Orașul Napoli din sudul Italiei a izbucnit într-o sărbătoare frenetică joi seară, după ce clubul de fotbal Napoli a câștigat campionatul național pentru prima dată de când Diego Maradona a condus echipa la victorie în 1990.
Pe străzile împodobite cu streamere alb-albastru, imagini ale jucătorilor și pancarte care declară „campionii Italiei de la Napoli”, napolitanii s-au bucurat de revenirea mult așteptată a unui club care se prăbușise financiar – și moral – după plecarea lui Maradona în 1991, pe fondul plecării lui Maradona. acuzații împotriva lui de consum de droguri și asociații mafiote.
„După 33 de ani, a câștiga Scudetto (campionatul din Liga Serie A) este o formă de răscumpărare socială”, a spus Bruno Alcide, al cărui bar de cafea Al Nilo are un sanctuar pentru Maradona – cu câteva dintre părul jucătorului acum decedat păstrat ca un relicvă. „Este o senzație minunată, nu ușor de explicat.”
„Trăim pentru fotbal”, a adăugat Alcide. „Pentru mine, și pentru toți napolitanii, primul lucru la care ne gândim când ne trezim nu este munca; ne gândim la echipă. Este în sângele nostru.”
Diego Maradona este o figură venerată pentru fanii lui Napoli © Massimo Pinca/Reuters
Maradona, care a câștigat primele două Scudetti ai lui Napoli în cei șapte ani petrecuți la club, rămâne o prezență omniprezentă și venerată. Superstarul argentinian este vizibil în picturi murale, altare mici și magneti suvenir care îl înfățișează ca un sfânt catolic sau pe Isus purtând o coroană de spini.
Dar performanța neașteptată și uimitoare a lui Napoli din acest an s-a bazat mai puțin pe strălucirea individuală și mai mult pe un grup de eroi. Printre ei se numără atacantul nigerian Victor Osimhen, cu protectorul său distinctiv în stil Batman, și Khvicha Kvaratskhelia. Senzația georgiană a fost câștigată cu 11,5 milioane de euro vara trecută, când a părăsit Rusia după invadarea Ucrainei – iar valoarea sa estimată este acum de 85 de milioane de euro.
Decupaje în mărime naturală ale celor doi, împreună cu altele care înfățișează restul echipei și antrenorul Luciano Spalletti, împodobesc multe dintre străzile și piețele pietruite din Napoli. Fanii pozează alături pentru selfie-uri.
„Ceilalți Scudetti au fost ai lui Diego, dar acesta este adevăratul Scudetto pentru Napoli și pentru toată echipa”, a spus Salvatore Ippolito, 63 de ani, consultant în comunicare din Milano.
Napoli a câștigat campionatul cu un egal 1-1 împotriva lui Udinese joi seară, Osimhen remarcând egalarea pentru titlu la scurt timp după pauză. Partida a fost un meci în deplasare în extremul nord-est al țării, dar fanii s-au înghesuit pe stadionul Maradona din Napoli pentru a viziona pe ecranele instalate în jurul terenului. După aceea, focuri de artificii au luminat cerul și uralele au răsunat în jurul orașului.
Triumful clubului îl justifică pe proprietarul său, producătorul de film Aurelio De Laurentiis, care a cumpărat în 2004 ceea ce era un club falimentar și deprimat și l-a condus cu răbdare până la vârf.
Decupaje ale antrenorului lui Napoli, Luciano Spalletti, stânga, și ale jucătorilor, inclusiv atacantul nigerian Victor Osimhen, sunt populare în oraș © Alberto Pizzoii/AFP/Getty Images
„În Napoli, există ideea că toate lucrurile frumoase sunt un miracol, efemer”, a spus Angelo Carotenuto, jurnalist sportiv veteran. „Aici, Napoli a câștigat cu o amprentă europeană – un plan de afaceri, un proiect, organizare. Nu este o improvizație napolitană – doar un jucător mare și apoi, explozie.”
