Guvernul a implementat reglementări metodologice pentru programul “Primul Siloz”, stabilind criteriile necesare pentru licențierea depozitelor de semințe destinate consumului. De asemenea, a fost creată o schemă de garantare a certificatelor de depozit, conform unui comunicat emis de Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale.
Astfel, guvernul facilitează utilizarea certificatelor de depozit ca instrumente de garanție în vederea obținerii creditelor pentru producția agricolă.
Conform MAPDR, s-a aprobat modelul licenței ce va fi acordată depozitarilor și formatul certificatului de depozit care va fi disponibil acestora. Fiecare agricultor care depune semințe va primi un certificat specific.
Pentru a obține licența de depozit, solicitanții trebuie să depună o cerere scrisă la Biroul Unic din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale.
După primirea cererilor, secretarul Comisiei organizează o întâlnire pentru desemnarea organismelor responsabile cu auditarea condițiilor financiare și tehnice ale operatorilor economici care solicită licența.
Comisia va comunica în scris auditorilor decizia privind demararea procesului de verificare și certificare a condițiilor financiare și tehnice ale celor care au aplicat pentru licență. Auditorii desemnați vor colabora cu reprezentanții operatorului economic la locația ce urmează să fie evaluată.
În procesul acordării licenței, auditorii vor verifica documentele necesare funcționării corespunzătoare a depozitului pe teren, conform standardelor stabilite prin raporturile elaborate de direcția responsabilă din minister.
Imediat după primirea rapoartelor întocmite în urma auditurilor, secretarul Comisiei convoacă o nouă ședință pentru analiza rezultatelor și luarea unei decizii referitoare la aprobarea sau respingerea cererii respective.
După finalizarea deliberării, secretarul Comisiei informează în scris solicitantul despre rezultatul evaluării.
Licența se emite pe o perioadă valabilitate de 5 ani din momentul eliberării acesteia contra unei taxe administrative în valoare de 100 lei achitat la trezorerie. Prelungirea acesteia poate fi solicitată printr-o cerere scrisă din partea titularului fără a depași termenul maxim suplimentar alocat (3 ani), contra unei taxe echivalente cu 60% din taxa inițial plătită.
Pentru obținerea certificatului de depozit, agricultorii trebuie să depună semințele într-un spațiu autorizat. În schimbul acestor bunuri livrate şi la solicitarea fermierului respectiv, depozitaru autorizat emite certificatele corespunzătoare ce servesc drept titluri negociabile reprezentând marfa respectivã.