Cu doar doi ani în urmă, BuzzFeed News a fost lăudat pentru primul său premiu Pulitzer pentru munca de investigație care a folosit imagini din satelit pentru a identifica infrastructura construită de guvernul chinez pentru detenția în masă a musulmanilor.
Mark Schoofs, pe atunci redactor-șef, a descris lucrarea – una dintr-o serie de articole premiate care au sculptat o reputație de pionierat în munca de investigație a grupului – ca fiind un „exemplu de analiză criminalistică inovatoare și de reportaj creativ”.
Schoofs a luat joi pe Twitter cu un răspuns simplu la vestea că BuzzFeed a eliminat vechea sa divizie de știri, ca parte a unui plan drastic de reducere a costurilor în întreaga afacere pentru a restabili profitabilitatea. „O zi teribilă”, a spus el.
A fost în aceeași zi în care rivalul grupului media digital Insider a concediat, de asemenea, 10% din personalul său într-o luptă pentru a menține compania „sănătoasă și competitivă”, potrivit unui e-mail al președintelui Insider, Barbara Peng.
Foști angajați și analiști au declarat că decizia BuzzFeed a fost un semn al scăderii norocului unei cohorte de start-up-uri digitale susținute de capital de risc, care odată au trâmbițat ambițiile de a perturba modul în care oamenii au fost serviți cu știri.
Ben Smith, editorul fondator al BuzzFeed News, care acum conduce grupul media Semafor, a descris acest lucru pentru Financial Times ca fiind sfârșitul unei ere a tipului de „jurnalism care a fost construit pentru a călători prin țevile rețelelor sociale și pentru a acoperi internetul ca un loc real și important”.
El a spus: „Oamenii s-au săturat de această formă de distribuție și de social media în general. Ceea ce vor acum este ceva mai uman, mai curatorial și ceva care, în mod ironic, este construit pentru a vă ajuta să navigați în haosul din mass-media socială fragilă”.
În același an în care BuzzFeed a câștigat Pulitzerul, compania se aștepta la un moment dat, înainte de oferta publică inițială, să aibă o evaluare implicită de 1,5 miliarde de dolari. După ce joi a apărut vestea reducerii costurilor, capitalizarea sa bursieră a scăzut la aproape 100 de milioane de dolari, lăsând investitorii să se întrebe ce va urma pentru grupul care părea cândva într-o ascensiune de neoprit datorită combinațiilor sale de emoji și liste colorate cu bomboane de zahăr.
Compania media digitală a raportat o pierdere netă de 201,3 milioane de dolari anul trecut, față de un profit de 25,9 milioane de dolari în anul precedent.
Ultima notificare push de joi de la grup a fost următoarea: „Nu am mai primit nicio notificare de la grupul de companii: „BuzzFeed News se deconectează cu un memento că blippi a făcut caca pe prietenul său”, o referință tipică de clickbait la o investigație desfășurată asupra unei vedete YouTube.
BuzzFeed nu este singurul care se luptă să transforme știrile în profituri. Vox a renunțat la aproximativ 7 la sută din personalul său la începutul anului. Vice a explorat o vânzare care va produce probabil un preț mult sub evaluările înalte atribuite de rundele anterioare de fonduri.
Alte organizații de știri au concediat, de asemenea, personal în întreaga lume, pe măsură ce piața de publicitate s-a restrâns și economia a încetinit, în timp ce genul de finanțatori de capital de risc pe care start-up-urile digitale care înregistrează pierderi se bazează pentru bani au devenit rare de la implozia din sectorul tehnologic de anul trecut.
Jonathan Miller, directorul executiv al Integrated Media, specializat în investiții în media digitală, a declarat că „modelele bazate pe hype” ale știrilor digitale nu vor mai funcționa, având în vedere că investitorii și acționarii trebuie să vadă o cale mai rapidă pentru profitabilitate.
„Ceea ce vedem este că aceste branduri de media digitală s-au concentrat pe construirea tipului de scară masivă pe care au considerat că este necesar pentru a concura pentru dolari publicitari – de unde provin toți banii lor – (dar) au sfârșit prin a-și banaliza oferta și au pierdut din vedere ceea ce le-a făcut să se diferențieze și să aibă sens la început”, a spus el.
