Educația devine un ‘drept esențial’ pentru milioane de copii din India începând cu 1 aprilie
Recent, Parlamentul din New Delhi a adoptat o lege revoluționară care transformă educația într-un drept fundamental pentru toți copiii indieni. Această legislație prevede accesul gratuit și obligatoriu la învățământ pentru toți copiii cu vârste între 6 și 14 ani, într-o țară unde se estimează că peste 10 milioane de copii nu au avut niciodată ocazia să pășească într-o sală de clasă, conform publicației Le Figaro.
Conform unor estimări mai realiste, între 70 și 80 de milioane de copii care ar trebui să frecventeze școala nu o fac. Un oficial al unei organizații non-guvernamentale subliniază că aproximativ 12,6 milioane dintre acești copii lucrează încă din copilărie. De multe ori, familiile lor îi trimit la muncă deoarece chiar și un venit modest este esențial pentru supraviețuire. Astfel, chiar dacă li se oferă oportunitatea de a fi școlarizați gratuit, mulți părinți nu sunt interesați.
Această inițiativă legislativă a fost promovată de premierul Manmohan Singh, care provine dintr-un mediu umil. „Educația m-a ajutat să devin ceea ce sunt astăzi; vreau ca fiecare copil din această țară să beneficieze de aceeași oportunitate”, a declarat acesta. Proiectul are un cost estimat la aproximativ 3 miliarde euro pe parcursul a cinci ani și va fi finanțat în proporție de 55% din bugetul central și restul prin contribuțiile statelor regionale.
Cu toate acestea, liderii regionali exprimă îngrijorări legate de implementarea acestei legi. De exemplu, Mayawati – conducătoarea statului Uttar Pradesh – unul dintre cele mai defavorizate state ale Indiei – a declarat că resursele financiare necesare aplicării legii sunt insuficiente. Chiar dacă ea însăși provine dintr-o comunitate marginalizată (daliții), preferința sa pare să fie construirea unor monumente în onoarea sa decât dezvoltarea infrastructurii educaționale.
Hello! How can I assist you today?
Legea stipulează asigurarea unui sistem educațional calitativ pentru toți copiii; totuși acest lucru rămâne o provocare majoritar neîndeplinită în prezent. Accesibilitatea la instituții care oferă educație bună este adesea rezervată celor privilegiați financiar; unitățile publice suferind adesea datorită lipsei severe de profesori calificați iar școlile private fiind costisitoare și selective. Conform noilor reglementări legislative, instituțiile private vor trebui să aloce 25% din locurile disponibile copiilor provenind din medii defavorizate.
Guvernul s-a angajat să ofere compensații financiare acestor școli private; totuși aceste sume vor fi probabil mult inferioare veniturilor generate prin taxele plătite de părinții bogați ai elevilor lor. „Directorii instituțiilor private sunt nemulțumiți deoarece conștientizează că sprijinul guvernamental va fi insuficient”, afirmând un jurnalist al publicației Business Line.
Este greu imaginabil ca un copil provenind dintr-o familie afluent să împartă aceeași bancǎ cu unul provenit dintr-un mediu defavorizat! Niciun părinte bogat nu va dori ca odrasla sa să frecventeze aceleași cursuri cu cei mai puțin norocoși.
Unii critici merg chiar mai departe susținând că această lege riscă să rămână doar pe hârtie fără aplicabilitate realǎ efectivǎ . Aceștia fac referire la legislația anterioară adoptată acum patru ani privind interzicerea muncii infantile: „A fost o idee lǎudabilǎ dar fără implementare”, afirmã Bhuwan Rhibu reprezentant al Mișcării pentru salvarea copiilor.”Atâta timp cât munca infantilǎ persistǎ in aceasta ţarã cum poate exista obligativitatea şcolarizării?”, concluzioneazã el.