Compania se confruntă cu dificultăți în operațiunile din SUA și o concurență crescută pe segmentul vehiculelor electrice
Stellantis, producătorul auto ce deține mărcile Jeep și Ram, a emis un avertisment privind reducerea profiturilor pentru anul 2024, pe fondul investițiilor necesare pentru redresarea operațiunilor sale din SUA și a unei competiții crescute din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice.
Eforturi de redresare în America de Nord
Compania, formată în 2021 prin fuziunea PSA Peugeot cu Fiat Chrysler Automobiles, a anunțat accelerarea eforturilor de optimizare a operațiunilor din America de Nord. Un obiectiv major este reducerea stocurilor de vehicule la mai puțin de 300.000 de unități până la sfârșitul anului, cu câteva luni înainte de termenul inițial prevăzut pentru primul trimestru din 2025. Această măsură vine pe fondul unei scăderi a livrărilor cu 200.000 de vehicule în a doua jumătate a acestui an, dublu față de estimările anterioare ale companiei.
Pentru a stimula vânzările, Stellantis a declarat că va oferi stimulente mai mari pentru modelele din 2024 și cele mai vechi, încercând astfel să își recupereze pierderile din prima jumătate a anului.
Rezultate financiare slabe și căutarea unui nou CEO
În urma rezultatelor financiare dezamăgitoare din primul semestru, care au arătat o scădere de 48% a profitului net față de anul precedent, Stellantis caută un nou director general pentru a-l înlocui pe Carlos Tavares. Acesta se află sub presiune din partea dealerilor din SUA și a sindicatului United Auto Workers, care au criticat performanța financiară slabă. În ciuda acestor presiuni, compania a precizat că procesul de succesiune face parte dintr-un plan normal de schimbare a conducerii.
Presiuni în Europa și impactul global al industriei auto
Stellantis se confruntă, de asemenea, cu dificultăți în Europa, în special în Italia, unde producția a fost redusă, iar sindicatele au anunțat o grevă de o zi pentru 18 octombrie. Aceste probleme reflectă provocările mai largi cu care se confruntă industria auto, inclusiv blocajele din lanțurile de aprovizionare, dificultățile logistice și lipsa materiilor prime.
În plus, grevele tot mai numeroase din fabricile Stellantis, precum și concedierile recente, cum ar fi cele de la uzina Warren din Michigan, au agravat situația companiei, ducând la acuzații de încălcare a contractelor de muncă.
Competiția din sectorul vehiculelor electrice
Pe segmentul vehiculelor electrice, Stellantis se confruntă cu o concurență puternică din partea producătorilor chinezi, care oferă modele EV la prețuri mai mici. De asemenea, consumatorii americani au fost reticenți în a adopta vehicule electrice, costurile ridicate fiind una dintre principalele bariere.
Pe lângă aceste provocări, Stellantis a redus prognoza pentru marja sa operațională la un interval de 5,5% – 7%, față de estimările anterioare care indicau cifre cu două cifre. De asemenea, compania a anticipat un flux de numerar negativ pentru 2024, estimând pierderi cuprinse între 5 și 10 miliarde de euro.
Stellantis se află astfel într-un moment critic, în care trebuie să navigheze provocările multiple din piața globală pentru a-și redresa performanțele financiare și operaționale.