TikTok și-a restructurat afacerea de comerț electronic într-un efort de a se reorienta către piețe precum Marea Britanie și SUA, în timp ce grupul deținut de chinezi se luptă să își exporte modelul de cumpărături în direct în afara țării sale de origine.
Personalul din Brazilia care lucrează la lansarea TikTok Shop, piața în aplicație a grupului de social media, în acea țară, este relocat pe piețele unde serviciul a fost deja introdus, cum ar fi Marea Britanie, SUA și Asia de Sud-Est, potrivit unor persoane familiare cu restructurarea.
Cei care lucrau la aducerea serviciului în Spania sunt mutați la Londra, în cadrul unei remanieri mai ample a posturilor executive la vârful afacerii europene, au declarat aceste persoane.
O pauză în expansiunea în Europa este reflectată de o încetinire a implementării complete a funcției pentru vânzătorii din SUA, potrivit unor persoane familiare cu afacerea. TikTok a declarat că nu a finalizat niciun plan de lansare sau date pentru caracteristica în afara piețelor existente.
Proprietarul grupului, ByteDance, cu sediul la Beijing, a lansat TikTok Shop în Marea Britanie în 2021, prima sa piață din afara Asiei. Serviciul permite mărcilor și influencerilor să lege produse de cumpărat în videoclipuri sau să transmită în direct pentru a vinde produse disponibile pentru cumpărare în cadrul aplicației.
În timp ce modelul de comerț electronic din social media a avut un succes enorm în Asia, TikTok Shop a fost asaltat de probleme în altă parte, în special nereușind să obțină o tracțiune completă cu consumatorii occidentali și creatorii de conținut.
Într-un efort de a sparge piețele din afara Chinei, TikTok și-a întrerupt planurile de expansiune internațională pentru a se concentra din nou asupra țărilor în care a fost lansat serviciul său de comerț electronic. Financial Times a raportat anterior că expansiunile de țară planificate inițial pentru anul trecut au fost amânate de mai multe ori.
Schimbarea de strategie a TikTok a dus la restructurarea operațiunilor sale europene de comerț electronic la mijlocul lunii aprilie, potrivit celor care au cunoștință de această mișcare. Toți angajații care lucrează în Spania au fost informați că nu pot rămâne acolo și că vor trebui să se mute la Londra, unde li se vor oferi două zboruri spre casă pe lună, precum și șase luni de plată a chiriei în noile lor locuințe, au adăugat aceste persoane.
Joe Jiao, fostul șef al comerțului electronic din Spania, a fost promovat recent la conducerea comerțului electronic în Marea Britanie pentru întreprinderile mici. El lucrează pentru ByteDance din 2017, potrivit profilului său de pe LinkedIn.
Aceste mutări reprezintă cea mai recentă dintre mai multe schimbări suferite la biroul din Londra al TikTok de când FT a dezvăluit un conflict cultural în cadrul echipei de comerț electronic, ceea ce a dus la o fluctuație ridicată a personalului și la plângeri privind un mediu de lucru toxic. Joshua Ma, care a condus TikTok Shop în Europa, a renunțat la rolul său după ce s-a dezvăluit că a spus personalului că „nu crede” în concediul de maternitate, dar rămâne în cadrul companiei.
Înlocuitorul său interimar, Patrick Nommensen, și-a redus domeniul de aplicare în ultimele luni pentru a se concentra pe conturile și mărcile cheie din Marea Britanie, potrivit a două persoane familiare cu rolul său.
TikTok a declarat că deservirea conturilor cheie și a întreprinderilor mici necesită abordări diferite, astfel încât a fost logic să aibă lideri dedicați pentru ambele domenii pe măsură ce produsul se dezvoltă. Nommensen a continuat să supravegheze operațiunile generale din Marea Britanie, a adăugat.
Angajații din domeniul comerțului electronic din Londra au fost informați recent că trebuie să fie la birou cinci zile pe săptămână în mod obligatoriu din septembrie, reflectând accentul pus de companie pe proiect, în timp ce alte departamente au situații de lucru mai flexibile.
TikTok a declarat că politica sa a fost de a lucra de la birou trei zile pe săptămână, cu un minim de două zile necesare, dar liderii au fost „împuterniciți să decidă” politici alternative pentru echipe specifice.
ByteDance, compania mamă a TikTok, speră să transforme comerțul social într-o mare sursă de bani pe piețele occidentale, deoarece modelul s-a dovedit a fi profitabil pe aplicația sa soră Douyin, care a vândut peste 10 miliarde de produse. Câștigurile ByteDance înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare au crescut cu 79%, ajungând la aproximativ 25 de miliarde de dolari în 2022, potrivit a doi investitori informați cu privire la cifre.
În special, cumpărăturile în direct, în care utilizatorii pot cumpăra produse de la vânzători în timpul unei transmisiuni în direct și care este un format extrem de popular în Asia, pare să nu reușească să rezoneze cu consumatorii occidentali.
Majoritatea veniturilor realizate de TikTok Shop în Marea Britanie provin din videoclipuri înregistrate încărcate care fac legătura cu anumite produse, mai degrabă decât din transmisiuni în direct care vând articole, potrivit mai multor persoane familiarizate cu această chestiune.
Două dintre aceste persoane au declarat că funcția a fost estimată să genereze vânzări de 20 milioane de lire sterline pe trimestru în Marea Britanie. TikTok a spus că cifra a fost mai mare, fără a preciza mai mult.
Accesul complet pentru vânzătorii din SUA, unde se pot înscrie fără ca un angajat TikTok să îi asiste manual, trebuia să înceapă la începutul acestui an, potrivit a trei persoane familiarizate cu planurile. Termenele au fost amânate până cel mai devreme în luna iunie, din cauza faptului că nu au reușit să obțină suficient de multe întreprinderi locale mici din SUA, au adăugat aceste persoane.
Apariția directorului general al TikTok, Shou Zi Chew, în fața Congresului SUA în martie, precum și discuțiile purtate de legislatori cu privire la interzicerea aplicației au jucat, de asemenea, un rol în această încetinire, au spus aceștia.
TikTok a declarat că lansarea în SUA nu a fost amânată și că este „încântată” să continue extinderea testului său în această țară prin invitarea mai multor vânzători să se alăture TikTok Shop.
Compania a adăugat că nu a finalizat niciun plan sau dată de lansare pentru TikTok Shop în afara Marii Britanii, a SUA și a Asiei de sud-est „în timp ce continuă să evalueze oportunitățile de extindere internațională”.
Sursa – www.ft.com