El a adăugat că „o conștientizare ridicată, dar un angajament mai scăzut nu poate fi un model de afaceri durabil, mai ales în ceea ce a devenit un mediu economic mai dur. Nu mai există prânz gratuit, totul trebuie câștigat”.
Analiștii spun că BuzzFeed a înțeles greșit economia de piață pentru știri. Joseph Teasdale, șeful departamentului de tehnologie de la Enders Analysis, a declarat că BuzzFeed a pariat că jurnalismul gratuit distribuit de marile platforme tehnologice cu audiențele lor mai largi ar aduce profituri, dar în schimb, banii de publicitate au rămas la rivalii lor mai mari.
„Ne aflăm la sfârșitul schimbării valului pentru aceste grupuri. Au fost evaluate incorect ca grupuri de tehnologie – realizarea de conținut de știri este costisitoare”, a spus el.
În timp ce co-fondatorul Jonah Peretti și-a asumat singur responsabilitatea pentru pierderi, el a luat, de asemenea, o lovitură la grupurile de tehnologie pe care le-a considerat că au folosit, dar nu au recompensat BuzzFeed pentru conținutul său.
Într-un memoriu adresat joi personalului, Peretti a declarat că a fost vinovat de faptul că a investit prea mult în BuzzFeed News „pentru că iubesc atât de mult munca și misiunea lor”, dar că acest lucru „m-a făcut să accept lent faptul că marile platforme nu vor oferi distribuția sau sprijinul financiar necesar pentru a susține jurnalismul premium, gratuit, construit special pentru social media”.
BuzzFeed News a fost unul dintre primele canale de știri construite pentru a depinde în mare măsură de marile platforme de tehnologie pentru trafic și referințe, profitând de strategia socială pe care a fost construit grupul mai larg și care a fost concepută pentru a maximiza atingerea în rândul unei generații mai tinere.
Dar compania a constatat, în schimb, că aceste platforme au deprioritizat și au schimbat strategiile cu privire la plata pentru știri, în timp ce piața s-a schimbat din nou odată cu sosirea altor platforme, cum ar fi TikTok, care bulversează modul în care publicul tânăr găsește și se implică în afacerile curente.
Această schimbare a venit pe fondul unei încetiniri mai largi a pieței de publicitate digitală, observată din nou de Peretti în memoriul său, alături de „o piață Spac în declin care a produs mai puțin capital, o recesiune tehnologică, o economie dificilă, o piață bursieră în declin”.
HuffPost, care a fost achiziționat în 2020, va continua să fie site-ul de știri digitale al BuzzFeed.
BuzzFeed a ținut să precizeze că aceste reduceri de locuri de muncă nu au fost legate de nicio trecere la un conținut bazat pe inteligență artificială. Compania a declarat că nu a folosit AI pentru a genera conținut de știri, deși AI a fost folosit pentru a dezvolta „conținut de divertisment” alături de personal.
Analiștii spun că viitorul știrilor profitabile este probabil să fie în spatele unui paywall. „Poți susține o redacție digitală de știri doar prin publicitate digitală? Dovezile sugerează că nu”, a spus Teasdale.
Pe piață au intrat, de asemenea, și alte puncte de difuzare a știrilor, cum ar fi Semafor, care se adresează unor grupuri specifice de utilizatori de știri.
Miller, care a investit în site-ul de divertisment și jocuri de noroc Fandom și în site-ul de sport Footballco, spune că platformele digitale vor trebui să se concentreze pe construirea unei afaceri orientate care să deservească o nișă de interes sau o comunitate specifică.
Dar pentru alții, BuzzFeed News pur și simplu nu a reușit să se miște suficient de repede pentru a se adapta la piața digitală în schimbare. „BuzzFeed News și editorul său, Karolina Waclawiak, au făcut progrese către diferite modele”, a spus Smith, „dar au rămas fără timp”.
Sursa – www.ft.com