În timp ce Singapore Airlines oferea angajaților un bonus salarial pe opt luni după profituri record, Hong Kong dădea peste 4.400 de bilete gratuite pentru rivalul regional Cathay Pacific, în timp ce orașul încerca să încurajeze vizitatorii să se întoarcă.
Acțiunile Singapore Airlines au urcat la cele mai înalte niveluri din mai mult de trei ani, după ce transportatorul național a clarificat puterea redresării sale post-pandemice cu un profit anual de 2,16 miliarde de dolari S$ (1,6 miliarde de dolari) pentru anul care s-a încheiat în martie.
În contrast puternic, acțiunile Cathay Pacific listate la Hong Kong au scăzut cu aproape 40% de la un maxim din aprilie 2019. În martie, compania aeriană a dezvăluit o pierdere de 6,5 miliarde de dolari HK (830 milioane de dolari) pentru 2022, iar acțiunile au rămas plate de atunci.
Divergența lor financiară reflectă ascensiunea Singapore, una dintre primele țări din Asia care și-a redeschis granițele după pandemie, și lustruirea statutului său de centru de afaceri. Hong Kong, pe de altă parte, a rămas în mare parte închis pentru călătorii până la sfârșitul anului trecut, pierzându-și statutul de cel mai aglomerat aeroport din regiune în favoarea Singapore în 2022. Redeschiderea sa lentă a afectat Cathay Pacific, care se resimte și ea din cauza lipsei de forță de muncă.
„Singapore a fost înaintea tuturor anul trecut în Asia-Pacific (cu redeschiderea)”, a declarat Brendan Sobie, un analist independent de aviație cu sediul în Singapore. „Au beneficiat de acest lucru enorm.
„Nu cred că primul an financiar al Cathay după redeschidere va arăta ca cel al lui Singapore”, a adăugat el. „Acea perioadă de lună de miere cauzată de dezechilibrul dintre cerere și ofertă se diminuează – au pierdut în mare parte acele condiții de piață”.
Turismul din Hong Kong este încă foarte devreme în recuperarea sa, ceea ce se reflectă în cifrele transportatorilor. Singapore Airlines a ajuns la aproape 80% din capacitatea de pasageri de dinainte de pandemie, în timp ce Cathay Pacific este încă la mai puțin de 50%.
Singapore Airlines și compania aeriană bugetară Scoot, deținută integral de aceasta, au transportat 2.7mn pasageri în aprilie, o creștere de 85% de la an la an și puțin sub 3.1mn pasageri pe care i-au transportat în aceeași lună în 2019. Cathay Pacific a transportat 1,4mn de pasageri în aprilie 2023, aproximativ 44% din numărul din aprilie 2019.
Vedeți un instantaneu al unui grafic interactiv. Cel mai probabil, acest lucru se datorează faptului că sunteți offline sau că JavaScript este dezactivat în browserul dvs.
La întâlnirea sa anuală din această lună, directorul executiv al Cathay, Ronald Lam, a declarat că este puțin probabil ca linia aeriană să depășească 70% din capacitatea de pasageri de dinainte de Covidiu înainte de sfârșitul acestui an, citând constrângerile legate de forța de muncă.
O medie de 10 până la 15 piloți seniori au părăsit Cathay Pacific în fiecare lună în acest an, a declarat Asociația ofițerilor de aviație din Hong Kong, în scădere de la aproximativ 30 până la 50 în fiecare lună în a doua jumătate a anului trecut.
Compania aeriană – care avea un echipaj de 3.800 piloți la sfârșitul anului 2019 – a pierdut mai mult de 1.800 piloți în ultimii trei ani, potrivit președintelui sindicatului Paul Weatherilt, dar a recrutat doar aproximativ 400 de piloți noi. După ce au văzut reduceri salariale de până la 40% în 2020, piloții rămân nemulțumiți, a declarat sindicatul.
Cathay Pacific a declarat că „rata de uzură s-a normalizat în toate grupurile de personal”, inclusiv piloții, adăugând că salariul de bază al echipajului a crescut cu 3,3% de la începutul acestui an.
„În afară de faptul că Hong Kong are un termen de redeschidere mai târziu decât alte hub-uri de aviație, ritmul mai lent de recuperare a Cathay reflectă (sale) provocări continue cu constrângerile de aprovizionare în întregul ecosistem de aviație …(cum ar fi) disponibilitatea forței de muncă certificate”, a scris analistul JPMorgan, Karen Li, într-o notă din martie.
Având în vedere că salariile sunt acum calculate în funcție de timpul de zbor, oficialii aviației din Hong Kong au sfătuit Cathay că unii dintre piloții lor au rulat pe pistă la „viteze considerabil mai mici”, potrivit unui memo intern al Cathay văzut de Financial Times.
Într-un nou semn de criză, Cathay a concediat trei membri ai echipajului de cabină după ce un clip care îi acuză că au glumit pe seama abilităților de limbă engleză ale unui client vorbitor de chineză mandarină a devenit viral. Directorul executiv Lam a declarat că a provocat „daune semnificative pentru imaginea Hong Kong-ului și a Cathay”. Dar sindicatul însoțitorilor de bord de la Cathay a ripostat, plângându-se de moralul scăzut, de volumul de muncă crescut și de salariile mai mici.
Pe de altă parte, Singapore Airlines, pe de altă parte, a declarat presei locale că a adus înapoi majoritatea celor peste 3.000 de piloți – dintre care mulți au fost concediați – până la mijlocul anului trecut. Doar un „număr foarte mic” a plecat în timpul pandemiei, a spus conducerea la acea vreme.
În mod istoric, Singapore Airlines nu oferă prea multe detalii despre personalul său, invocând motive comerciale. Compania nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
De la pandemie, Singapore a câștigat mai mult trafic de tranzit care în mod tradițional trecea prin Hong Kong.
„Singapore Airlines (s-a descurcat) bine anul trecut pentru că a funcționat ca singurul hub de tranzit realist din toată Asia”, a declarat un director executiv de rang înalt al unei companii aeriene asiatice. Cathay a raportat o scădere cu 68% a vânzărilor provenite din America la $ 572mn în 2022, comparativ cu 2019. Singapore Airlines a avut o creștere de 46% a vânzărilor originare din Americi, la 1,1 miliarde de dolari în cele 12 luni până la sfârșitul lunii martie a acestui an, comparativ cu cele 12 luni până la sfârșitul lunii martie 2020.
Condițiile de piață în plină expansiune care au stimulat linia de fund a Singapore Airlines nu sunt de așteptat să dureze. Iar Hong Kong aruncă miliarde de dolari pentru a atrage din nou afaceri și turiști internaționali, cum ar fi recenta campanie Cathay.
„Suntem încă într-o perioadă dinamică și mulți dintre noi cred că majoritatea beneficiilor au fost temporare”, a declarat un director executiv al Singapore Airlines. „Nu sunt sigur că vom vedea din nou un astfel de profit. A numi un câștigător pare prea devreme”.
Sursa – www.ft.com