Pandemia trece, oportunitățile online rămân: cum se schimbă lumea de business grație internetului
Dacă actuala situație specială din domeniul sănătății s-ar fi consemnat cu 20 sau 30 de ani în urmă, efectele în economie și chiar în educație ar fi fost dramatice. În plus, întreaga populație ar fi avut mai puternic de suferit, căci comunicarea și multe alte procese (de la plăți facturi la cumpărături) ar fi fost foarte dificil de realizat în condiții de pandemie, cu restricții de circulație. Până și la partea de divertisment, posibilitățile ar fi fost mult mai limitate indoor. Să faci business în pandemie putea să fie la limita imposibilului.
Din fericire, în 2020 există – chiar dacă încă departe de perfecțiune – multe sisteme online care ne permit să facem aproape toate procesele din viața de zi cu zi de la distanță. De la școală online la shopping online, de la internet banking și online trading la aplicații de catering la domiciliu, totul ține acum de mediul electronic. Internetul a devenit parte din viața populației, conectarea este adesea absolut necesară. La fel și în business! Iar actuala pandemie a modificat obiceiurile românilor, accelerând trendul de trecere la alegeri online tot mai intens.
La finalul acestui an apar se pare primele vaccinuri anti Covid-19, iar în a doua parte a anului 2021 se speră ca lupta cu acest virus să fie finalizată în Europa. Mai devreme sau mai târziu, pandemia va trece. Însă oamenii vor ezita să revină la vechile obiceiuri, cel puțin în domeniile unde au observat că online-ul aduce avantaje certe. Evident, acolo există și cele mai mari oportunități de business pentru anii viitori.
Shopping online
Comenzile online devin standard în pandemie, cu livrări rapide oriunde și oricând. Se poate cumpăra orice de pe internet, fără aglomerație, la prețuri mai bune decât offline. Există varietate maximă și alte avantaje ce țin de informare corectă și confort în procesul de comandă. În plus, în e-commerce se garantează dreptul la retur (un drept legal al consumatorului). Cei ce se obișnuiesc cu aceste avanaje la cumpărături online nu vor mai reveni atât de des în retailul offline.
O cantitate importantă din volumul total de shopping va fi clar realizată online și mai departe, chiar dacă se va putea face totul offline fără restricții. Timpul câștigat prin shopping pe internet va deveni extrem de relevant pentru consumator. Implicit, business-urile vor trebui să se bazeze foarte puternic pe e-commerce, chiar și afacerile cu model principal de afaceri bazat pe retailul modern offline.
Promovare online
Pentru că românii petrec tot mai mult timp online și tot acolo iau deciziile de achiziție, companiile se vor promova tot mai mult pe internet, prin toate metodele posibile. Firmele vor folosi publicitate online clasică (bannere, video) pe website-uri de tip new media, dar și sisteme de afiliere, promovare prin rețele de socializare, prin bloguri, vloguri, via influenceri. Volumele de publicitate vor crește imens. Vor prospera inclusiv firmele de SEO, căci optimizarea website-urilor pentru motoarele de căutare va fi relevantă pentru toate companiile prezente pe internet.
Business dezvoltat de la distanță
Munca la domiciliu a fost testată din plin în pandemie, de voie, de nevoie. Însă multe companii au observat efecte pozitive pentru business. Mulți angajați pot lucra de fapt de acasă, ceea ce aduce avantaje economice pentru bugetul companiilor. Se elimină multe costuri, inclusiv se diminuează nevoia de spații de birouri. De asemenea, comunicarea online va deveni tot mai obișnuită în activitatea firmelor – se fac ședințe online, inclusiv întruniri de tip AGA. În plus, există interes în creștere pentru evenimente online de business, traininguri etc. Avantaje: costuri reduse, mobilitate maximă, călătorii evitate, disponibilitate permanentă. Crește nevoia de software specializat pentru toate aceste activități.
Investiții în creștere în platformele online
Cu un public tot mai vast, platformele online de orice tip devin business-uri de top. Fie că vorbim de website-uri sau de aplicații de mobil, acestea vor atrage investiții tot mai mari. Pot fi platforme de new media, de e-commerce, inclusiv tip marketplace, de catering online, de turism, dar și alte platforme de servicii pentru business, chiar și B2B.
Este timpul să investești în websiteul propriu
Cei care nu au făcut deja pasul spre online trebuie să se grăbească. Vor fi mereu oportunități, însă cine intră mai rapid în joc, are de câștigat enorm. Concurența va crește, la fel și așteptările clienților. Pe lângă colaborarea cu terți (platforme, aplicații marketplace etc.), este importantă pentru orice business dezvoltarea unei identități online proprii, solide, pentru creștere puternică, independentă. Un website propriu trebuie să existe, dar nu în orice mod, ci într-o formă optimizată pentru performanță.
Noi afaceri online
Start-up-urile online vor fi tot mai multe în anii următori, căci există potențial în aproape orice domeniu. Unele vor inova, altele vor copia modele deja existente și cele mai multe dintre ele vor avea succes, pentru că piața în sine va crește enorm, consumatorii vor fi simplu de atras, dacă se acționează corect. Vor prospera firmele ce oferă servicii web, de la programare și web design, la servicii de gazduire web și securitate web. Pe zona de web hosting, este de așteptat să crească semnificativ cererea de soluții premium – servere VPS și servere dedicate, capabile să susțină proiecte de anvergură în e-commerce și nu numai.
Orientarea retailerilor online spre offline
Mall-urile nu vor mai fi un canal de vânzări atât de important pentru marii retaileri din zona de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii fashion. Și alte nișe de retail vor căuta să accelereze investițiile din mediul online, unde costurile de operare sunt reduse, iar potențialul de business este imens. Branduri care în mod tradițional se bazează pe offline își vor schimba modelul de afaceri. Până și zona de comerț alimentar se va orienta mai puternic spre online, chiar dacă offline-ul va domina mai departe. Vedem însă că toate hipermarketurile promovează intens variantele de livrare la domiciliu sau de take away prin prisma comenzilor plasate online. Situații similare se consemnează în bricolaj – DIY și alte domenii de retail.
HoReCa se bazează pe online
Afectată puternic de pandemie, HoReCa se va reinventa. Vor supraviețui afacerile care se bazează (și) pe online. Chiar dacă în curând clienții se vor putea întoarce în restaurante, fast food-uri și baruri, utilizarea instrumentelor online va fi vitală pentru ca afacerile să prospere, pe modele de business unde cheluielile scad, iar profitul este mai mare raportat la cifra de afaceri. În turism, onlineul va ajunge canal principal de vânzări pentru toate tipurile de business.