Pasionații modelului Volkswagen Beetle păstrează vie tradiția acestui automobil clasic pe drumurile din Pakistan, unde tot mai mulți străini își îndeplinesc visul de a achiziționa această mașină emblematică la prețuri accesibile.
„Acum este mult mai simplu și mai ieftin să devii proprietar al unei Broscuțe”, afirmă Romano Yussuf, un adevărat lider al comunității celor care dețin aceste automobile devenite simboluri în Pakistan, conform publicației Estrella Digital. Un grup dedicat pasionaților de Volkswagen Beetle depune eforturi considerabile pentru a menține popularitatea acestui model clasic pe străzile pakistaneze. Povestea acestei mașini, care nu mai este fabricată din 2003, este profund legată de istoria țării.
Primele exemplare ale Broscuței au ajuns în Pakistan la scurt timp după obținerea independenței, în anii ’50, când mulți funcționari publici și ofițeri militari întorși din misiuni externe au adus cu ei aceste vehicule. „Ulterior s-au semnat contracte pentru importul lor și astfel multe Broscuțe au intrat pe piața locală”, explică Romano. Totuși, odată cu apariția automobilelor japoneze în țară, popularitatea acestor modele a început să scadă drastic. Multe dintre ele au fost abandonate sau duse la fiare vechi. În urmă cu aproximativ 15 ani s-a observat o revenire a interesului pentru acestea; se estimează că acum mai există aproximativ 500 de exemplare din cele 10.000 inițiale.
Achiziția unei astfel de mașini în Pakistan și recondiționarea ei poate costa între 50.000 și 300.000 rupii pakistaneze (aproximativ 600-3.500 dolari), o sumă considerabil mai mică decât prețurile practicate în Europa. „Broscuța se remarcă pe șosea; este un automobil special! Avem datoria să le conservăm pentru viitoarele generații și să păstrăm cultura lor vie aici”, subliniază Salman Awan.
Salman împreună cu Romano și alți entuziaști organizează întâlniri precum „show-uri” auto sau picnicuri unde discutând despre diferite modele sau amintiri legate de acestea creează o comunitate unită fără ierarhie sau ambiții exagerate: „Ne sprijinim reciproc; repararea unei Broscuțe aici poate fi extrem de complicată.”
În Europa există ateliere specializate unde recondiționarea se face într-un singur loc; însă în Pakistan trebuie să te deplasezi între patru sau cinci locații diferite datorită numărului redus de mecanici calificați disponibili: „Adesea trebuie să importăm piese sau chiar să achiziționăm alte vehicule doar pentru a folosi componentele necesare”, adaugă Romano.
Acești pasionați oferind asistență strănilor care vin în Pakistan profitând de ocazie pentru a cumpără una dintre acele mașini găsite deseori deteriorate prin ateliere din Islamabad sau Rawalpindi își pot realiza visul unui automobil iconic la un preț rezonabil.
„Este prima mea experiență cu o astfel de mașină! Acum lucrez la recondiționalizarea ei și intenționez s-o vopsesc într-un stil tradițional pakistanez similar decorării camionetelor locale,” povestește Fred din Germania despre planurile sale ambițioase ce includ un drum lung până acasă ce ar putea dura până la o lună jumătate.
Recent, un medic francez a realizat același parcurs spre țara sa natală iar altele persoane aleg transportul maritim prin containere atunci când părăsesc Pakistanul.
„Broscuța nu reprezintã doar o tendință efemerã; ea simbolizează siguranța și nostalgia unor vremuri trecute fiind totodatã dovada independenţei faţă de fluxurile tehnologice moderne,” concluzionează Romano subliniind diversitatea celor care aleg acest model – fie că sunt vedete rockeri ori oameni simpli – sperând ca acesta va rămâne parte integrantã din viaţa cotidianã mult timp in viitor.