Inovație ecologică în biocombustibili: O nouă metodă americană pentru producerea kerosenului din biomasă
O echipă de ingineri din Statele Unite a dezvoltat o tehnologie inovatoare și prietenoasă cu mediul pentru obținerea unui biocombustibil similar kerosenului, utilizând resurse derivate din biomasa vegetală. Kerosenul, un combustibil dens și cu o capacitate energetică ridicată, este esențial în aviație, fiind folosit în motoarele de aeronave și turboreactoare, conform publicației belgiene Le Soir. Această metodă revoluționară valorifică aproape 95% din energia conținută în biomasa inițială și necesită cantități minime de hidrogen, afirmând cercetătorii de la Universitatea Wisconsin-Madison (SUA), care au publicat rezultatele studiului lor în revista Science pe 26 februarie.
Noua abordare se bazează pe procesul natural de degradare a zaharurilor vegetale. „În loc să prevenim descompunerea zahărului, am decis să utilizăm acidul levuric și acidul formic rezultate din acest proces. Aceste substanțe reacționează cu un catalizator metalic pentru a produce gamma-valerolactonă (GVL)”, explică James Dumestic, profesor asociat la departamentul de chimie și bioenergie al universității menționate.
Deși GVL este actualmente fabricat în cantități reduse ca aditiv pentru parfumuri sau suplimente alimentare naturale – având costuri ridicate – cercetătorii au reușit să transforme soluția alcalină GVL într-un combustibil aviatic similar kerosenului prin utilizarea unor echipamente laboratorice performante și catalizatori accesibili. Jesse Bond, coautor al studiului, subliniază că „printr-un proces industrial simplificat se poate genera o cantitate semnificativ mare de carburant pur destinat avioanelor”.
Biocombustibilii precum etanolul sunt deja utilizați pe scară largã ca amestecuri cu benzinã pentru automobile; totuși, aceștia nu pot fi folosiți eficient ca sursã principalã pentru motoarele aeronautice datorită energiei lor inferioare. De asemenea, design-ul actual al camerelor de combustie ale vehiculelor face imposibil substituirea completã a derivatelor petroliere cu biocombustibili convenționali.
Pe lângã aceasta însă, hidrocarburile obținute prin metoda propusǎ sunt chimic echivalente cu kerosenul standard utilizat in aviație. Un alt inginer implicat în studiu afirmǎ că „produsul nostru poate fi integrat atât ca carburant direct cât şi ca parte componenta a amestecurilor existente”. Totuşi provocarea majoritarǎ rămâne costurile asociate producerii GVL la scarǎ industrialǎ competitivǎ.
Cercetătorii își concentrează eforturile asupra identificării unor metode mai eficiente care să permitǎ extragerea GVL din surse ieftine de biomasā precum resturile lemnoase sau pănușile de porumb. „Dacă vom reuși să producem GVL la un preț redus considerabil credem că această tehnologie va reprezenta o soluție excelentā pentru transformarea biomasei în carburant aviatic”, concluzionează specialiștii citați anterior.