Cifra de afaceri a pieței românești de jucării (producție & comerț) a crescut cu 14% față de 2020 și a fost de aproape 8 ori mai mare decât în 2012, la cel mai ridicat nivel din istorie, de peste 1,5 miliarde de lei în 2021.
„Pentru anul 2022, estimăm continuarea creșterii pieței de jucării peste media europeană și depășirea maximului istoric atins în 2021, la peste 1,7 miliarde de lei, pe baza extinderii portofoliului de produse (care influențează procesul de obținere a statutului premium – prin încorporarea de tehnologii noi, interactive și educaționale), a dezvoltării segmentului de jucării verzi și a transmiterii presiunilor inflaționiste către consumator. Creșterea numărului de alianțe și parteneriate strategice, achiziții și colaborări între vânzători și participanți la nivel european va susține, de asemenea, creșterea pieței de jucării la nivel local. Jucăriile sportive și de exterior vor beneficia de o creștere a cererii, pe fondul preocupărilor ridicate ale părinților în ceea ce privește obezitatea infantilă și alte probleme de sănătate asociate cu sedentarismul tot mai accentuat al copiilor”, a declarat Diana Florescu, analist economic KeysFin, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de informații de business din România.
„La polul opus, avem factori precum disponibilitatea tot mai mare a produselor contrafăcute, care pot afecta evoluția pieței locale. Acestea sunt fabricate din materii prime de calitate inferioară și pot fi chiar dăunătoare pentru copii. Dezvoltarea comerțului electronic a propulsat vânzările de produse contrafăcute prin extinderea acoperirii geografice a acestora”, au declarat analiștii KeysFin.
În 2021, în România existau 504 companii care aveau ca domeniu principal de activitate fabricarea și/sau comercializarea cu amănuntul a jucăriilor (cod NACE 3240 – fabricarea jocurilor de jucării și cod NACE 4765 – comercializarea cu amănuntul a jocurilor și jucăriilor în magazine specializate), cu 5% mai mult față de 2020 și cu 73% mai mult decât în 2012.
Principalul vânzător a rămas JUMBO EC.R SRL, o companie cu capital grecesc care și-a consolidat poziția de lider de piață în 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 901 milioane de lei (69% din totalul comerțului), după un avans anual de aproximativ 9%.
Pe locul al doilea în topul vânzătorilor se află Noriel (INTERTOY ZONE SRL), o companie cu acționariat majoritar turcesc, cu o cifră de afaceri de 258 milioane de lei, care a concentrat 20% din totalul comerțului. Podiumul este completat de BRICK DEPOT SRL – distribuitorul Lego pe piața locală (37 milioane de lei; 2,8% din totalul comerțului), LUXPRIMM SRL (17 milioane de lei; 1,3%) și J&M SRL (12 milioane de lei; 0,9% din totalul comerțului local). Cele mai mari 5 companii au generat 93% din cifra de afaceri a vânzătorilor de jucării din România în 2021.
În ceea ce privește producția locală de jucării, principalul jucător de pe piață este AIRQUEE SRL, o companie cu capital majoritar britanic, cu o cifră de afaceri de 30,5 milioane de lei (cu 39% mai mare decât în 2020), care a generat 14% din totalul producției locale în 2021. Pe locul al doilea în topul producătorilor se află MODELLEISENBAHN SRL, o companie cu acționariat 100% austriac cu sediul în Arad, cu o cifră de afaceri de 19,5 milioane de lei, ceea ce reprezintă 9,1% din producția totală în 2021. Podiumul este completat de VIESSMANN TRANSILVANIA SRL (16,1 milioane de lei, 7,5% din total), D-TOYS SA (15,8 milioane de lei; 7,4% din totalul producției) și BURAK TOYS INTERNATIONAL SRL (15 milioane de lei; 7% din totalul producției în 2021). Cele mai mari 5 companii au concentrat aproape 45% din cifra de afaceri din producția de jucării în 2021.
Rezultatul net al companiilor de pe piața jucăriilor (profitul minus pierderea netă) a crescut de 447 de ori față de 2012, la aproape 279 milioane de lei, datorită evoluției componentei de comerț, care a reprezentat 95% din rezultatul net al pieței în 2021. Cel mai mare jucător după cifra de afaceri și numărul de angajați, JUMBO EC.R SRL a generat aproape 96% din profitul net al vânzătorilor de jucării în 2021.
Potrivit KeysFin, din cele 504 companii luate în calcul în analiză, 244 au înregistrat profit în 2021, 194 au avut pierderi, iar restul au înregistrat un rezultat nul.
Numărul de angajați pe piața jucăriilor (producție și comerț) a scăzut cu 9% față de 2020, dar s-a menținut cu 83% peste nivelul din 2012, la aproximativ 3,6 mii de angajați în 2021.
Pe sub-segmente, numărul mediu de angajați în producția de jucării a scăzut cu 13% față de 2012, la 1,3 mii de angajați, ceea ce reprezintă 37% din total în 2021. Pe partea de comerț , forța de muncă a crescut cu 407% față de 2012, până la aproape 2,3 mii de angajați în 2021
Sursa – www.romaniajournal.ro