– În România se emit anual cel puţin 4 miliarde de bonuri fiscale numai în hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount şi chioşcuri de cartier. Anul trecut, pe piaţa locală existau peste 53.000 de magazine, potrivit unui studiu în sectorul FMCG realizat de compania de cercetare de piaţă MEMRB.
Anunţul premierului Emil Boc privind acordarea unor stimulente pentru românii care păstrează bonurile fiscale – măsură menită să reducă evaziunea fiscală – a determinat o serie de reacţii în rândul consultanţilor şi al comercianţilor, care spun că măsura nu va avea efectul scontat de autorităţi, comentează Ziarul Financiar.
Proiectul de lege, aflat în lucru la Ministerul Finanţelor, ar putea fi aplicat în ultimele trei luni ale anului sau la începutul anului viitor.
„O asemenea măsură este foarte greu de pus în aplicare şi nu cred că va reuşi să fie implementată. Încercarea de reducere a evaziunii fiscale nu a fost, nu este şi nu va putea fi niciodată pusă în sarcina consumatorilor. Autorităţile sunt cele care ar putea să ia o serie de măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, cum ar fi implementarea unor sisteme informatice”, susţine Marius Stăncescu, preşedintele companiei Riff Holding International.
În propunerea premierului se mai preciza că românii vor primi de la stat o parte din banii cheltuiţi pe bunurile şi serviciile achiziţionate, în schimbul bonurilor fiscale, şi vor beneficia de deduceri fiscale pentru reabilitarea locuinţelor, plafoanele în funcţie de care vor fi calculte facilităţile urmând să fie stabilite ulterior.
„În calitate de cumpărător, pe o scară de la 1 la 10, aş da nota 4 măsurii de acordare de stimulente financiare pentru cei care solicită bonuri fiscale, pentru că oamenii care au bani nu sunt interesaţi de o bonificaţie de câteva procente din valoarea cumpărăturilor, iar ceilalţi nu vor putea cere bonuri în aşa fel încât să reducă evaziunea”, susţine Adrian Griciuc, administratorul hipermarketului virtual adigri.ro cu sediul în Cluj.