Managerii globali de active își reduc evaluările start-up-urilor indiene de profil înalt din portofoliile lor, cu reduceri de valoare de aproape 50% pentru foștii favoriți ai investitorilor, cum ar fi compania de meditații Byju’s și serviciul de livrare de alimente Swiggy, arată înregistrările de valori mobiliare din SUA.
Noile estimări evidențiază soarta în schimbare a start-up-urilor indiene după ce un boom în 2021 și la începutul lui 2022 a creat 60 așa-numiți unicorni evaluați la peste 1 miliard de dolari. De asemenea, acestea au pregătit terenul la companiile cu pierderi pentru așa-numitele runde de scădere, în care finanțările se fac la evaluări mai mici decât înainte.
„Start-up-urile își reduc costurile și rămân pe loc, dar când, în cele din urmă, vor ajunge pe piață pentru a strânge fonduri, se vor întâmpla runde descendente”, a declarat Rutvik Doshi, director general la firma de capital de risc Athera Venture Partners.
Dosarele depuse recent la Comisia pentru valori mobiliare și burse din SUA arată că Invesco și BlackRock și-au redus evaluările pentru Byju’s de la 22 miliarde de dolari la 11,5 miliarde de dolari și pentru Swiggy de la 10,7 miliarde de dolari la 5,5 miliarde de dolari.
Vanguard a redus evaluarea start-up-ului de ride-hailing Ola cu aproximativ 35%, până la 4,8 miliarde de dolari, în timp ce start-up-ul de servicii financiare Pine Labs și-a redus evaluarea cu 40%, până la 3,1 miliarde de dolari, de către Neuberger Berman. Janus Henderson a înjumătățit evaluarea start-up-ului din domeniul sănătății PharmEasy la 2,8 miliarde de dolari.
Reducerile de prețuri agravează problemele pentru start-up-urile indiene, multe dintre acestea concediind muncitori și reducând cheltuielile de marketing și reducerile pentru consumatori pentru a conserva capitalul.
Investitorii de capital de risc au cumpărat participații la start-up-uri la evaluări mari în cea mai populată țară din lume, în speranța că o clasă de mijloc în plină dezvoltare va duce la o creștere a consumului. Start-up-urile indiene au beneficiat, de asemenea, de o comparație cu China, unde măsurile de reglementare luate de guvern împotriva companiilor de tehnologie au stârnit îngrijorări în rândul investitorilor globali.
Grupul de date Tracxn estimează că evaluarea mediană a tranzacțiilor din seria A – sau prima rundă instituțională – în India a crescut cu 68% din 2019 până la 30 milioane de dolari în 2022. Start-up-urile din Seria B au fost evaluate la aproximativ 84 de milioane de dolari, cu 58% mai mult decât în 2019. Așa-numitele tranzacții în etapa de creștere au fost la fel de scumpe, evaluările pentru Seria C au sărit cu 141% față de 2019, la 273 de milioane de dolari, în timp ce evaluările pentru Seria D au urcat cu 116%, la 636,8 milioane de dolari.
Flush cu fonduri, start-up-urile au cheltuit abundent pe marketing. Byju’s a plătit pentru a-și pune numele pe tricourile echipei indiene de cricket și a fost unul dintre sponsorii Cupei Mondiale Fifa. Swiggy și platforma de sporturi fantastice Dream 11 s-au numărat printre sponsorii primei ligi indiene de cricket.
Potrivit agenției de publicitate Madison, printre primii 50 de agenți de publicitate din India în 2021 se numără 15 start-up-uri din sectoare precum educația, serviciile financiare, sporturile fantasy și criptomonedele. Byju’s și Dream11 au depășit în materie de publicitate giganți globali precum Procter & Gamble, Mondelez, Coca-Cola, Pepsi și Nestlé.
Având în vedere că perspectivele de finanțare se diminuează, start-up-urile reduc acum reducerile, ceea ce le amenință capacitatea de a atrage mai mulți consumatori și închid liniile de afaceri începătoare.
Swiggy și-a închis serviciul de livrare de carne și produse alimentare premium. Ola și-a închis afacerile cu alimente și produse alimentare. Compania de comerț electronic Meesho, susținută de SoftBank, a încetat să mai livreze produse alimentare. Start-up-ul de educație online Unacademy și-a închis activitatea de învățământ primar și secundar.
„Rata de creștere a încetinit deoarece start-up-urile construiesc afaceri mai durabile și oferă mai puține reduceri”, a declarat Brij Singh, partener general la firma de capital de risc Rebright Partners. „Consumatorii din India au fost foarte mult influențați de modelele bazate pe reduceri. Iar fără reduceri finanțate de VC, este greu să crești afacerile în India.”
Unele start-up-uri mari caută să strângă fonduri prin emiterea de note convertibile care să le ofere investitorilor dreptul de a schimba titlurile în acțiuni în timpul următoarei runde de strângere de fonduri – o modalitate de a paria că evaluările lor vor fi mai mari până la acel moment. Unicorni precum firma de social media ShareChat și angrosistul online Udaan au urmat această cale în trecut.
„Multe start-up-uri reduc costurile și au modele economice sănătoase”, a declarat Shivakumar Ramaswami, fondator la banca de investiții IndigoEdge. „Dar, dacă această creștere nu are loc, cred că vor îndura unele dureri pe frontul de evaluare”.
Întrebările cu privire la puterea de cumpărare a consumatorilor indieni au fost ridicate în acest an, când start-up-ul de livrare de alimente Zomato a închis operațiunile în 225 orașe indiene, invocând cererea slabă. Firma de cercetare Redseer estimează că retailul online din India a crescut cu 27% pe an în 2022 la 4.4tn rupees (53 miliarde de dolari), în scădere de la o creștere de 45% în 2021, când pandemia a alimentat cererea de servicii digitale.
„Ridicarea (determinată de Covidiu) a dispărut pentru o varietate de întreprinderi și creșterea lor a avut de suferit. Prin urmare, evaluările au scăzut pentru a reflecta acest lucru”, a declarat Anand Prasanna, managing partner la firma de capital de risc Iron Pillar. „Acest lucru va crea cu siguranță mai multe provocări pentru companiile marcate în jos pentru a obține imediat noi runde de creștere.”
Sursa – www.ft.com