În zilele noastre, este imposibil să vorbim despre tehnologie și digitalizare fără a menționa și inteligența artificală (AI), iar aplicațiile sale par infinite în ceea ce privește soluțiile, cazurile de utilizare și domeniile. De la servicii bancare la telecomunicații, industrii, la retail, straturile de inteligență transformă tot felul de afaceri, existând o gamă largă și o mare valoare în ceea ce privește această tehnologie.
Google răspunde la întrebarea ce este inteligența artificială cu o definiție simplă. „Este ansamblul de teorii și tehnici care dezvoltă programe de calculator complexe, capabile să simuleze anumite trăsături ale inteligenței umane (raționament, învățare)”. Analizând această definiție cu atenție, observăm un element cheie care ne atrage atenția. Se indică faptul că inteligența artificială este un program de calculator capabil să ofere unei mașini capacitatea de a imita inteligența umană.
Sub umbrela inteligenței artificiale se află chatboții sau agenții cognitivi. Deși există diferite tipuri, cei mai avansați sunt cei dotați cu AI, întrucât în cazul lor nu există limite în a oferi răspunsuri stagnante pe subiecte generale, pot urma o conversație, înțeleg limbajul natural și pot parcurge diferite rute, în funcție de nevoile interlocutorului.
Un chatbot cu inteligență artificială este, prin urmare, capabil să acționeze și să ia decizii coerente, la fel ca un creier uman. În toate domeniile în care sunt utilizați, chatboții sunt roboți care sunt configurați pentru a avea un dialog natural cu utilizatorii, prin mesagerie, într-un limbaj uman și cu intenția de a oferi un serviciu. Când cineva cunoaște capacitățile de înțelegere și adaptare ale inteligenței artificiale, este normal să ne întrebăm cum poate fi folosită o astfel de tehnologie pe acest tip de mașină/robot.
Chatboții sunt disponibili și pentru utilizatorii din lumea divertismentului, cum e cazul cazinourilor online, iar încet-încet, ei dovedesc schimbările aduse de tehnologia modernă, în cazul lor, inteligența artificială. Cazinourile online încep să implementeze chatboții pentru solicitărilor de servicii de către clienți, deoarece companiile au văzut multe beneficii de la acest tip de tehnologie. Există unele companii specifice dedicate preîncărcării informațiilor în chatboți, iar restul este adaptat liniei de activitate pe care o vor deservi.
Crearea de chatboți are cale deschisă și în industria turismului, pentru a-i ajuta pe viitorii turiști în viitoarea lor călătorie, dar, în mod evident, și pentru a crește vânzările.
În domeniul marketingului, inteligența artificială oferă instrumente utile, precum segmentarea clienților prin clustering (analiza predictivă bazată pe inteligența artificială), CRM-ul inteligent este, de asemenea, echipat cu analize predictive pentru a crea scoruri de clienți potențiali sau prognoze de vânzări. Se creează posibilitatea de a crea mai ușor conținut audiovizual, datorită platformelor intuitive capabile să aplice filtre, îmbunătățiri automate ale imaginii, eliminarea fundalurilor etc. Inteligența artificială este aplicată și în algoritmii rețelelor sociale și ai altor platforme, care modifică într-un rimt constant peisajul marketingului de conținut.
În domeniul energiei sustentabile, care face tranziția către modele mai durabile și spre decarbonizare, s-a constatat că inteligența artificială poate ajuta în diferite moduri, cum ar fi, la îmbunătățirea eficienței centralelor regenerabile datorită gemenilor digitali. De exemplu, un Digital Twin al unei mori de vânt dintr-o centrală eoliană poate fi creat pentru a prezice comportamentul acesteia, generarea de energie, posibilele defecțiuni etc. Totodată, este mai ușor de prezis cererea de energie datorită analizei predictive (care se bazează pe AI), existând și capacitatea de a anticipa condițiile meteorologice și alți factori care pot afecta producția de energie regenerabilă.
AI are un rol și în procesele de producție. Unele dintre aplicațiile sale în acest sector se referă la calitatea îmbunătățită, datorită detectării automate a erorilor din lanțul de producție, precum și la creșterea eficienței prin anticiparea cererii pentru o mai bună gestionare a stocurilor de materii prime și a produselor finale, reducându-se totodată și costurile de depozitare.
Inteligența artificială poate fi aplicată și în transport și logistică, pentru găsirea celor mai bune rute, în telecomunicații, pentru automatizarea anumitor procese și chiar în sectorul public, pentru automatizarea sarcinilor sau generarea de recomandări pentru cetățeni. Fără îndoială că inteligența artificială este una dintre cele mai relevante tehnologii în acest moment și se estimează că va ajunge la 126 de miliarde de dolari până în 2025. Aplicațiile ei actuale sunt multe, dar adevărul este că este că încă se află în curs de cercetare și dezvoltare, pentru a ajunge la soluții din ce în ce mai avansate, motiv pentru care probabil vom vedea cazuri de utilizare care revoluționează modul în care interacționăm cu aceste sectoare.