Șeful producătorului taiwanez de baterii auto ProLogium a lăudat impulsul european pentru vehiculele electrice ca motiv pentru a alege Franța pentru o fabrică de 5,2 miliarde de euro, într-un impuls pentru eforturile Bruxelles-ului de a contracara atracția subvențiilor masive din SUA pentru mediu.
Directorul executiv Vincent Yang a declarat că un angajament condus de Bruxelles de a interzice vânzarea de noi mașini cu motoare cu combustie până în 2035 a creat un fundal stabil pentru producătorii internaționali de baterii, reducând riscul de schimbare a politicilor de către statele individuale.
„Europa este un loc bun pentru a începe o afacere, deoarece există o cerere de piață în creștere pentru vehiculele electrice”, a declarat Yang pentru Financial Times. „Reglementarea este neutră în sensul că este supranațională și nu va fi afectată de alegerile naționale”.
ProLogium, care numără printre acționarii săi Mercedes-Benz și VinFast din Vietnam, a ales portul Dunkerque din nordul Franței după ce a cercetat zeci de locații europene și a trecut pe lista scurtă Olanda și Germania ca posibilități.
Disponibilitatea energiei nucleare cu emisii reduse de carbon în Franța, precum și subvențiile de stat care se acordă în avans, mai degrabă decât atunci când începe producția, precum creditele fiscale din SUA, au fost alte avantaje, a spus Yang.
„În Europa putem avea sprijin în timpul fazei de investiții”, a adăugat Yang, refuzând să dezvăluie nivelul subvențiilor promise grupului.
Investiția vine în contextul în care președintele francez Emmanuel Macron a încercat să crească numărul de locuri de muncă industriale în fosta regiune din nordul Franței, unde se exploatează cărbune. Franța este încă în urma vecinilor europeni, cum ar fi Germania, cu doar 10% din producția sa derivată din industria prelucrătoare.
La începutul acestei săptămâni, Macron, care s-a confruntat cu proteste în masă din cauza reformei sale în domeniul pensiilor, a dezvăluit măsuri pentru a scurta timpul necesar pentru înființarea unei fabrici și pentru a extinde utilizarea creditelor fiscale.
Franța și alte țări din Europa au simțit presiunea exercitată de legea americană de reducere a inflației, pachetul de investiții verzi de 369 miliarde de dolari al lui Joe Biden. Ca urmare, Tesla și-a redus planurile de construire a unei fabrici de baterii în Germania în favoarea SUA.
ProLogium a avut „multe discuții” în jurul IRA și nu a exclus o investiție în SUA într-o etapă ulterioară, a declarat Gilles Normand, șeful departamentului de dezvoltare internațională.
Fabrica de la Dunkerque a companiei este cea de-a patra fabrică de baterii în curs de dezvoltare în nordul Franței. Grupul chinez Envision Group, start-up-ul francez Verkor și ACC, o întreprindere susținută de producătorii de automobile Stellantis, Mercedes-Benz și grupul de petrol și gaze TotalEnergies, planifică, de asemenea, fabrici de baterii în regiune.
ProLogium se concentrează pe bateriile cu stare solidă, despre care dezvoltatorii spun că sunt mai sigure și mai durabile decât bateriile litiu-ion pe bază de lichid.
Compania își propune să înceapă producția până la sfârșitul anului 2026 și să ajungă la o capacitate de 48 de Gigawați pe oră până în 2030. Are o linie de pre-producție la scară mai mică în Taiwan care începe să funcționeze la sfârșitul acestui an.
„Proiectul nostru merge dincolo de o simplă Gigafactory. Am dori să localizăm achizițiile de materiale cheie în Europa și să avem un centru de cercetare și dezvoltare”, a declarat Yang.
Alte start-up-uri de baterii din Europa au declarat că au fost curtate de reprezentanții guvernului american și de statele americane cu stimulente mari, iar unii, cum ar fi Northvolt din Suedia – cel mai mare concurent european al producătorilor de baterii din Asia – au cerut regiunii să răspundă cu mai multe subvenții.
Northvolt, care construiește o a doua fabrică în Suedia, nu a decis încă dacă va construi o a treia în Germania sau în SUA.
ProLogium nu a dezvăluit încă modul în care își va finanța integral planurile. Până în prezent, a strâns 700 de milioane de dolari de la investitori și lansează noi discuții de strângere de fonduri. Grupul își propune ca, în cele din urmă, să se listeze la bursă.
„În viitor, vom merge pentru o ofertă publică inițială”, a declarat Yang.
Sursa – www.ft.com