Mazars, firma internațională de audit, taxe și consultanță, lansează astăzi barometrul C-suite 2023: Leadership îndrăzneț pentru un viitor sustenabil. Acest raport este rezultatul unui sondaj aprofundat realizat în T4 2022, care a luat pulsul a peste 800 de directori din 27 de țări din întreaga lume.
Mark Kennedy, Partener și membru al Consiliului Executiv al Grupului Mazars, spune: „Pentru a modela un viitor durabil, atât pentru afacerea lor, cât și pentru societatea în general, liderii C-suite investesc din ce în ce mai mult în tehnologie și sustenabilitate. Având în vedere că incertitudinea este norma în viitorul apropiat, aceștia trebuie să continue să fie îndrăzneți astăzi, pentru a obține un succes durabil mâine.”
Optimism în fața provocărilor continue
În ciuda instabilității economice, a creșterii prețurilor la energie și a tensiunilor geopolitice, directorii sunt optimiști în ceea ce privește creșterea viitoare a companiei lor: 86% au o perspectivă pozitivă (28% foarte pozitivă) pentru creșterea în 2023.
Tendințe care vor avea un impact asupra întreprinderilor în 2023 și încrederea pentru a reacționa
Conform cercetării noastre, principalele trei tendințe externe care se așteaptă să aibă cel mai mare impact asupra întreprinderilor în acest an sunt:
tendințele economice, inclusiv inflația și creșterea costului vieții.
prețuri și/sau penurii de energie.
apariția de noi tehnologii.
Liderii sunt cei mai încrezători în capacitatea lor de a gestiona tehnologiile emergente (54% foarte încrezători). Ei sunt cel mai puțin încrezători în a face față instabilității geopolitice (23% foarte încrezători), prețurilor/scurturilor de energie (27%), penuriei de talente (32%) și tendințelor economice (33%) – acestea fiind considerate, de asemenea, principalele bariere în calea creșterii.
Indicele de încredere Mazars (procentul mediu de „foarte încrezător” în toate tendințele) se situează la 37%, în ușoară scădere față de barometrul precedent (44%), dar în creștere față de cercetarea noastră din 2020 (32%).
Îmbrățișarea unei lumi digitale
Transformarea IT/tehnologiei companiei este principala prioritate strategică pentru lideri în următorii trei până la cinci ani. Se așteaptă ca apariția noilor tehnologii să aibă un impact mare asupra activității lor, iar directorii recunosc importanța unor tehnologii precum inteligența artificială, automatizarea, big data și Web3. Amenințările cibernetice rămân o realitate cotidiană, dar liderii sunt încrezători că datele lor sunt protejate.
Investiții într-un viitor durabil
O strategie de sustenabilitate nouă sau revizuită se află pe locul al doilea pe lista de priorități strategice ale directorilor de companii pentru următorii trei până la cinci ani și peste două treimi (68%) intenționează să crească investițiile în inițiative de sustenabilitate în anul următor, ceea ce înseamnă că ESG ocupă un loc important pe agenda directorilor de companii. Cele mai multe întreprinderi (65%) elaborează un raport de sustenabilitate, dar recunosc că calitatea și urmărirea datelor pot fi dificile, iar puțin peste o treime (36%) se simt complet pregătite pentru noile cerințe de raportare ESG.
Recunoașterea importanței diversității și a talentelor
Un sfert dintre lideri declară că o strategie nouă sau revizuită de atragere și păstrare a talentelor este o prioritate strategică, aproape o treime (28%) identificând incapacitatea de a atrage o forță de muncă calificată ca fiind o barieră în calea creșterii companiei lor. În ciuda recunoașterii importanței unei forțe de muncă diversificate, adevărata echitate rămâne evazivă în multe companii, cu puține progrese în ceea ce privește diversitatea de gen în rândul factorilor de decizie de top.
Cercetările noastre arată că directorii angajează timp, bani și resurse în domeniile care contează cel mai mult: tehnologie, sustenabilitate și oameni. În fața incertitudinii continue, acest lucru arată curaj, liderii făcând mișcări îndrăznețe pentru a contura un viitor durabil.
Kennedy adaugă: „Întreprinderile se vor confrunta în continuare cu volatilitate în acest an – vor trebui să fie agile și poate fi nevoie să își reordoneze prioritățile și să se reorienteze. Dar companiile au dezvoltat o mare rezistență de la criza financiară din 2008, ceea ce le va fi de folos pentru anul viitor.”
Peste 89% dintre liderii C-suite din România au o perspectivă pozitivă pentru creșterea economică în 2023
Studiul C-suite precedent a arătat că liderii C-suite din România erau optimiști în ceea ce privește viitorul afacerilor lor, iar în cadrul raportului din acest an, deși recunosc provocările semnificative cu care se confruntă țara noastră, dar și întreaga lume, 89% dintre aceștia privesc în viitor cu o mentalitate pozitivă (14% sunt foarte pozitivi, 14% sunt pozitivi, iar 61% sunt ușor pozitivi).
„În ultimii ani, și în România, am fost martorii multor companii care au trecut prin situații extrem de dificile, iar rezultatele acestor circumstanțe au fost aproape întotdeauna determinate de echipa lor de conducere. Am văzut mari lideri în acțiune și cred că aceștia au avut puterea și reziliența de a răspunde la frică și vulnerabilitate într-un mod care le-a oferit lor și echipelor lor succes pe termen lung. Prin urmare, ei sunt acum în poziția de a răspunde cu încredere nu doar la provocări, ci și de a modela și crea noi oportunități pentru viitor.”, a menționat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars în România.
