Elicopterul Yasur: O istorie de serviciu admirabil, dar şi de coliziuni mortale

Presa israeliană de luni şi marţi acordă un spaţiu amplu prăbuşirii elicopterului israelian de transport de tip CH-53, care participa la exerciţiul comun aerian româno-israelian BLUE SKY 2010, având la bord şase militari israelieni şi un militar român, accident survenit în zona Fundata-Zărneşti, judeţul Braşov.

Pentru prima dată Israelul execută exerciţii comune ale forţelor aeriene cu membrii NATO România, Bulgaria şi Grecia, relevă publicaţia israeliană Debkafile de luni. Baze aeriene americane mari deservesc exerciţiile aeriene ale Israelului în Bulgaria şi România.
Ele au înlocuit instalaţiile din Turcia închise pentru Israel. Bazele servesc, de asemenea, forţelor aeriene israeliene pentru practicarea unor zboruri pe distanţe lungi, un element esenţial într-o lovitură militară asupra instalaţiilor nucleare ale Iranului, precizează publicaţia.

Potrivit Los Angeles Times de luni, forţele aeriene ale Israelului au semnat un acord de cooperare cu Forţele Aeriene din România cu mai mulţi ani în urmă, care prevede antrenarea unor echipaje pe terenuri şi în condiţii meteorologice variate, în special zboruri la mare altitudine. Israelul este o ţară mică şi lipsită de spaţiile întinse necesare antrenării pe rază lungă. Frontiera sa cu relieful cel mai înalt este cu Libanul şi Siria.

„Suntem în România, în scopul de a ne instrui soldaţii în teritoriile cele mai asemănătoare cu zonele noastre de luptă”, a declarat purtătorul de cuvânt al Forţelor de Apărare Israeliene (IDF), Avi Benayahu, luni seara, explicând că elicopterul participa la un exerciţiu de antrenament în teren muntos necunoscut, pentru pregătirea „pentru război sau operaţiuni speciale.”

Ziarul precizează că premierul Benjamin Netanyahu urmăreşte rapoartele cu îngrijorare şi discută evoluţiile cu ministrul apărării şi şeful Statului Major, se precizează într-o declaraţie de luni noaptea, care a ajuns la familiile echipajului. La bordul elicopterului, aparţinând escadronului Forţelor Aeriene „Night Birds” (Păsări de noapte), se aflau patru piloţi şi doi mecanici de aviaţie, precum şi un observator militar român.

Luni, IDF a trimis un avion de transport de tip Hercules C-130 în România, având la bord personal medical şi specializat în căutare şi salvare a personalului, precum şi reprezentanţi ai Rabinatului Militar al IDF specializaţi în identificarea corpurilor, informează Ha’aretz de marţi.
Comandantul IDF, general-maior Ido Nehushtan, a vorbit cu omologul său român, general¬maior Ion-Aurel Stanciu convenind ca cele două ţări să efectueze o anchetă comună privind dezastrul.

Potrivit Ha’aretz, exerciţiile permit aviatorilor să simuleze război aerian cu forţele inamice şi multe folosesc echipamente avansate ale NATO, care permit planificatorilor militari să examineze îndeaproape rezultatele fiecărei exerciţiu de luptă. În trecut, Israelul a efectuat exerciţii militare cu un număr de ţări din Europa de Est, mai precizează ziarul.

În 2006, Israelul şi România au semnat un acord privind exerciţii militare şi de cooperare, iar contractul a fost extins anul trecut. Se aşteaptă ca ancheta să analizeze dacă accidentul a fost cauzat de o defecţiune tehnică sau o eroare umană, probabil din cauza vremii nefavorabile.
Cu toate acestea, ţine să sublinieze Ha’aretz, trebuie amintit că accidentele, în ciuda eforturilor de a le reduce, survin ori de câte ori există operaţiuni aeriene la scară mare.

Forţele aeriene israeliene sunt un organism profesionist şi investesc nenumărate ore în gândire originală ce vizează limitarea numărului de accidente, potrivit publicaţiei. O problemă care va primi o mare atenţie este întreţinerea aparatelor CH-53, mai ales ţinând seama de vechimea lor. Forţele aeriene nu au experienţă în conducerea unei investigaţii comune într-o ţară străină, notează Ha’aretz.

Va fi cu siguranţă complicat, ţinând seama de sensibilităţile diferite în ceea ce priveşte gradul de coordonare între vizitatori şi gazdele lor. În plus, forţele israeliene păstrează un profil scăzut în ceea ce priveşte activităţile sale de antrenament în străinătate şi ambele părţi, de obicei, încearcă să nu atragă atenţia, relevă publicaţia.
Jerusalem Post de luni precizează că acordul pe patru ani, semnat în 2006, a fost semnat de ministrul israelian al apărării din acea vreme, Shaul Mofaz.

