Glencore intenționează să construiască cea mai mare fabrică de reciclare a bateriilor din Europa, în timp ce încearcă să își dezvolte activitatea în domeniul resurselor naturale pe fondul trecerii la mașinile electrice.
Compania cu sediul în Elveția, unul dintre cele mai mari grupuri diversificate de resurse naturale din lume, cu arme de comercializare a mărfurilor și de minerit, lansează un studiu comun cu Li-Cycle din Canada pentru a construi instalația în Italia până în 2027.
Compania listată la Londra, care deține o participație de 10% în Li-Cycle, își propune să își reconvertească topitoria de zinc și plumb din Sardinia pentru a produce litiu, nichel și cobalt, metale cheie utilizate pentru fabricarea bateriilor pentru mașinile electrice.
Reconversia sitului vechi de 94 de ani ar extinde controlul Glencore asupra aprovizionării cu materii prime critice de care au nevoie producătorii de automobile.
De asemenea, i-ar conferi un rol de lider în reciclarea bateriilor, consolidându-și în același timp portofoliul de mine de cupru, nichel și cobalt. S-a impus deja ca unul dintre cei mai mari reciclatori de metale din lume.
Directorul executiv al Glencore, Gary Nagle, a declarat că reciclarea contribuie deja cu 200-250 de milioane de dolari la profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare al companiei, care a fost de 34,1 miliarde de dolari în total în 2022.
El a adăugat că se așteaptă ca creșterea unității să fie „exponențială”, deoarece zeci de milioane de EV-uri din întreaga lume vor trebui să fie reciclate în orice moment între opt și 15 ani.
Tim Johnston, co-fondator și președinte al Li-Cycle, a declarat: „Acesta este un proiect de referință pentru industria europeană de reciclare a bateriilor”. El a adăugat: „Aceste active sunt necesare în curând”.
Planurile de la situl din Sardinia implică reciclarea electronicelor portabile scoase din uz, a resturilor provenite din producția de baterii și a bateriilor vechi de vehicule electrice pentru a crea rezerve de litiu, nichel și cobalt.
Uzina va fi capabilă să proceseze până la 50.000-70.000 de tone de masă neagră, baterii mărunțite care ar urma să fie supuse unor procese hidrometalurgice pentru a extrage materiile prime.
Această cantitate ar fi suficientă pentru a recicla bateriile de la 600.000 de mașini electrice uzate.
Reciclarea va juca un rol important în reducerea cererii de materii prime primare din mine, mai ales în contextul în care Europa nu dispune de o ofertă minieră internă.
Firma de reciclare a bateriilor Li-Cycle preconizează că 10 la sută din cererea de litiu din Europa va fi satisfăcută de oferta reciclată până în 2030.
Legiuitorii UE au propus ca bateriile din vehiculele electrice să conțină peste un anumit prag de materii prime reciclate începând cu 2030, ajungând la 20% pentru cobalt, 10% pentru litiu și 12% pentru nichel cinci ani mai târziu, precum și stabilirea unor obiective privind rata de recuperare a reciclării.
Kunal Sinha, șeful departamentului de reciclare de la Glencore, a declarat că grupul intenționează să satisfacă cererea tot mai mare din partea producătorilor de automobile pentru aprovizionarea cu metale circulare.
„Vom face un studiu și apoi am putea dezvolta ulterior cel mai mare centru de reciclare a bateriilor din Europa”, a spus el.
Cu toate acestea, reciclarea este plină de riscuri, deoarece este dificil de prezis când pot fi prelucrate volume mari de baterii de VE, din cauza dificultăților de prognozare a duratei de viață a acestora în VE și a celei de-a doua utilizări în industrii precum stocarea energiei.
În America de Nord, Li-Cycle a construit un mare centru de procesare a masei negre în Rochester, lângă New York. Amplasamentul este de două ori mai mic decât instalația planificată în Sardinia și a costat 485 milioane de dolari.
În timp ce costul fabricii din Sardinia nu a fost încă stabilit, cele două companii au declarat că este mai puțin intensivă din punct de vedere al capitalului decât Rochester, deoarece pot folosi infrastructura existentă în Italia pentru a ajuta la menținerea prețurilor la un nivel scăzut.
Acest amplasament marchează o expansiune cheie în Europa pentru Li-Cycle. Acesta are un sit de mărunțire în Germania, care urmează să se deschidă la jumătatea anului 2023, urmând ca alte situri să fie deschise în Norvegia și Franța.
În cadrul unui acord de asociere în participațiune 50-50 preconizat, Glencore ar furniza capital cu costuri reduse către Li-Cycle, care ar prelua conducerea ingineriei fabricii și ar rambursa partenerul său elvețian prin fluxurile de numerar ale activului.
Studiul de fezabilitate urmează să fie finalizat la jumătatea anului 1924, iar operațiunile ar urma să înceapă la sfârșitul anului 2026 sau la începutul anului 2027, dacă se ia o decizie finală de investiție.
Sursa – www.ft.com