Aproximativ jumătate dintre marile multinaționale plănuiesc să reducă spațiul de birouri în următorii trei ani, pe măsură ce se adaptează la creșterea muncii la domiciliu de la pandemie încoace.
Un sondaj Knight Frank efectuat în rândul directorilor responsabili de imobiliare din cadrul 350 de companii din întreaga lume care, împreună, angajează 10 milioane de persoane, a constatat că, printre grupurile majore care își reduc amprenta, cel mai mare număr urmărește să reducă spațiul cu 10 până la 20 la sută.
„Un spațiu mai bun, dar mai puțin spațiu este probabil sloganul pentru organizațiile mari”, a declarat Lee Elliott, expert în domeniul imobiliar comercial la Knight Frank. „Nu este bătaia de moarte a piețelor imobiliare, deoarece ceea ce vedeți este un deficit de ofertă și, prin urmare, o creștere a chiriilor, pentru clădirile de primă mână”.
Perspectiva ca marile companii să facă noi reduceri ale spațiilor de birouri a generat îngrijorări cu privire la viitorul clădirilor mai vechi și al locațiilor nepopulare, în timp ce piața proprietăților comerciale negociază o încetinire dureroasă provocată de ratele mai mari ale dobânzilor.
De asemenea, aproape jumătate dintre companiile intervievate plănuiesc să își schimbe sediul în următorii trei ani. Cu toate acestea, majoritatea companiilor mai mici plănuiesc să își extindă spațiul de birouri.
Elliot a declarat că multe companii au pus în pauză deciziile imobiliare în ultimii trei ani, așteptând să evalueze obiceiurile de lucru post-pandemic. Mulți ar trebui să aștepte în continuare ca contractele de închiriere să expire înainte de a face schimbări, a adăugat el.
„Au fost o mulțime de oameni care au vorbit despre schimbare, dar nu am văzut multe dovezi ale acesteia. Cred că suntem acum la acel punct de basculare”, a spus el. „Schimbarea pe piața ocupanților este un joc de 3-6 ani, nu un joc de 3-6 luni.”
Companiile adoptă abordări diferite în ceea ce privește munca de acasă. BlackRock, managerul de investiții, a ordonat luna trecută tuturor angajaților să se întoarcă la birou patru zile pe săptămână, după decizia JPMorgan din aprilie de a cere personalului de conducere să lucreze personal în persoană cu normă întreagă.
Aproximativ o treime dintre companii au optat pentru munca în persoană în totalitate sau în cea mai mare parte, potrivit cercetării Knight Frank, care a acoperit companii din întreaga lume din industrii care variază de la tehnologie la servicii financiare. Majoritatea companiilor, adică 56%, au optat pentru o politică hibridă, în timp ce aproximativ 10% intenționează să lucreze în mare parte sau în întregime la distanță.
În urma unei runde de disponibilizări, grupul de ride-sharing Lyft a revenit în aprilie asupra unei politici care permitea lucrul complet la distanță și le-a spus angajaților să se întoarcă la birou cu jumătate de normă în cursul acestui an.
Un studiu al Savills a prezis că orașe americane precum San Francisco și Washington DC vor avea cel mai mare surplus de spații de birouri în următorul deceniu, în timp ce piața asiatică va fi mai restrânsă, iar Europa va „sta la mijlocul pachetului”.
„Nu este vorba despre birouri care devin pur și simplu goale din cauza faptului că unele orașe înregistrează niveluri mai scăzute de revenire la locul de muncă după pandemie. Este vorba despre modul în care tendințele economice, demografice și de dezvoltare pe termen lung interacționează cu modelele de lucru”, a declarat Kelcie Sellers, asociat de cercetare la Savills.
În Londra, companiile au convenit un număr record de mutări de birouri anul trecut, dar au ocupat mai puțin spațiu decât media de dinainte de Covidiu, potrivit datelor de la Cushman & Wakefield.
Sursa – www.ft.com