Ultima dată când forţele israeliene s-au antrenat în România a fost în 2007. Potrivit Israel Defense Forces de marţi, şeful Statului Major General, generalul locotenent Gabi Ashkenazi a vorbit cu preşedintele Shimon Peres, premierul Benjamin Netanyahu şi ministrul apărării Ehud Barak pentru a-i informa periodic cu privire la evoluţiile legate de incident.

Publicaţia militară Arutz Sheva precizează că ministrul apărării Ehud Barack, care este în prezent la Washington, a fost informat privind situaţia chiar înainte de întâlnirea sa cu secretarul american de stat Hillary Clinton şi continuă să fie notificat periodic, în funcţie de cum se desfăşoară evenimentele.
Alături de numeroasele sale succese, elicopterul de fabricaţie americană are, de asemenea, o listă lungă de accidente soldată cu moartea a zeci de soldaţi, notează cotidianul israelian Ha’aretz în ediţia de marţi.

Israelul a obţinut elicopterul de transport tip CH-53 de la Statele Unite la sfârşitul anilor ’60 şi de atunci a fost considerat unul dintre caii de bătaie ai Israel Air Force. În pofida faptului că a fost folosit timp de cinci decenii, este încă una dintre aeronavele centrale din dotarea IDF. CH-53, cunoscut în IDF sub numele de „Yasur”, a fost implicat cu succes într-o serie de războaie şi operaţii militare complexe.

Aceasta datorită vieţii sale lungi, capacităţii de a transporta încărcături de până la 10 de tone şi opţiunii de a desfăşura un număr mare de soldaţi pe câmpul de luptă. În ultimul deceniu, IDF a elaborat un plan global de modernizare a elicopterelor sale Yasur, prin instalarea unui sistem avansat de avionică, estimând că aeronava va continua să rămână în funcţiune pentru cel puţin încă 15 ani.

Ca parte a acestei ameliorări a calităţii, elicopterele au fost echipate de asemenea cu rachete aer-sol pentru ţinte de pe câmpul de luptă. Elicopterul Yasur a fost folosit în mai multe operaţii semnificative, în mod memorabil în decembrie 1969. Într-o operaţiune desfăşurată la scurt timp după ce IDF a fost dotat cu aeronava, paraşutiştii israelieni au cucerit o staţie radar egipteană iar două elicoptere Yasur au dus instalaţiile radar în Israel.

Dar, alături de multele sale succese în serviciul IDF, elicopterul Yasur de fabricaţie americană are şi o listă lungă de accidente mortale care s-au soldat cu multe victime omeneşti.
Cel mai răsunător dintre aceste accidente a fost cel din februarie 1997, atunci când o coliziune în aer a două elicoptere Yasur a ucis 73 de militari israelieni în drum spre sudul Libanului.

Două decenii mai devreme, în mai 1977, Yasur a fost în centrul unui alt accident mortal, când 54 paraşutişti şi-au pierdut viaţa într-un accident în timpul unui zbor de antrenament, nu departe de oraşul Ierihon din Cisiordania. Câteva luni mai târziu, un alt accident care a implicat un aparat Yasur s-a soldat cu patru militari ucişi aproape de Kibbutz Gat, în sudul Israelului.

În vara anului 1971, un alt elicopter Yasur s-a prăbuşit în mare, în largul coastelor Sinai, ucigând 10 soldaţi şi ofiţeri ca se întorceau în Israel în urma unei misiuni.
În aprilie 1974, două elicoptere Yasur au fost implicate într-o coliziune, atunci când unul a aterizat direct pe un altul aflat deja la sol. Opt soldaţi şi-au pierdut viaţa în incident.

În august 1992, doi membri ai unităţii 669 de elită de căutare şi salvare a IDF au fost ucişi într-un accident într-un zbor de antrenament în Deşertul Iudeii. Cei doi soldaţi şi-au pierdut viaţa atunci când o frânghie folosită pentru a coborî din elicopterul Yasur s-a rupt.
În timpul celui de-al doilea război din Liban, Hezbollah a reuşit să doboare un aparat Yasur, omorându-i pe cei cinci membri ai echipajului.

Totuşi incidentul ar fi putut fi mai rău, având în vedere că elicopterul a fost doborât la scurt timp după ce o unitate de paraşutişti debarcase din aeronavă, relevă ziarul israelian.
În pofida acestei serii de accidente mortale şi chiar dacă IDF a primit în ultimii ani elicopterul mai avansat Blackhawk, forţele aeriene trebuie să găsească un înlocuitor de serie pentru Yasur.

Aceasta în pofida versatilităţii sale extinse, care îi permite să fie folosit ca aeronavă de căutare şi salvare, precum şi pentru transportul soldaţilor, armelor şi echipamentului de luptă.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata