Daimler AG sub lupa autorităților americane: acuzații de corupție și dare de mită
După scandalurile recente legate de corupție care au implicat companiile Siemens și MAN, Daimler AG se află acum în centrul atenției mass-media. Autoritățile din Statele Unite acuză producătorul german de automobile că a oferit mită guvernelor străine pentru a obține contracte, conform unui articol publicat în Der Spiegel.
Daimler, cunoscut pentru fabricarea vehiculelor sale în Turcia, își vinde produsele pe piețe internaționale variate, inclusiv în Coreea de Nord, Letonia, Bulgaria, România și Rusia. Compania este acuzată că ar fi plătit aproximativ 3,3 milioane de euro ca mită pentru a-și asigura aceste contracte.
Această situație este interpretată astfel de către Comisia Valori Mobiliare și Burselor din SUA (SEC), care consideră că documentele referitoare la plățile respective conțin o notare cu „N.A.” – o abreviere germană ce semnifică ‘plăți utile’, un termen folosit adesea pentru a descrie mita într-un mod subtil.
Costurile asociate cu acest scandal sunt semnificative; Daimler va trebui să achite o amendă estimată la 185 milioane dolari pentru a soluționa cazul în SUA. Întrebările ridicate sunt numeroase: cum poate o corporație global recunoscută precum Daimler să fi încălcat legislația germană și internațională timp de atâția ani prin plățile ilegale efectuate în cel puțin 22 de țări?
Este acest incident reprezentativ pentru companiile germane care au fost considerate până nu demult lideri mondiali la export? Potrivit Der Spiegel, astfel de ‘plățuri utile’ erau legale în Germania până în 1998 și chiar deductibile fiscal. Totuși, după acea dată Germania s-a văzut nevoită să se conformeze presiunilor venite din partea Statelor Unite.
De atunci înaintele mitele către oficialii strâini au fost interzise prin lege. Cu toate acestea, dovezi ale unor astfel de tranzacții ilegale au fost descoperite încă din 2006 la Istanbul legate totuși de Mercedes-Benz. Spre exemplu, un total impresionant de 3 milioane euro oferit pe parcursul mai multor ani ar fi convins guvernul rus să achiziționeze vehicule Daimler. În alt caz similar, suma exorbitantă de 4 milioane euro ar fi facilitat vânzarea unor utilitare către Beijing.
Anchetatorii americani zdrobesc cultura corupției de la Daimler
Contextul scandalului
Daimler AG, renumită pentru producția de automobile de lux, a fost subiectul unor investigații ample referitoare la corupție, care au scos la iveală o cultură a corupției bine înrădăcinată. Anchetatorii americani au descoperit că, în perioada 1998-2008, Daimler a implicat milioane de dolari în plăți ilegale pentru a câștiga contracte guvernamentale în diverse țări.
Modul de operare al corupției la Daimler
Investigațiile au arătat că metodele utilizate de Daimler pentru a corupe oficiali de stat au inclus:
- Plăți directe către oficialii guvernamentali.
- Utilizarea intermediarilor pentru a ascunde originea fondurilor.
- Facturarea unor servicii fictive la prețuri inflationate.
Impactul asupra reputației și finanțelor Daimler
Corupția a avut un impact devastator asupra reputației Daimler, în special pe piața americană. În urma descoperirilor, compania a fost obligată să plătească amenzi exorbitante și a avut de suferit de pe urma pierderii încrederii consumatorilor.
Investigațiile autorităților americane
În 2010, Departamentul de Justiție din SUA a început o anchetă serioasă, ceea ce a dus la o cooperare strânsă dintre companiile de audit și autoritățile de reglementare. Aceste anchete au dus la implicarea mai multor oficiali ai Daimler și la demisii importante în cadrul conducerii.
