Auditul Intern este un instrument important pentru îmbunătăţirea operaţiunilor şi a proceselor interne ale unei organizaţii, contribuind la o mai bună gestionare a riscurilor, la creşterea eficienţei şi la sporirea credibilităţii organizaţiei.
Auditul NOA se distinge prin metodele sale inovatoare și orientarea către client, reprezentând un parteneriat strategic ce vizează excelența în gestionarea riscurilor și îmbunătățirea continuă a proceselor de afaceri. Cu un accent puternic pe adaptabilitate și perspectivă proactivă, Auditul NOA se angajează să ofere soluții personalizate și eficiente, asigurându-te că organizația ta nu doar că respectă standardele de conformitate, ci și se află într-o poziție favorabilă pentru creștere sustenabilă și inovație.
Auditul intern: Aplicare
Potrivit prevederilor Ordinului 1802/2014, situațiile financiare anuale ale entităților mijlocii și mari, precum și ale societăților/companiilor naționale, societăților cu capital integral sau majoritar de stat și regiilor autonome sunt auditate de unul sau mai mulți auditori statutari sau firme de audit.
De asemenea, Auditul Intern este supus obligaţiei legale în cazul societăţilor care la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre criteriile următoare:
- a) totalul activelor: 16.000.000 RON;
- b) cifră de afaceri netă: 32.000.000 RON;
- c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
Auditul Intern: Planificare
Potrivit specialiştilor de la NOA Group, baza planificării Auditului Intern constă în evaluarea riscurilor asociate fiecărui departament sau activitate, oferind o perspectivă generală prin identificarea pericolelor ce pot apărea în cadrul operaţional al unei companii. Prin evaluarea riscurilor se vor identifica domeniile esenţiale din cadrul activităţilor entităţilor supuse auditului, care ulterior pot fi detaliate ca obiective posibile pentru misiuni de Audit Intern.
Planificarea Auditului Intern în funcţie de perioada de timp vizată include:
Planificare pe termen lung:
- acoperă o perioadă de 3-5 ani;
- obiectivul este de a acoperi ariile cu risc ridicat;
- se realizează prin elaborarea unui plan multianual de misiuni de audit intern.
Planificare pe termen scurt:
- cuprinde misiunile care vor fi desfăşurate în anul în curs;
- se realizează prin elaborarea unui plan anual al misiunii de audit intern.
Prin urmare, există două tipuri de plan de Audit Intern: plan multianual, respectiv plan anual.
Planul multianual include:
- denumirea misiunilor;
- departamentul auditat;
- anul în care vor fi realizate.
Planul anual cuprinde:
- denumirea misiunilor;
- departamentul auditat;
- resursele alocate;
- perioada desfăşurării auditului intern şi perioada supusă auditării.
În contextul planificării misiunilor de Audit Intern se iau în considerare toţi factorii şi riscurile care au avut sau ar putea avea un impact asupra activităţii entităţii în viitor. Din acest motiv, planificarea activităţilor auditate trebuie să cuprindă:
- zone cu risc inerent ridicat;
- structuri sugerate de către managementul societăţii ca fiind riscante;
- sectoare de activitate cu deficienţe în urma unor inspecţii/rapoarte ale altor organisme de control.
Audit Intern: Evaluare
O evaluare corectă a sistemului de control intern oferă Auditorului Intern posibilitatea de a emite o opinie, bazându-se pe observaţiile legate de obiectivele stabilite, în legătură cu eficienţa funcţionarii activităţii supuse auditului. Aceasta se realizează prin verificarea conformităţii cu legislaţia aplicabilă şi cu procedurile interne care au fost definite şi validate de conducerea entităţii auditate.
Orice misiune de Audit Intern se structurează în jurul unor obiective cheie, care ulterior sunt descompuse în riscuri şi măsuri de control. În funcţie de caracteristicile şi domeniul de activitate al entităţii auditate, se atribuie un scor pentru probabilitatea de manifestare a riscurilor şi pentru impactul acestora. Bazându-se pe o matrice de evaluare a riscurilor, scorul rezultat din multiplicarea probabilităţii cu impactul poate fi clasificat ca fiind scăzut, mediu, înalt sau critic.
Identificarea şi evaluarea riscurilor se efectuează folosind o diversitate de metode de verificare, precum:
- interviurile cu responsabilii proceselor;
- examinarea documentaţiei legate de procedurile de lucru;
- analiza fluxurilor de proces;
- evaluarea segregării sarcinilor printre personalul implicat în activitatea supusă auditului.
Potrivit NOA Group, în funcţie de specificul activităţii societăţii auditate şi de natura riscului identificat se continua verificările prin teste de control, eşantionarea populaţiei pentru întreaga perioadă auditată prin realizarea unor teste de detaliu. Totalitatea analizelor efectuate au ca scop stabilirea eficienţei controlalelor existente, precum şi constatarea faptului că riscurile sunt sau nu reduse.
Ca urmare a misiunilor de Audit Intern, se vor face anumite constatări şi recomandări cu privire la obiectivele şi riscurile care s-au analizat. Scopul acestora este de a perfecţiona procesul auditat, pentru a anticipa, identifica şi remedia eventualele nereguli, prin adoptarea unor măsuri de control corespunzătoare. Stabilirea unor termene de implementare realiste pentru aceste recomandări contribuie la sporirea interesului şi a gradului de conştientizare al persoanelor însărcinate, evidenţiind beneficiile unui control intern eficient şi, prin urmare, la evoluţia organizaţiei.
Alegerea echipei NOA ca partener în auditare îţi oferă acces la o echipă de experţi dedicaţi, care combină cunoştinţe aprofundate de specialitate cu o abordare personalizată, asigurând nu doar conformitatea şi identificarea eficientă a riscurilor, ci şi generarea de soluţii inovatoare pentru îmbunătăţirea continuă a proceselor interne.
Colaborând cu NOA, beneficiezi de transparență maximă, comunicare deschisă şi un angajament ferm către excelență şi integritate, elemente esenţiale pentru a sprijini creşterea sustenabila şi consolidarea încrederii stakeholder-ilor în afacerea ta.