Investițiile în infrastructura feroviară din România: o necesitate urgentă
În anul 2009, bugetul destinat întreținerii căilor ferate a fost stabilit la 20 milioane de lei, în contrast cu estimările care indicau un necesar de aproximativ 500 milioane de euro. Această informație a fost furnizată pe 21 septembrie 2009 de către Ștefan Roseanu, secretarul general al Asociației Industriei Feroviare din România (AIF).
“Fondurile alocate pentru acest an sunt insuficiente comparativ cu cerințele stipulate în Master Planul pentru Transporturi. Acest deficit financiar contribuie la creșterea numărului punctelor periculoase pe rețeaua feroviară și impune restricții suplimentare de viteză”, a declarat Roseanu.
În prezent, există aproximativ 1.000 de puncte considerate periculoase pe calea ferată românească. Anul anterior, CFR SA a reabilitat doar 31 kilometri dintr-o rețea totală ce se întinde pe peste 10.820 kilometri, inclusiv mai mult de 20.000 kilometri de cale dublă.
CFR SA a investit circa 40 milioane lei în anul precedent pentru renovarea acestor tronsoane limitate și s-au efectuat lucrări asupra opt poduri, patru terasamente și șapte tuneluri feroviare. De asemenea, au fost reparati sau întreținuti încă 83 kilometri care au beneficiat însă de finanțare externă și co-finanțare guvernamentală.
Această situație afectează nu doar căile ferate ci și infrastructura conexă: au fost identificate probleme similare la nivelul a 64 poduri, precum și la terasamentele și instalațiile aferente căilor ferate. Din anul 1990 până în prezent, sectorul feroviar românesc se confruntă cu o subfinanțare cronicizată care a dus la deteriorarea gravă a infrastructurii; peste 38% din calea ferată necesită intervenții urgente iar starea stațiilor este precară într-un procentaj similar – aproape toate având nevoie urgent să fie modernizate.
Conform Master Planului General pentru Transporturi, CFR are nevoie urgent să atragă investiții totale estimate la aproximativ 1,2 miliarde euro până în anul 2013 pentru revitalizarea infrastructurii existente; aceste fonduri ar permite revizia anuală a circa patru sute kilometri de cale ferată.
Documentația elaborată preconizează direcțiile strategice ale dezvoltării transporturilor până în anul 2025; fără realizarea acestor investiții esențiale pierderile financiare anuale ar putea ajunge până la cifra alarmantă de aproximativ1,45 miliarde euro datorită costurilor legate atât de mediu cât și congestia rutieră.
Dacă nu se vor realiza îmbunătățirile necesare sistemului ferroviar acesta riscă să piardă teren semnificativ față de alte forme alternative ale transportului: ponderea sa actuala reprezentând doar16% din totalul transporturilor pasageri ar putea scadea dramatic până la un procentaj estimatde numai9%, concomitent cu o creștere previzionată semnificativa (pânăla40%)pentru transporturile rutiere.