Franța se pregătește să intre în recesiune, un fenomen care nu a mai fost întâlnit din 1993, iar acest lucru va duce la o creștere semnificativă a ratei șomajului, conform prognozelor publicate vineri (19 decembrie 2008) de Institutul Național de Statistică și Studii Economice (INSEE), informează AFP.
În ciuda acestor previziuni sumbre, guvernul estimează că economia franceză va experimenta o expansiune modestă în anul 2009, cu o creștere estimată între 0,2% și 0,5%. INSEE anticipează că PIB-ul Franței va avea o creștere de doar 0,1% în trimestrul al treilea din 2008 și se preconizează o contracție de 0,8% pentru acest trimestru. De asemenea, se estimează o scădere cu 0,4% în primul trimestru al anului următor.
După această perioadă dificilă este așteptată o ușoară recuperare; totuși, PIB-ul ar putea scadea cu încă 0,1% în trimestrul doi din anul viitor. Raportul INSEE subliniază deteriorarea semnificativă a climatului de afaceri din Franța pe parcursul ultimelor luni: „Restricțiile asupra creditării și riscurile crescute au determinat companiile să-și reducă investițiile și cheltuielile”, se menționează în document.
Se estimează că rata șomajului va ajunge la aproximativ 8% până la mijlocul anului viitor comparativ cu nivelul de 7.3% raportat în septembrie 2008. În urmă cu două săptămâni, președintele Nicolas Sarkozy a dezvăluit un plan ambițios pentru revitalizarea economiei naționale ce are un buget total de aproximativ 26 miliarde euro; dintre acestea, circa 10.5 miliarde euro vor fi destinate investițiilor publice suplimentare.
Sarkozy a declarat că vor fi accelerate proiectele deja existente pentru infrastructură; fondurile adiționale vor fi utilizate atât de stat cât și de autoritățile locale sau companiile publice pentru modernizarea transporturilor – sector care necesită îmbunătățiri considerabile după trei decenii fără progrese semnificative.
Președintele Sarkozy s-a angajat să sprijine industria auto prin crearea unui fond special destinat restructurării acesteia ce dispune de un buget inițial de aproximativ 300 milioane euro. Acest fond va beneficia atât marii constructori auto cât și subcontractorii lor prin oferirea unor garanții pentru credite ce pot ajunge până la un miliard euro. De asemenea , alte11 .5 miliarde euro vor fi direcționate către plata rapidizată a datoriilor statului față de întreprinderile franceze . Planurile prezentate includ măsuri menite să stimuleze construcția locuințelor , precum acordarea unei prime financiarede200 europentru familiile defavorizate .