– În ciuda numărului alarmant de accidente rutiere care afectează comunitatea din județul Iași, în special cele implicând vehiculele de transport public, reprezentanții Registrului Auto Român (RAR) continuă să păstreze confidențialitatea rezultatelor inspecțiilor tehnice efectuate pe drumurile publice.
– Conducerea RAR Iași a evitat să ofere detalii despre starea tehnică a autobuzelor operate de SC Unistil SRL și RATP, companiile responsabile pentru transportul public în municipiu.
Pentru a explora mai profund acest subiect, jurnaliștii revistei FINANCIARUL au solicitat informații referitoare la modalitățile de desfășurare a inspecțiilor tehnice periodice în județ, avizul ITP fiind crucial pentru asigurarea că un vehicul îndeplinește standardele necesare pentru circulația sigură. Din păcate, am întâmpinat din nou lipsa de transparență din partea RAR, care se justifică prin statutul său de francizor. Reprezentanții instituției afirmă că acest statut le interzice divulgarea neregulilor constatate în stațiile ITP locale.
.
Informațiile despre transportul public sunt inexistente
.
În urma unei solicitări oficiale adresate RAR Iași privind numărul inspecțiilor și defecțiunile identificate la vehiculele destinate transportului public, răspunsurile primite au fost o simplă enumerare a prevederilor legale, ceea ce nu face decât să reflecte un refuz mascat de a oferi date concrete.
„Scopul opririi vehiculelor supuse controlului nu este realizarea unor studii statistice, ci eliminarea din circulație a celor cu posibile defecțiuni tehnice”, au declarat oficialii RAR Iași.
Octavian Varvara, director al RAR Iași, a raportat că instituția saa efectuat controale pe drumuri pentru peste 1.580 de autovehicule începând cu începutul anului curent, dintre care 1.014 (64%) prezentau defecțiuni tehnice semnalate.
Dintre acestea,
302 aveau probleme majore ce puteau genera accidente grave.
Cu toate acestea,
informațiile referitoare la mijloacele de transport public rămân complet absente;
sute dintre ieșeni folosind aceste vehicule zilnic.
.
Peste 99% dintre mașinile înmatriculate în Iași nu sunt verificate pe drumuri
.
Chiar și astfel, având în vedere că parcul auto al județului numără aproximativ 117.000 de autovehicule la sfârșitul lunii august—dintre care aproape 97.000 sunt autoturisme—
numărul verificărilor efectuate este insignifiant comparativ cu totalitatea mașinilor aflate pe drumurile din Iași;
acesta acoperind mai puțin de 1%.
.
„Unistil și autoritățile statului – complici într-o crimă premeditată”
Dacă reprezentanții RAR ar fi atât de implicați încât să nu dispună timp pentru statistici legate de controlul tehnic al autovehiculelor aflate pe stradă,
atunci nu ar trebui să vedem autobuze și microbuze precum cele utilizate zilnic (de către ieșeni).
Atât SC Unistil SRL cât și RATP sunt frecvent menționate negativ printre pasageri datorită calității precare
(„autobuzele groazei”).
„Aceste vehicule sunt atât vechi încât par iminent amenințătoare; șoferii Unistil trebuie adesea să ajusteze frânele manual după fiecare cursă.
Este incredibil cum asemenea rable pot circula legal; cum operatorii primesc licențe când folosesc astfel de ‘coșciuge’.”
„Atât operatorii cât și autoritățile competente care oferă avize fără o evaluare corectă devin complici într-o crimă premeditată pe drumurile noastre”, ne-a mărturisit un pasager indignat.<|vq_10336|>Probleme cu Inspecțiile Tehnice Periodice în Transportul Public din Iași
Traseul zilnic al lui Tănase și provocările întâmpinate
Tănase, un călător obișnuit pe ruta Iași-Tomești, se confruntă cu dificultăți legate de transportul public operat de SC Unistil SRL Bârlad. Această companie a câștigat licitația pentru acest traseu, dar problemele nu se opresc aici.
Avize tehnice discutabile la ITP
Un aspect alarmant este faptul că autobuzele acestei firme primesc avizul de bună funcționare la fiecare șase luni, fără a fi supuse unei verificări riguroase. Aceste vehicule pot dovedi că au trecut Inspecția Tehnică Periodică (ITP), dar realitatea poate fi diferită.
Garajul SC Unistil SRL, condus de Vasile Pușcașu, se află în imediata vecinătate a stației ITP a Regiei Autonome de Transport Public (RATP). Această proximitate ridică semne de întrebare asupra modului în care sunt efectuate inspecțiile.
„Când intrăm cu autobuzele în stația ITP, ieșim tot astfel. Inspectorii par să ignore defecțiunile evidente ale vehiculelor Unistil datorită unei relații speciale cu patronatul”, ne-a declarat un fost șofer al companiei.
Această situație este confirmată și de alți angajați actuali sau foști ai firmei care gestionează toate traseele din municipiul Iași.
Întrebări despre integritatea inspecțiilor tehnice
Într-o discuție despre corectitudinea inspecțiilor tehnice realizate în județ, Octavian Varvara, directorul RAR Iași, a evitat să comenteze detaliile pentru a nu afecta competiția dintre cele peste 30 de stații autorizate din zonă. Toate aceste unități sunt reglementate prin RAR.
„Autoritatea RAR își desfășoară activitatea prin utilizarea mărcii sale înregistrate doar prin operatorii autorizați pentru ITP. Ca francizor responsabil pentru menținerea unui mediu concurențial pe piața ITP din România, nu putem oferi opinii publice referitoare la activitățile specifice ale oricărei stații”, se arată într-un comunicat oficial emis de RAR.
Totodată, Varvara a menționat că inspectorii RAR efectuează controale periodice la fața locului pentru a verifica starea tehnică reală a vehiculelor aflate în inspecție.
„După aceste reinspecții putem determina dacă o stație oferă evaluări eronate sau nu. Sancțiunile vor fi aplicate conform legislației existente dacă apar neconformități”, adaugă reprezentantul RAR Iași.
De la începutul anului curent au fost reinspectate 1.276 vehicule în județul Iași; totuși, Varvara nu oferit detalii privind procentajele avizelor conforme comparativ cu realitatea constatată după reinspecții.
Concluzie: O privire critic asupra sistemului ITP
Această situație subliniază necesitatea unor reforme urgente și transparente în procesul de inspecție tehnică periodică pentru asigurarea siguranței pasagerilor și integrității transportului public din regiune.