Producția globală de containere de transport maritim a scăzut dramatic, deoarece cererea de bunuri scade ca urmare a relaxării restricțiilor pandemice, lăsând cutiile de oțel ondulat să se îngrămădească în marile porturi.
Cifrele furnizate către Financial Times de către Drewry, o companie de consultanță de cercetare maritimă, arată că producția de unități echivalente de containere de 20 picioare – dimensiunea standard a industriei – a scăzut cu 71% de la 1.06mn la 306.000 între primul trimestru din 2022 și aceeași perioadă a acestui an.
Declinul marchează o inversare bruscă față de acum doi ani, când producția de containere a explodat ca răspuns la o creștere a cererii de bunuri fizice indusă de o pandemie, ceea ce a dus la o penurie de cutii dreptunghiulare.
Cu toate acestea, cererea de exporturi a scăzut de când restricțiile s-au relaxat și economiile s-au redeschis, lăsând industria de transport maritim cu o problemă opusă: un surplus de containere care amenință să copleșească porturile din China, unde se produc până la 95 % din cutiile din lume.
AP Møller-Maersk, unul dintre cele mai mari conglomerate de transport maritim din lume, a declarat că oprește producția de containere uscate până cel puțin în 2024, deși a declarat că ar putea relua construcția de cutii de 20 de picioare mai devreme decât versiunile sale mai mari de 40 de picioare, deoarece cererea pentru primele pare să fie mai rezistentă.
Anne-Sophie Zerlang Karlsen, șefa departamentului de livrare a clienților din Asia-Pacific al Maersk, a declarat pentru Financial Times că societatea încearcă, de asemenea, să vândă sau să renunțe la mai multe dintre cutiile sale mai vechi pentru a profita de această supraofertă.
Scăderea cererii a afectat puternic producătorii. Profitul la China International Marine Containers, unul dintre cei mai mari producători de cutii din țară, a scăzut cu 91% de la an la an, ajungând la 160 milioane de Rmb (23 milioane de dolari) în primele trei luni ale acestui an.
Vânzările de containere standard au scăzut cu 77% în această perioadă, a declarat compania cu sediul la Shenzhen, dând vina pe un „declin continuu în comerțul cu containere și pe o cerere insuficientă de containere noi”.
COSCO Shipping Development, divizia de producție de containere a grupului de transport maritim de stat COSCO, a înregistrat o scădere a profitului de 71% în primul trimestru al acestui an, ajungând la 398 milioane de Rmb.
Economiștii Organizației Mondiale a Comerțului consideră că creșterea exporturilor va stagna pe durata acestui an, sugerând că cererea de containere va rămâne slabă. Cele mai recente previziuni ale OMC, publicate luna trecută, estimează un impuls pentru comerțul cu bunuri de doar 1,7% în acest an – în scădere de la o creștere de 2,7% în 2022.
Liniile de transport maritim de containere trebuie deja să facă față unei scăderi severe a profiturilor, după o perioadă record pentru câștiguri în timpul blocajelor Covid-19, când întreruperile lanțului de aprovizionare – împreună cu boom-ul cererii de bunuri – au dus la creșterea costurilor de transport maritim.
Boom-ul a făcut ca grupurile de transport maritim să se grăbească să se aprovizioneze cu containere noi, după ce blocajele induse de pandemie în multe porturi au dus la o lipsă de cutii pe loc pentru a expedia bunuri din Asia.
În 2021, producția globală a ajuns la 7,1mn de containere de dimensiuni standard, mai mult decât dublul producției din 2020, potrivit Drewry.
Acum, cererea a scăzut atât de dramatic încât proprietarii de porturi din regiune se confruntă cu o nouă problemă, aceea de a trebui să găsească spațiu pentru volume record de cutii neutilizate.
Stocurile sunt acum la niveluri record în întreaga regiune Asia-Pacific, a declarat Karlsen, adăugând că se așteaptă ca „cantități masive” de containere să continue să se acumuleze în porturile din regiune pe tot parcursul acestui an.
Disponibilitatea cutiilor la Shanghai, cel mai mare port de containere din lume, a fost mai mare în acest an decât în timpul blocajului de primăvară din 2022, potrivit firmei de analiză Container xChange.
Cu toate acestea, Michael Fitzgerald, director financiar adjunct al grupului de transport maritim Orient Overseas Container Line, listat la Hong Kong, a declarat la începutul acestei luni că supraoferta din porturile chinezești s-a redus „în ultimele săptămâni”.
Sursa – www.ft.com