Echipele de pe grila de start a Formulei 1 concurează de 23 de ori pe an. Dar sportul, în ansamblul său, se află într-o cursă unică în sine: să fie net zero în ceea ce privește emisiile de carbon până în 2030.
Dintre toate eforturile depuse pentru a atinge acest obiectiv, marea majoritate vizează reducerea producției din fabricile celor 10 echipe, precum și a deplasărilor personalului, a transportului public și a transportului de marfă către locațiile de curse din întreaga lume. Acestea au fost estimate în 2018 la 256.551 de tone de CO₂.
Patru ani mai târziu, sportul se șlefuiește prin aceste cifre. De exemplu, Mercedes a redus emisiile provenite de la camioanele de curse din Europa cu aproximativ 90% în 2022, prin utilizarea biocombustibililor și prin investiții în combustibilul sustenabil pentru aviație, printre alte programe. Mai sunt șase ani până la linia de sosire, când un audit va dezvălui dacă obiectivul a fost atins.
Dar, în ciuda tuturor acestor progrese, pentru milioanele de fani ai Formulei 1 – și pentru criticii săi – partea cea mai vizibilă a demersului pentru sustenabilitate va fi ceea ce se întâmplă cu mașinile de curse pe circuit. Deși acestea reprezintă mai puțin de un procent din totalul emisiilor din F1, ele sunt elementul cel mai vizibil al sportului și cel mai relevant pentru industria în general. Imaginați-vă cum ar fi ca F1 să dezvolte motoare de înaltă performanță 100% sustenabile care să propulseze cele mai rapide mașini din lume și să lase ca această tehnologie să se extindă până la automobilismul de zi cu zi.
F1 și organismul său de conducere, Federația Internațională a Automobilului, au decis că acest lucru ar putea fi realizat începând cu 2026 prin intermediul unor unități de propulsie care sunt o combinație 50-50 dintre un motor cu combustie internă de capacitate mică și un sistem hibrid electric, fiecare generând o putere de 350 kW. Aceasta este o proporție semnificativ mai mare de energie electrică decât cea a motoarelor hibride actuale. Iar acestea vor funcționa cu e-carburanți cu emisii zero. F1 își va folosi uriașa platformă globală pentru a prezenta acești carburanți, care, în timp util, vor fi disponibili la pompele de vânzare cu amănuntul din întreaga lume.
„Este aceeași realitate pentru noi toți, pentru a rămâne relevanți ca echipă și ca sport”, spune Toto Wolff, CEO al echipei Mercedes F1. „Sustenabilitatea trebuie să fie atotcuprinzătoare. Tehnologiile noastre trebuie să fie utilizate pentru binele lumii. Planul este de a face un combustibil eficient, dar de înaltă performanță, disponibil la stațiile de pompare, nu câțiva litri de combustibil de rachetă pentru motoarele de F1.”
La prima vedere, acest lucru contravine direcției de deplasare. Guvernele impun eliminarea motoarelor cu combustie internă la vehiculele noi – unele, chiar până în 2030. Dar Wolff spune că tehnologia dezvoltată în F1 ar trebui să acopere decalajul până când volumul de vehicule electrice de pe șosele și infrastructura de încărcare a acestora vor atinge masa critică.
„Lumea se îndreaptă către mobilitatea electrică și nu există nicio îndoială în această privință. În curând vom vedea că toți vom călători electric în mediul urban în orașele bogate. Acest lucru se va extinde în cele din urmă în întreaga lume. Dar, între timp, există probabil o perioadă de tranziție de 20 de ani, în care mașinile vor fi în continuare propulsate de motoare cu combustie. Conform calculelor noastre, în 2035, vor exista un miliard și jumătate de motoare cu combustie pură în întreaga lume. Dacă putem participa la această tranziție energetică prin furnizarea de tehnologie hibridă și de tehnologie de combustibil pentru această piață de masă uriașă, este benefic.”
Directorul tehnic al Formulei 1, Pat Symonds, spune: „Combustibilul sustenabil avansat pentru 2026 a fost conceput în mod deliberat pentru a fi „drop-in”, ceea ce înseamnă că poate fi utilizat într-o mașină de stradă standard. Prin utilizarea platformei noastre pentru a accelera dezvoltarea combustibililor sustenabili avansați, dovedind eficiența acestora și faptul că producția poate fi realizată la scară largă, credem că putem avea un impact mult dincolo de padocul nostru, în ceea ce privește decarbonizarea.”
FIA a publicat regulamentul pentru motoarele 2026 în august anul trecut. Scopul a fost de a încuraja noi producători să intre pe piață, făcând ca unitățile de putere să fie mai ieftine de proiectat și construit. În același timp, au nivelat condițiile de concurență prin simplificarea motoarelor actuale, astfel încât noii participanți să poată fi competitivi începând cu 2026. Acest lucru a fost realizat prin eliminarea unităților complexe de regenerare a căldurii utilizate în prezent. Aceasta a atras unul dintre principalii rivali auto ai Mercedes, Audi, să intre pe piață în 2026. De asemenea, a determinat Honda să revină asupra unei decizii anterioare de retragere. Și a readus Ford – un concurent de lungă durată în F1, din anii 1960 până în anii 2000 – care își va pune emblema ovală albastră pe grupurile motopropulsoare Red Bull, construite în Milton Keynes, care echipează echipa campioană în exercițiu.
Dacă Ford adoptă o abordare de tip F1-lite, Audi merge până la capăt; cumpără echipa elvețiană Sauber, o redenumește Audi și își fabrică propriul motor.
„Cheia implicării în cea mai populară serie de curse din lume este planul clar de a deveni mai sustenabilă și mai eficientă din punct de vedere al costurilor”, explică Oliver Hoffmann, director tehnic al Audi AG.
„Formula 1 și-a stabilit obiectivul de a fi neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon ca serie de curse până în 2030. Văd o potrivire ideală cu Audi. Formula 1 este atât o scenă globală pentru marca noastră, cât și un laborator de dezvoltare extrem de provocator. Combinația dintre performanțele înalte și competiție este întotdeauna un motor de inovare și transfer tehnologic în industria noastră.
„Cu noile reglementări începând cu 2026, acum este momentul să ne implicăm.”
Sursa – www.ft.com