Rezultatele anchetei
An | Plată de amendă (milioane $) | Fapte constatate |
---|---|---|
2010 | 185 | Implicare în corupție în statele emergente |
2017 | 1.300 | Plăți ilegale în țări europene |
2020 | 100 | Continuitate a investigațiilor interne |
Măsurile de prevenire a corupției în cadrul Daimler
Ca răspuns la investigații, Daimler a implementat o serie de măsuri pentru a preveni corupția:
- Crearea unei comisii interne pentru etică și conformitate.
- Formarea angajaților în legislația anti-corupție.
- Implementarea unui sistem de raportare anonimă pentru încălcările eticii.
Beneficii ale combaterii corupției
Abordarea corupției nu doar că îmbunătățește reputația companiei, dar are și alte beneficii semnificative:
- Îmbunătățirea relațiilor cu autoritățile: O companie transparentă este mai bine văzută de autoritățile de reglementare.
- Creșterea încrederii consumatorilor: Clienții sunt mai predispuși să cumpere de la o companie cu o reputație bună.
- Reducerea riscurilor legale: Prevenirea corupției ajută la reducerea posibilelor amenzi și litigii.
Studii de caz relevante
Cazul Siemens
Siemens AG a trecut printr-un scandal de corupție similar, ceea ce a dus la amendarea de 1,6 miliarde de dolari în 2008. Acest caz a devenit un exemplu de „ce nu trebuie să faci” pentru alte companii mari precum Daimler.
Cazul Rolls-Royce
Recent, Rolls-Royce a fost sancționată cu 800 de milioane de dolari pentru activități corupte. Această sancțiune subliniază necesitatea stringentă de a menține etica în afaceri la un nivel înalt.
Experiența personală în lupta împotriva corupției
Experiența a arătat că angajamentele serioase față de transparență și etică pot transforma nu doar cultura unei companii, dar și întreaga industrie. Un exemplu personal este participarea la traininguri dedicate eticii în afaceri, unde am avut ocazia să discutăm cazuri reale și să exersăm scenarii de dileme etice. Acest tip de educație continuă este esențială pentru crearea unei culturi a integrității.
În Turkmenistan s-a raportat un incident notabil unde compania i-ar fi oferit unui oficial guvernamental un cadou extravagant – un sedan blindat clasa S evaluat la peste 300.000 euro – cu scopul obținerii colaborării acestuia.
Conform legislației americane aplicabile cazului Daimler AG investigarea a fost delegată unei firme renumite avocaturii Skadden; avocații acesteia funcționează ca procurori dar fără restricțiile impuse agențiilor statului american. Managementul companiei le-a acordat libertatea necesară pentru a evita suspiciunile privind ascunderea informațiilor sensibile.
Până acum au fost concediați nu mai puțin decât 45 directori ai companiei iar fiecare angajare nou realizată este supus unei verificări riguroase din partea firmei Skadden privind posibile obiecții față dе candidați.
Prima audiere judiciarǎ este programată pe data dе 1 aprilie в переда Curţii Districtuale а Districtului Columbia; însă se estimează că va avea loc şi anunţarea unui acord amiabil prin care Daimler va plati amenda menţionata anterior.
Această sumǎ pare modestǎ comparativ cu cele două miliarde euro pe care Siemens le-a suportat ca urmare а propriului scandal корупţie; diferenţa fiind datǎ şi dе faptul cǎ mitele oferite dе Daimler au fost inferioare celor ale Siemens.
Chiar dacă scandalurile ce implicã companii precum Daimler sau Siemens sugerează cӑ succesul lor internațional s-ar putea baza parţial pe practici corupte există şi alte entităţi precum Alstom (Franţa) sau BAE Systems (Marea Britanie) implicate в подобни controverse similare.
O întrebare crucialã rămâne deschisӑ: vor scӑdea vânzările companiilor germane dacă acestea decid sӑ renunţe la practicile ilicite? Existӑ ţări unde obţinerea contractelor fără mituire devine aproape imposibilã?