- Roland Garros – afacerea
Încă odată cifrele vorbesc de la sine: reţeta anului 2013 s-a ridicat la 175,2 milioane euro dintre care 35% provin din drepturile audiovizuale şi 15% din biletele vândute. În ceea ce priveşte costul biletelor pentru 2014 acesta se cifrează între 20 euro (pentru meciurile de debut) şi 162 euro pentru finala masculină.
De asemenea, partenerii au anunţat o participare de aproximativ 33 milioane euro. O sumă deloc surprinzătoare dacă trecem în revista lista acestora: BNP Paribas, Longines, IBM, Orange, Perrier, Peugeot, Suzanne Lenglen, Philippe Chatrier şi, în premieră, GDF Suez (iar lista poate continua). Mulţumită acestor sponsori există peste 300.000 de produse derivate care sunt vândute în magazinele stadionului. În lipsa statisticilor finale, putem să spunem că anul trecut s-au vândut 60.000 de tricouri, 40.000 de şepci şi pălăriuţe, 25.000 de mingi şi 15.000 genţi, ceea ce a făcut ca fiecare vizitator să cheltuie, în medie, 56 de euro în magazinele de la Roland Garros.
Pentru organizatori, publicitatea vândută anul acesta a reprezentat o altă afacere de succes. Astfel, principalul difuzor de spoturi publicitare, France Television a angajat între 12 şi 13 miliarde de euro (brut), în creştere cu 20% faţă de ediţia precedentă. Numai sponsorii au contractat spaţiu publicitar în valoare de 4 milioane euro, iar providerii de internet au la rândul lor 1 milion. Creşterile pot fi explicate uşor dacă luăm în considerare creşterea considerabilă a cererii de spaţiu publicitar raportată la precedenta ediţie.
Dacă ţinem cont de faptul că în 2013 numărul telespectatorilor s-a cifrat la 2,1 milioane (ceea ce înseamnă o cotă de audienţă medie de 19,7%) şi că oferta de difuzare a spoturilor pe canalele gratuite este din ce în ce mai rarefiată, era de aşteptat ca preţul publicităţii difuzate să crească sensibil. Astfel, costurile unui spot de 13 secunde difuzat în cadrul semifinalei din 5 iunie au fost de 3.200 euro/difuzare, în timp ce cele pentru finala masculină din 8 iunie a fost de 38.900 euro/difuzare.
În ceea ce priveşte zona internetului, anul acesta France Television lansează o companie publicitară împreună cu Caisse d’Epargne (Casa de Economii) prin intermediul unui dispozitiv video sponsorizat pe Twitter care a intrat în funcţiune în sferturile de finală. Per total, dezvoltarea spaţiului publicitar internaut reprezintă între 8% şi 9% din reţeta publicitară a întregului turneu.
Iată de ce pentru securizarea drepturilor de transmisie au fost alocate, până în 2018 nu mai puţin de 17,5 milioane euro/an. Este preţul pe care-l va plăti France Television pentru a-şi prezerva statutul de media de referinţă a turneului în raport cu cei care vor dori să-şi facă publicitate.
- Roland Garros – piaţa “muncii”
Aproximativ 8.000 de persoane lucrează anual pentru buna desfăşurare a turneului. Dintre aceştia, 303 sunt arbitri, 260 de copii de mingi, 260 de controlori de bilete şi 100 de persoane sunt însărcinate cu întreţinerea terenurilor pe parcursul celor trei săptămâni de concurs.
Cu o cifră de afaceri ce depăşeşte 170 milioane euro, Internaţionalele de tenis ale Franţei îşi permit să se arate generoase. În mod normal, pe primul plan se vor afla jucătorii care s-au luptat pentru cele 25 de milioane de euro puse în joc. Şi pentru ca să nu se vorbească de discriminare, fiecare câştigător al finalei, indiferent de sex, beneficiază de un cec în valoare de 1,65 milioane euro (faţă de cele 1,5 milioane euro câştigate anul trecut de Rafael Nadal şi Serena Williams).
Cei care pierd în finală câştigă, fiecare, câte 825.000 euro. Cel care pierde în primul tur primeşte 24.000 euro, în timp ce câştigătorii de dublu împart câte 400.000 euro faţă de învinşii lor, care sunt premiaţi cu 110.000 euro.
Arbitrii de linie sunt voluntari, dar primesc o indemnizaţie cuprinsă între 50 şi 100 euro în timp ce arbitrii principali sunt profesionişti şi au un contract cu Roland Gaross încheiat pentru 14 zile. (Federaţia Franceză de Tenis a refuzat însă să comunice care este suma stipulată ca remuneraţie în respectivele contracte).
Cei 260 de copii recuperatori de mingi prezenţi la Roland Gaross câştigă… dreptul de a-şi atinge idolii! Cu vârste cuprinse între 14 şi 17 ani aceştia primesc însă o compensaţie din partea sponsorului Adidas care le permite ca la finalul turneului să păstreze hainele purtate şi alta din partea organizatorilor, care le permit să asiste de la marginea terenului la câteva meciuri.