Reducerea cheltuielilor bugetare cu 2,28% din PIB în următoarele șapte luni: măsuri de austeritate propuse
Analiza realizată de Blocul Național Sindical (BNS) sugerează că, în următoarele șapte luni, cheltuielile bugetare ar putea fi reduse cu 2,28% din PIB. Aceasta s-ar putea realiza prin diminuarea fondurilor destinate achizițiilor și investițiilor publice, o tăiere de 5% a salariilor bugetarilor în termeni nominali și eliminarea contribuției obligatorii la pilonul II de pensii.
Cheltuielile pentru bunuri și servicii reprezintă cea mai semnificativă oportunitate pentru reducerea costurilor bugetare. Se estimează că aceste cheltuieli ar putea scădea cu cel puțin un procent din PIB comparativ cu anul precedent.
„În anul 2009, s-a observat o mică scădere a achizițiilor publice – doar 9% față de anul anterior. În primele trei luni ale anului 2010, s-au alocat deja 1,1% din PIB pentru aceste cheltuieli”, se menționează în raport.
În perioada recentă, structura acestor cheltuieli a fost variabilă: în 2004 au reprezentat 5,8% din PIB; apoi au crescut la 6,3% în 2005 și au fluctuat între valori similare până la un maxim de 6,4% în anul economic anterior crizei financiare globale.
BNS subliniază că reducerea acestor costuri nu va afecta decât anumite grupuri politice sau contractori externi. „Considerăm că este fezabil să se realizeze o diminuare cu cel puțin un procent din PIB”, afirmând astfel că acest lucru ar reduce semnificativ resursele alocate autorităților locale.
Structura actualizată a achizițiilor publice indică faptul că aproximativ jumătate dintre acestea sunt destinate fondului special pentru asigurările sociale de sănătate (50%), urmate de autoritățile locale (37%) și bugetul național (12%).
Conform BNS, risipa majoritară se regasește la nivel local unde autoritățile gestionează aproximativ două procente din PIB pentru bunuri și servicii. „Propunem trei soluții care pot fi implementate simultan: fie reducerea acestor cheltuieli cu până la jumătate; fie interzicerea oricăror achiziții locale fără identificarea surselor suplimentare de venit; fie realizarea tuturor licitațiilor electronice printr-un operator centralizat sub egida guvernului”, conform analizei BNS.
Hello! How can I assist you today?
De asemenea, analiza evidențiază faptul că nu toate investițiile publice generează valoare adaugată reală economiei. Acestea pot fi influențate negativ de interese particulare sau pot avea randamente inferioare ratei dobânzii atunci când statul își finanțează proiectele prin împrumuturi externe.
Cheltuielile capitale au evoluat constant: pornind de la un nivel inițial de 3,5% din PIB în anul fiscal trecut până la o ușoară scadere recent observată – ajungând acum doar la aproximativ zero comma cinci procente pe parcursul primelor trei luni ale acestui an.
BNS recomandă ca aceste costuri să revină pe calea stabilită inițial pentru anul fiscal precedent – echivalentul unei reduceri estimate între unu comma cinci procente față de actuala situație economicã.
„Acest lucru poate fi realizat prin suspendarea tuturor proiectelor nefinalizabile sau prin finanțarea exclusiv a celor ce vor fi terminate într-un interval rezonabil,” explicând astfel rolurile principale ale ordonatorilor locali care controleaza majoritatea fondurilor disponibile (52%).
Pentru transparență sporitã şi eficienţă financiarã optimizată BNS sugereazã ca toate licitaţiile să fie gestionate electronic sub supravegherea unui organism centralizat guvernamental iar CNADNR să oprească orice noi finanţări pe tronsoane rutiere nefinalizate pe parcursul acestui an fiscal curent.
„Reducerea capitalului nu trebuie confundată cu stagnarea dezvoltării economice ci mai degrabã impune utilizarea judicioasă a resurselor europene disponibile,” concluzioneaza raportul BNS aducând in discuţie si alte posibile surse alternative precum deschiderea pilonului II care ar genera economii adiţionale estimative ce ating pragurile lui zero comma trei procente din PIB-ul național total.
O altǎ direcţie importantǎ vizeazǎ ajustările necesarǎ in domeniul asistenţei sociale avand in vedere nereguli constatate in procesul acordării ajutoarelor sociale fără respectarea legislaţiei existente. Controalele efectuate asupra respectării normelor legale relevã abateri grave dar fără consecinţe punitive corespunzătoare conform opiniei exprimate totodatǎ si in analiza BNS.
„Este esenţial ca sancţiunile aplicabile autorităţilor locale care ignorã reglementările legale privind anchetele sociale sa devină mult mai severe,” conchide raportul menţionând totodatā importanţa reformei sistemului salarial unitary ce contribuie deja semnificativ la diminuarea costurilor asociate personalului datoritȃ sporurilor reduse.”