Urmând această notă pozitivă, întrebați care vor fi cele mai importante surse de creștere în 2023, liderii C-suite din România au menționat creșterea organică (43%), activitatea de fuziuni și achiziții (36%) și alianțele strategice/joint ventures cu terți (11%). Deși sunt optimiști cu privire la viitor, aceștia sunt totuși pregătiți pentru provocările actuale și viitoare, prin urmare, au identificat principalele trei tendințe care vor avea cel mai mare impact asupra afacerilor lor în 2023: prețurile și/sau penuria de energie (61%), tendințele economice, inclusiv inflația/costul mai ridicat al vieții (57%), și tensiunile/instabilitatea geopolitică (43%).
Tehnologia rămâne una dintre cele mai importante priorități pentru lideri
La întrebarea „Care sunt principalele priorități strategice pentru afacerea dumneavoastră în următorii 3-5 ani?”, liderii români au ales ca prioritate principală intrarea într-o nouă categorie de produse sau servicii (36%) (față de locul patru la nivel global), urmată îndeaproape de transformarea IT/tehnologiei companiei (29%) și implementarea unei strategii de sustenabilitate noi sau revizuite (29%). La nivel global, locul întâi este ocupat de transformarea IT/tehnologiei companiei.
Liderii C-suite trebuie să înțeleagă tehnologiile emergente și să îmbrățișeze lumea digitală de astăzi. Conform cercetării noastre, directorii sunt cel puțin destul de familiarizați cu tehnologiile de ultimă oră, inclusiv cu automatizarea (96%), inteligența artificială (AI)/ învățarea automată (71%), metaverse (61%) și Web3 (57%). În ceea ce privește înțelegerea și exploatarea acestor tehnologii, în mod surprinzător, Web3 este considerat cel mai important (46%), în timp ce metaversul, automatizarea, big data și AI, împart același procent (32%).
O altă prioritate ridicată pentru întreprinderi, atât la nivel local, cât și global, este reprezentată de securitatea IT. Mai mult de jumătate dintre respondenții români (57%) sunt încrezători că datele lor sunt „complet” protejate, în timp ce 43% dintre ei cred că sunt „parțial” protejate, comparativ cu anul trecut, când erau foarte pesimiști în ceea ce privește acest subiect – doar 31% considerau că datele lor sunt „complet” protejate. 86% dintre respondenți sunt încrezători că nu vor avea o încălcare a securității datelor în organizația lor în următoarele 12 luni.
Un viitor durabil, astăzi și mâine
Sustenabilitatea reprezintă una dintre primele trei priorități strategice pentru liderii C-suite din România în următorii trei până la cinci ani. În timp ce 43% dintre respondenți au bugetat deja costurile de implementare a strategiei de sustenabilitate și de raportare, 29% intenționează să facă acest lucru în următoarea revizuire a bugetului. În plus, majoritatea întreprinderilor (46%) elaborează deja un raport de sustenabilitate, iar alte 36% intenționează să o facă în următoarele 12 luni, ceea ce înseamnă că opt din zece întreprinderi fie elaborează în prezent un raport, fie intenționează să o facă.
În ceea ce privește gradul de pregătire pentru raportarea ESG, doar 14% declară că sunt complet pregătite, în timp ce 54% menționează că sunt în mare parte pregătite, ceea ce înseamnă că ar putea publica în conformitate cu reglementările cu puțin efort suplimentar. Desigur, există încă 25% care vor trebui să dea dovadă de un efort semnificativ.
Acest angajament față de raportare nu este întotdeauna ușor de acționat. În timp ce, la nivel global, principalele provocări la elaborarea unui raport de sustenabilitate rămân identificarea calității datelor (37%) și urmărirea datelor (28%), la nivel local, faptul de a dispune de capacitățile/expertizații interne (21%) reprezintă principala provocare, urmată de găsirea furnizorului de servicii potrivit (18%).
În același timp, responsabilitatea pentru raportarea ESG este foarte importantă, iar în acest moment, la nivel local putem identifica mai mulți reprezentanți care se ocupă de acest proiect în cadrul unei companii, cum ar fi directorul general (18%) sau liderii departamentelor de marketing (11%), risc (11%) și sustenabilitate (7%). La nivel global, lucrurile stau ceva mai bine, cu directorul responsabil cu sustenabilitatea preluând conducerea (29%), alături de directorul general (25%).
Accent pe oameni și pe cultura muncii
Întreprinderile își analizează cultura de lucru pentru a atrage talentele potrivite. Directorii C-suite din România consideră că munca în echipă/camerinajul (93%), calitatea membrilor echipei (89%) și oportunitățile de avansare (83%) sunt cele mai vitale ingrediente pentru a atrage cei mai buni oameni în organizația lor.
Marea majoritate a liderilor (90%) afirmă că egalitatea de gen și promovarea femeilor se află pe agenda de top a managementului organizației lor – 43% o consideră o prioritate de top trei, în timp ce 29% o prioritate de top cinci. Pentru a impulsiona acest lucru, aproximativ jumătate (46%) declară că au un program dedicat genului, egalității și sexismului. Dar, în ciuda investițiilor și a angajamentului, nu există progrese reale în ceea ce privește echilibrul între femei și bărbați la nivel de conducere. Doar 21% dintre lideri se mândresc cu peste 30% de femei în rândul celor mai importante persoane cu funcții de decizie strategică.
„Cred că cercetarea noastră privind leadership-ul de opinie arată spiritul de luptă al liderilor, optimismul în fața provocărilor permanente și încrederea de a investi și de a modela un viitor sustenabil, recunoscând în continuare că oamenii buni fac companiile bune.”, a adăugat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars în România.
Sursa – www.romaniajournal.ro