Analiza 2020: Evoluția comenzilor online în perioada de pandemie

7

Pandemia de coronavirus a mutat cumpărăturile în mediul virtual. De altfel, acesta este unul dintre puținele efecte pozitive pe care, putem spune, că le-a generat COVID-19. Dacă înainte de martie 2020, mulți oameni erau reticenți la achiziții online și considerau această acțiune mai degrabă un moft, iată că odată cu necesitatea distanțării sociale comerțul electronic a devenit o bună măsură de precauție. Creșterea nivelului de cumpărături online a forțat piața de e-commerce să răspundă rapid nevoilor consumatorilor și a condus la o digitalizare forțată a multor businessuri.

Comerțul online, printre industriile favorizate de pandemie

Potrivit unei cercetări iSense, numărul persoanelor care au făcut achiziții în mediul online a crescut cu 13% față de 2019, în timp ce, valoarea medie cheltuită pentru astfel de cumpărături a înregistrat o creștere de 41%, spre deosebire de anul precedent. Comparativ cu 2019, când piața ecommerce a consemnat vânzări de 4.25 miliarde de euro, pentru 2020, specialiștii vorbesc de 6 miliarde de euro. Restricțiile legate de circulația oamenilor pe timpul stării de urgență, în intervalul 15 martie – 15 mai, au avut un impact pozitiv asupra comerțului electronic. De altfel, cea mai mare creștere a fost înregistrată în prima parte a anului, până în luna mai, deoarece, după relaxarea condițiilor privind pandemia de coronavirus, avântul cumpărăturilor online s-a mai diminuat.

Pandemia, un impuls pentru industria alimentară

O evoluție spectaculoasă în acest an au avut-o serviciile de catering sau livrare de mâncare gătită. Creșterea înregistrată este de 124% față de aceeași perioadă a anului 2019. Izolarea impusă de apariția noului coronavirus a reprezentat o explozie a cererii în industria alimentară. Forțați de împrejurări, oamenii și-au schimbat comportamentul pe fondul pandemiei, dar, la fel, au făcut și magazinele sau restaurantele care au fost nevoite să se adapteze rapid noilor condiții. Dacă până la începutul acestui an, foarte multe dintre unitățile din domeniul alimentar nu au luat în calcul livrarea de mâncare la domiciliu, odată cu instituirea stării de urgență, foarte mulți operatori economici din acest sector au făcut pas și spre un nou canal de vânzare: cel online. Practic, a fost vorba despre o „împingere“ destul de forțată spre digitalizare, în special, pentru acest segment care se baza în mare parte pe comerțul clasic.

Citeste si:  Cum să prepari o masă ca la restaurant la tine acasă

Fără să luăm în calcul produsele gata preparate și livrate prin home delivery, înainte de pandemie, vânzările de produse alimentare în mediul online nu reprezentau nici măcar 0,5% din totalul tranzacțiilor virtuale. Însă, declararea stării de urgență a schimbat acest lucru, iar industria alimentară a înregistrat cea mai mare evoluție, în materie de vânzări online.

Comerțul online a atins toate segmentele de vârstă și educație

Preferințele oamenilor s-au schimbat considerabil, în ceea ce privește cumpărăturile, în doar câteva luni. Dacă mulți dintre români nu obișnuiau să facă achiziții online, înainte de apariția pandemiei de coronavirus, începând cu martie 2020, lucrurile s-au schimbat. Persoane de toate vârstele și niveluri diferite de educație au fost nevoite să opteze pentru comerțul electronic, doar ca să se protejeze împotriva bolii și să păstreze distanțarea socială. Cel mai des au fost achiziționate, online, produse alimentare, apoi, cărți și reviste, produse pentru animalele de companie, articole de bricolaj, mobilier, decorațiuni, îmbrăcăminte și încălțăminte.

Piața electro și IT a avut o creștere semnificativă, de 61%, față de 2019. Românii au achiziționat computere, accesorii software sau hardware, fiind forțați de situația creată. Foarte multe persoane au început să lucreze de acasă, copiii au ajuns să facă școală online, așa că nu este de mirare că oamenii și-au achiziționat tot felul de produse care să le ușureze situația, cum ar fi laptopurile, tabletele, imprimantele de pe F64 sau camerele video.

Comerțul electronic a avut o evoluție ascendentă în 2020. Cu toate că, după relaxarea restricțiilor, multe persoane s-au reîntors la cumpărăturile offline, în mod sigur, experiența din mediul virtual nu va fi trecută cu vederea, mai ales, acum când mare parte din populație a înțeles avantajele ecommerce-ului.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata