Cea mai înaltă agenție de investigații din India a depus o plângere penală în care acuză Rolls-Royce și BAE Systems de implicare în acte de corupție în legătură cu acordurile istorice de furnizare de avioane de luptă pentru această țară.
Biroul Central de Investigații a susținut că, între 2003 și 2012, companiile s-au angajat într-o „conspirație criminală” pentru a „înșela guvernul indian” în legătură cu acordurile de fabricare a zeci de avioane Hawk ale BAE, care foloseau motoare Rolls-Royce.
Plângerea reînvie acuzațiile istorice de nereguli împotriva Rolls-Royce, care în 2017 a ajuns la un acord de amânare a urmăririi penale cu Serious Fraud Office din Marea Britanie, în urma unei investigații care a durat ani de zile. SFO a acuzat compania de practici ilegale de-a lungul a trei decenii, în ceea ce a fost la vremea respectivă unul dintre cele mai lungi cazuri ale sale.
Rolls-Royce a declarat că „continuă să asiste autoritățile indiene”, menționând că acuzațiile investigate au fost dezvăluite în DPA. Compania a adăugat că acum este o „afacere fundamental diferită”.
„Nu vom tolera nici un fel de comportament necorespunzător în afaceri și ne angajăm să menținem standarde etice înalte. India rămâne o piață importantă pentru Rolls-Royce”.
BAE a declarat că „ar fi nepotrivit să comenteze o anchetă în curs de desfășurare”. Compania a adăugat că s-a „angajat să mențină standarde înalte de conduită etică pe care clienții, acționarii, partenerii și colegii noștri le așteaptă”.
Plângerea CBI este un așa-numit raport de primă informare, care stabilește acuzațiile pentru investigații suplimentare și se bazează pe o anchetă preliminară lansată în 2016.
Aceasta se bazează pe investigația SFO, care provine dintr-un acord încheiat în 2004 între ministerul indian al apărării și companii pentru a furniza 24 de aeronave Hawk, împreună cu alte acorduri de licență pentru ca Hindustan Aeronautics Limited din India să fabrice zeci de alte aeronave, în cadrul unor tranzacții care au totalizat peste 1 miliard de lire sterline.
CBI a susținut că societățile au încălcat acordurile încheiate ca parte a acestor tranzacții care le interziceau să facă plăți către intermediari sau „intermediari”.
În cadrul acordului de urmărire penală amânată încheiat între Rolls-Royce și SFO în ianuarie 2017, Rolls-Royce a fost de acord să plătească puțin mai puțin de 500 de milioane de lire sterline pentru a soluționa acuzațiile de mită și corupție care acoperă șapte jurisdicții, inclusiv Indonezia, Rusia și India.
În India, SFO a susținut că Rolls-Royce „a continuat să folosească unul dintre intermediarii săi cheie în legătură cu contractele de apărare relevante”, în ciuda restricțiilor privind utilizarea intermediarilor de către guvernul indian.
În cazul său, CBI subliniază acuzațiile care au făcut parte din cazul SFO, inclusiv faptul că Rolls-Royce a plătit 1 milion de lire sterline unui intermediar pentru a-și mări taxa de licență de la 4 milioane de lire sterline la 7,5 milioane de lire sterline. De asemenea, se face referire la acuzațiile conform cărora o plată suplimentară de 1,85 milioane de lire sterline a fost efectuată pentru a împiedica ca o listă a intermediarilor să ajungă în mâinile Ministerului indian al Apărării.
În plângerea CBI se afirmă că fostul director al Rolls-Royce, Tim Jones, împreună cu oamenii de afaceri britanici-indieni Sudhir Choudhrie și fiul său Bhanu și alții au făcut parte dintr-o „conspirație criminală” în legătură cu contractele. În plângere se afirmă că Choudhries „sunt presupuși a fi agenți/intermediari indieni neînregistrați” care au lucrat pentru Rolls-Royce și BAE.
Sudhir, un donator proeminent al Partidului Liberal Democrat, și Bhanu au fost arestați în 2014 ca parte a anchetei SFO privind presupusele cazuri de mită în Indonezia și China, dar au fost eliberați fără acuzații. Aceștia au negat anterior săvârșirea de infracțiuni.
Jones nu a putut fi contactat pentru comentarii.
Sudhir Choudhrie nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii făcută prin LinkedIn. Fiul său Bhanu a refuzat să comenteze prin intermediul unui purtător de cuvânt la una dintre companiile sale.
CBI a adăugat că conspirația a inclus, de asemenea, oficiali indieni „necunoscuți”.
Acuzațiile vin într-un moment delicat pentru Rolls-Royce, care a fost grav afectat de oprirea călătoriilor aeriene internaționale în timpul pandemiei. Acțiunile au urcat cu mai mult de 50% în acest an, crescând în februarie după ce compania a anunțat profituri subiacente înainte de impozitare de 206 milioane de lire sterline pentru 2022, comparativ cu 36 milioane de lire sterline pentru 2021.
Cu toate acestea, acțiunile rămân cu mult sub nivelurile de dinaintea pandemiei. Tufan Erginbilgic, care a preluat funcția de director executiv în ianuarie, a avertizat că societatea a avut în mod istoric performanțe scăzute și a pus în aplicare un plan de redresare.
Sursa – www.ft.com