Toate ouăle disponibile pe piaţă respectă normele de sănătate şi siguranţă alimentară, a declarat luni ministrul Agriculturii, Mihail Dumitru, într-un interviu radiofonic.
Acest sistem de etichetare le oferă consumatorilor posibilitatea de a alege între ouăle provenite de la găini crescute în condiţii libere sau cele din ferme cu creştere intensivă. Toate produsele comercializate sunt supuse unor verificări riguroase pentru siguranţa alimentelor, asigurând astfel că nu există riscuri pentru sănătatea publicului.
„Nu pot să înţeleg această dispută. Atâta timp cât un sistem de creştere este legal atât în România, cât şi în Uniunea Europeană sau la nivel global, ouăle obţinute pot fi vândute fără probleme”, a adăugat Mihail Dumitru.
Aceste declaraţii vin ca răspuns la criticile recente ale organizaţiei Vier Pfoten, care contestă practicile de creştere a găinilor ouătoare în cuşti (baterii) şi denunţă astfel ouăle marcate cu cifra 3.
Conform Ordinului ANSVSA nr. 136/2006 ce implementează Directiva CE nr. 74/1994, România se află până la 1 ianuarie 2012 într-o perioadă de tranziţie privind utilizarea bateriilor neîmbunătăţite pentru găinile ouătoare; unitățile avicole lucrează activ la modernizarea acestor sisteme.
În anul 2009, dintr-un total de aproximativ 38 milioane de găini destinate producţiei de ouă din România, doar 17% erau crescute în baterii; restul erau ţinute în hale pe sol sau în aer liber.
Statisticile arată că aproximativ 68% dintre găinile din Uniunea Europeană erau crescute în baterii aceeaşi an; prin urmare, procentajul românesc este semnificativ mai mic comparativ cu media europeană.
Recent, Consiliul Director al Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR) a anunţat intenţia sa de a acţiona legal împotriva organizaţiei Vier Pfoten şi Institutului Național pentru Cercetări Alimentare (ICA), condus de Gheorghe Mencinicopschi. Aceştia doresc să recupereze prejudiciul cauzat pierderilor generate prin scaderea vânzărilor la ouale provenite din fermele cu sisteme intensive.
Organizaţia Vier Pfoten susține că piaţa românească este dominată de produsele provenite din ferme unde păsările sunt supuse unor condiţii inumane. Investigaţiile efectuate recent au relevat faptul că dintre cele douăzeci lanțuri mari supermarketuri analizate, şaptesprezece comercializează exclusiv oua provenind din aceste practici discutabile și treisprezece au fost identificate ca având probleme legate de etichetare.