nu știu dacă Google s-a confruntat cu presiuni sau solicitări din partea autorităților cu privire la conținutul online al lui Gandhi: „Orice astfel de acuzație sau imputare implicită este mincinoasă și speculație speculativă”
„Guvernul Indiei și agențiile sale nu au nici timp, nici înclinație pentru ceva nici pe departe similar cu ceea ce se sugerează în mod direct și indirect. Astfel de exagerări nebunești pot fi o sursă de hrană pentru mass-media, dar nu au nicio bază în fapte și realitate.”
Trei cercetători independenți din domeniul social media cu care a vorbit Financial Times nu au putut determina o cauză specifică a fluctuației, deoarece vizualizările videoclipurilor de pe YouTube în general pot fi foarte variabile. Unii au subliniat că cele mai populare videoclipuri ale lui Gandhi au prezentat interviuri cu celebrități indiene precum actorul Kamal Haasan și scriitoarea de stil de viață Kamiya Jani.
„Scăderea numărului de vizualizări s-ar putea datora unei lipse de noi videoclipuri de influențare, nu unei interdicții din umbră a Google”, a declarat Nikita Baklanov, analist la platforma de date Hype Auditor.
În prezent, BJP-ul lui Modi este în prezent așteptat pe scară largă să câștige un al treilea mandat în guvern în scrutinul național de anul viitor, programat în prezent să aibă loc în aprilie și mai.
India, cu mai mult de 700mn de utilizatori de internet, este o piață globală cheie pentru Google.
Sursa – www.ft.com