Lanțul de supermarketuri Auchan, deținut de familia Mulliez, va efectua o serie de restructurări masive care vor afecta mii de angajați. Conform planului social prezentat, Auchan va elimina 784 de posturi de la sediul central și 915 posturi din magazine, în total fiind afectate 2.389 de locuri de muncă. Decizia presupune închiderea a zece magazine și încetarea activităților de livrări la domiciliu în orașele mari precum Paris, Lille și Lyon, ceea ce va duce la pierderea a 466 de posturi. Deși conducerea companiei speră să limiteze numărul concedierilor prin programe de reconversie profesională și plecări voluntare, peste 224 de angajați vor fi concediați definitiv.
Reacții negative din partea sindicatelor și guvernului
Franck Martineau, delegat sindical la FO Auchan Retail, a criticat vehement planul de restructurare, numindu-l „catastrofal” și „scandalos.” El a subliniat impactul social devastator pe care aceste concedieri îl vor avea asupra angajaților și familiilor acestora. Sindicatele consideră că lipsa unei strategii pe termen lung a conducerii Auchan a contribuit la situația actuală și consideră că măsura concedierilor este inevitabilă. Ministrul francez al Economiei, Antoine Armand, a comentat că prioritatea procesului de transformare trebuie să fie menținerea locurilor de muncă și a stabilității economice a angajaților afectați.
Performanțe financiare slabe și poziția pe piață
Decizia de restructurare este alimentată și de performanțele economice slabe ale companiei. Auchan a înregistrat pierderi semnificative în ultimii ani, iar holdingul său, Elo Groupe, a raportat o pierdere de aproape un miliard de euro în primele șase luni ale anului 2024. Cu o cotă de piață de doar 9,1%, Auchan se află pe locul al cincilea pe piața franceză, mult în spatele principalilor competitori, precum E.Leclerc (24,1%), Carrefour (21,4%) și Intermarché (17,4%). Modelul integrat al Auchan generează costuri operaționale mai mari decât cel al concurenților care operează prin rețele de independenți, ceea ce pune o presiune suplimentară pe rezultatele financiare ale companiei.
Auchan România continuă să crească
Deși grupul Auchan întâmpină dificultăți în Franța, operațiunile din România sunt într-o situație mai stabilă. Cu peste 430 de magazine în România, Auchan a generat o cifră de afaceri de peste 1,6 miliarde de euro în 2023. Prezența companiei în România reflectă succesul acestui model de afacere în Europa de Est, unde compania își menține o poziție importantă în sectorul de retail. Totuși, în contextul dificultăților financiare globale, au apărut zvonuri conform cărora compania ar putea să își vândă filiala rusească, o decizie care ar putea influența viitorul său internațional.
Planul de restructurare al Auchan arată cum transformările economice și dificultățile pieței pot afecta un număr mare de angajați și comunitățile din jurul acestora.