Anul 2020 a adus creșteri pe linie în comerțul online, iar unul dintre campioni a fost domeniul de produse pet shop – hrană, accesorii și consumabile pentru animalele de companie. Experții pun această creștere inclusiv pe seama pandemiei. Pe de o parte, astfel de produse sunt necesare în mod curent, iar din cauza restricțiilor și recomandărilor de distanțare socială a devenit mai dificil să achiziționezi articolele din mediul offline. Pe de altă parte, izolarea alături de animalele de companie i-a făcut pe români să se simtă și mai apropiați de acestea, dorind să le aloce bugete mai mari.
Un studiu realizat cu câțiva ani în urmă de către iSense Solutions arăta că 48% dintre românii din mediul urban dețineau animale de companie: în special câini (65%), pisici (52%) și păsări (11%). Românii dețin de asemenea pești sau alte vietăți crescute în acvariu, dar și reptile, iepuri și animale exotice. Interesant este că 19% dintre români au declarat că dețin în aceeași casă câini și pisici.
Conform altor estimări din sectorul petshop, în România există peste 10 milioane de animale de companie. Una din patru familii din țara noastră are câine și cam tot așa se întâmplă și în cazul pisicilor. În mare, se pare că ar fi peste 4 milioane de câini și aproximativ 4 milioane de pisici în grija oamenilor. Aceste două categorii reprezintă de altfel mare parte din business-ul companiilor de profil, indiferent că ne referim la magazine petshop, la saloane de cosmetică pentru animale sau la cabinete veterinare. Până și în cazul farmaciilor veterinare din mediul urban, a crescut substanțial cererea pentru produse dedicate câinilor și pisicilor, medicamentele pentru alte animale domestice fiind mai degrabă procurate de cei care au gospodării sau microferme în afara orașelor.
De Black Friday 2020, mai mult decât oricând în anii anterior au fost active magazinele online de tip petshop. Acestea au raportat, de altfel, recorduri în materie de vânzări. Cert este că domeniul petshop este de mare succes în e-commerce. Chiar dacă aceste produse se pot cumpăra online și din magazine cu dominantă alimentară și din diverse alte tipuri de magazine (inclusiv de bricolaj sau chiar de tip drogherie), segmentul de petshop este încă unul care permite noi business-uri. Se estimează creșteri puternice pentru anii viitori, pe măsură ce noi categorii de persoane se vor obișnui să cumpere online mâncare specializată și accesorii pentru animalele de companie.
Să lansezi un magazin online de tip petshop este și mai accesibil celor care dețin deja astfel de magazine offline. Practic, se va folosi logistica deja existentă, la care se vor adăuga elementele specifice prezenței pe internet: domeniu web, platformă de e-commerce și plan bun de găzduire web. Toate detaliile sunt foarte importante, de la alegerea unei platforme ușor de administrat, până la un domeniu web memorabil și desigur o soluție de web hosting care să permită uptime aproape de 100% și viteze mari de încărcare a paginilor din website.
Însă și alte afaceri adresate proprietarilor de animale de companie prosperă pe internet, nu numai cele de tip petshop. Este vorba despre cabinete veterinare și alte unități de prestări servicii în domeniu – până și firme specializate în transport câini și pisici la nivel național și internațional. În astfel de cazuri, prezența online înseamnă platforme online unde se găsesc informații, date de contact, dar și modalități de rezervare / programare direct pe internet. În contextul pandemiei, este chiar o procedură standard să suni la un cabinet veterinar pentru o programare, iar online afacerile de profil sunt cel mai ușor de găsit de către potențialii clienți.