Câștigătorii obișnuiți ai Italiei în Serie A — Juventus și cei doi giganți din Milano, Inter și AC — sunt afectați de datorii grele, proprietarii falimentați și — pentru Juventus — acuzații de joc greșit financiar. Ca ecouri ale eforturilor lui Napoli de a-l aduce în oraș pe Maradona, pe atunci cea mai mare vedetă a fotbalului, în anii 1980, Juventus a întâmpinat necazuri după ce a împroșcat jucători precum Cristiano Ronaldo.
În schimb, succesul lui Napoli a fost construit pe identificarea atentă și cultivarea talentelor timpurii sau subevaluate. „Napoli a descoperit un talent mare înaintea celorlalți, i-a lăsat să crească doi sau trei ani și apoi i-a vândut cu 100 sau 120 de milioane de euro”, a spus Carotenuto. „Cu acești bani, au finanțat o nouă echipă. A fost magia antreprenoriatului și a organizării.”
Loialitatea acerbă a napolitanilor față de echipa lor provine dintr-un sentiment de înstrăinare față de un stat italian. Mulți consideră că Roma i-a neglijat, exploatat și umilit în mod sistematic, deoarece orașul lor măreț și cultivat – capitala unui regat de odinioară – a decăzut.
Delfina Buccioli cu câinele ei, care poartă masca care este emblema atacantului Napoli Victor Osimhen © Giuliana Ricozzi/FT
Fana lui Napoli, Delfina Buccioli, în vârstă de 64 de ani, a declarat: „Suntem o populație obișnuită să sufere – să supraviețuim în orice fel. Napoli nu are suficientă industrie sau locuri de muncă. Fotbalul este totul.”
„Masa populației iubește Napoli, indiferent de ce – și o susține în vremuri bune și rele”, a spus Paola Aruta, profesor de marketing napolitan la Universitatea Luiss din Roma. Este un punct de referință cultural care unifică orașul.”
Ani de zile, când Napoli a jucat în deplasare în orașe mai bogate din nord, cum ar fi Milano sau Torino, clubul a fost întâmpinat cu bannere insultătoare care evocau focarul de holeră de la Napoli din 1973 sau pur și simplu spuneau „Bine ați venit în Italia”.
„Alți italieni au considerat Napoli ca fiind rușinea Italiei”, și-a amintit Carotenuto.
Disponibilitatea lui Maradona de a veni la Napoli – deși deja un jucător strălucit și foarte apreciat – i-a câștigat o loialitate fanatică. Stadionul orașului a fost redenumit după el când a murit în 2020, iar multe dintre bannerele concepute pentru a sărbători câștigarea campionatelor de ligă prezentau imaginea sa ca un înger păzitor plutind deasupra stadionului și a jucătorilor.
Genny Di Virgilio spune că figurinele Maradona pe care le produce compania sa le vând peste cele care îl înfățișează pe Isus © Giuliana Ricozzi/FT
„Alegerea lui de a veni la Napoli. . . la un oras cu o echipa saraca . . . este ceva ce nu putem uita”, a spus Edoardo Cosenza, un inginer al guvernului orașului Napoli, care a urmărit joi meciul de pe stadion. „Îl iubim pentru totdeauna.”
Genny Di Virgilio este descendentul în vârstă de 41 de ani al unei familii de meșteri care a făcut figurine pentru scenele de naștere de Crăciun din 1830. Cu toate acestea, el spune că vânzările sale de figuri Maradona le-au depășit pe cele ale lui Isus.
Pe măsură ce victoria lui Napoli se apropia, el și cei 50 de colegi ai săi au lucrat non-stop pentru a produce statuete ale jucătorilor, anticipând o creștere a vânzărilor. „Este o emoție uriașă, uriașă, copleșitoare”, a spus el.
Pentru Buccioli, 64 de ani, victoria lui Napoli a fost dulce-amăruie și ea a plâns. „Simt bucurie, nostalgie și dragoste”, a spus ea. „Mi-aș dori doar să fie aici ca Maradona să-l vadă.”
Sursa – www.ft.com