Traderii glumesc că unul dintre puținele lucruri care se adună în timpul perioadelor de scădere este volatilitatea. Adăugați aurul la listă. Prețul său a sărit cu aproximativ 7 procente până acum în luna martie, atingând maximele ultimului an de puțin sub 2.000 de dolari pe uncie. În condițiile în care investitorii au renunțat la acțiuni și obligațiuni corporative, banii au intrat atât în obligațiuni guvernamentale, cât și în aur.
Interesul pentru metalul galben pare ciudat
Având în vedere că inflația prețurilor în SUA și în alte părți ar putea foarte bine să fi atins un vârf. Iar aurul nu oferă niciun venit investitorilor, ci doar câștiguri și pierderi de capital. În formă fizică, depozitarea sa prezintă o problemă. Deci, ce explică reînnoirea interesului?
Ei bine, aurul oferă un refugiu sigur, în special pentru investitorii de retail îngrijorați de faptul că banii lor nu sunt în siguranță într-o bancă. Lingourile, monedele și bijuteriile reprezintă cea mai mare parte a cererii de aur, aproximativ 72% anul trecut. Aceste proporții s-au schimbat puțin în ultimii ani.
În ultimul an sau cam așa ceva, o sursă cheie a cererii a fost cumpărarea de către băncile centrale. Între 2020 și 2022, achizițiile băncilor centrale au crescut de 4,5 ori. În ultimul trimestru al anului 2022, principalii cumpărători au fost China și Turcia.
Țări precum China, cel mai mare producător de aur din lume, Rusia și Turcia au urmărit să își consolideze rezervele valutare. Dar ele au, de asemenea, dorința de a se diversifica de la orice dependență față de cea mai populară monedă de rezervă din lume, dolarul american.
Fluxurile de investiții în fondurile tranzacționate la bursă de aur fizic pot balansa prețurile pe termen scurt. Aceste ETF-uri sunt fonduri comune de investiții deschise împărțite în unități ușor de tranzacționat, adesea cu costuri reduse. Recent, fluxurile de intrare în aceste ETF-uri au urcat la cel mai ridicat nivel săptămânal din martie anul trecut, ajungând la 21,4 milioane de tone. Aproape toate acestea au fost înregistrate în America de Nord, potrivit datelor Consiliului Mondial al Aurului.
Aurul pare să fi atras cumpărători tocmai pentru că inflația ar putea încetini și creșterea economică globală ar putea încetini. Acest lucru ar trebui să însemne că ratele reale ale dobânzilor, în prezent ridicate – cele ajustate în funcție de inflație – vor începe să scadă. Taurii cred că ratele reale pozitive ucid cererea de aur, ca să nu mai vorbim de inflația însăși.
În această lună, randamentele reale ale Trezoreriei SUA pe doi ani au scăzut sub 1,4%, cel mai mic nivel din ultimele șase luni. Această traiectorie sugerează că ratele dobânzilor din SUA ar fi putut atinge un vârf cel puțin pentru acest an. Acest lucru ar începe, de asemenea, să elimine o parte din presiunea de pe orice companii îndatorate care se împrumută în dolari, cel puțin.
Prețul mai mare al aurului este o veste bună pentru bancherii minieri. O creștere bruscă a prețului aurului la sfârșitul anului trecut a declanșat încheierea de tranzacții. În decembrie, Agnico Eagle și Pan American s-au alăturat Gold Fields din Africa de Sud pentru a cumpăra producătorul canadian de aur Yamana pentru 4,8 miliarde de dolari. În februarie, compania americană Newmont și-a confirmat interesul pentru o ofertă de 17 miliarde de dolari pentru rivalul australian mai mic Newcrest.
Ar trebui să urmeze mai multe tranzacții dacă prețurile aurului continuă să urce. Având în vedere că este probabil ca băncile centrale, în special Fed, să reconsidere traiectoria de creștere a ratelor, prețul aurului ar trebui să rămână bine ofertat în acest an.
Poți auzi un vuiet slab în depărtare? Ar putea fi sunetul lui Maserati care se îndreaptă spre piețele publice. Constructorul italian de mașini sport de lux este încă la kilometri distanță de această destinație. Dar este deja o afacere separată în cadrul producătorului de automobile Stellantis.
Cu Porsche în creștere cu aproape 40% de la intrarea sa la bursă anul trecut și cu evaluarea Ferrari în plină ascensiune, piața începe să facă un pic de shopping.
Prudența se aplică investițiilor în afaceri carismatice, cum ar fi producătorii de automobile de lux și cluburile de fotbal. Este ușor să te lași dus de val. Lex a evaluat odată acțiunile Aston Martin Lagonda la 10 lire sterline. În prezent, acestea valorează puțin peste 2 lire sterline.
Prin urmare, am supus Maserati unei analize sceptice cu mult înainte de orice IPO și de marketingul fără suflu care însoțește acest lucru.
Maserati se află la jumătatea drumului unei schimbări strategice.
Încearcă să se concentreze mai degrabă pe profituri decât pe vânzări. Și-a îmbogățit gama, adăugând modelul MC20 cu un preț de 200.000 de lire sterline. Veniturile cresc din nou după câțiva ani dificili, cu 15% în 2022, ajungând la 2,3 miliarde de euro.
Marjele de profit operațional și-au revenit, de asemenea, la 8,7% în 2022. Ținta este de 15 la sută până în 2024 și de 20 la sută pe termen mai lung. Nu este probabilă nicio listare înainte de această dată.
Astăzi, Maserati se află la kilometri în spatele Porsche și Ferrari. Prețul mediu de vânzare al mașinilor sale este mai mic de 100.000 de euro, potrivit analizei Bernstein – nu foarte diferit de mașinile mai scumpe Mercedes sau BMW. Ferraris-urile pot costa 500.000 de euro sau mai mult. Porsche – ale cărui modele acoperă o gamă largă – are volume mai mari pentru a da o mână de ajutor.
Este posibil ca Maserati să aibă dificultăți în a se confrunta cu mărcile de mașini super sport. Dar trasează o cale diferită. Maserati s-a angajat să scoată o versiune electrică a tuturor modelelor sale până în 2025 și să devină complet electrică până în 2030. Aceasta este o mișcare inteligentă. Aceasta ar trebui să ajute Maserati să atragă un alt tip de clienți, nu în ultimul rând printre antreprenorii din domeniul tehnologiei cu preocupări ecologice.
Cât ar putea valora Maserati?
La marja palidă de astăzi, nu ar merita o primă prea mare față de modele precum BMW. Valoarea de întreprindere a acestuia din urmă – care însumează capitalizarea de piață și datoria netă – este de aproximativ o dată cu vânzările de anul trecut. Dar grupul are loc pentru a crește profitabilitatea pe măsură ce se concentrează pe modele mai scumpe. Dacă am aplica – cu generozitate – evaluarea Porsche de 2,6 ori mai mare decât vânzările de anul trecut, aceasta ar ridica valoarea de întreprindere a Maserati la 6 miliarde de euro.
Bineînțeles, piața ar trebui să vadă dovezi continue ale unei redresări bine executate înainte de a acorda producătorului de automobile ceva asemănător cu o astfel de recunoaștere. Stellantis are dreptate să țină Maserati în garaj până când motoarele sale vor porni din nou la maxim.
Sursa – www.ft.com