Contrar informațiilor vehiculate recent, ajutorul de deces nu a înregistrat o creștere semnificativă în acest an. Această afirmație este eronată, întrucât cuantumul acestor ajutoare depinde de legea bugetului pentru anul 2025, care încă nu a fost adoptată.
Ajutorul de deces rămâne la fel
Ajutorul de deces este un sprijin financiar acordat prin Casa Națională de Pensii Publice pentru a acoperi cheltuielile de înmormântare ale unui asigurat, pensionar sau ale unui membru de familie al acestuia. Acest ajutor este oferit la cerere, pe baza certificatului de deces și a altor documente justificative, unei singure persoane care poate demonstra că a suportat costurile legate de înmormântare.
Până la intrarea în vigoare a legii bugetului de stat pentru 2025, cuantumul ajutorului de deces rămâne neschimbat față de 2024, conform Legii 422/2023. Acesta este de 7.567 lei pentru decesul unui asigurat sau pensionar și de 3.784 lei pentru decesul unui membru de familie al acestuia. În prezent, legea bugetului de stat pentru 2025 nu a fost dezbătută public, iar eventualele modificări ale acestor sume nu sunt cunoscute.
Valoarea ajutorului de deces este actualizată anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat, care, pentru 2025, nu a fost încă finalizată. Conform prevederilor Legii 360/2023 privind sistemul public de pensii:
„Cuantumul ajutorului de deces se stabilește anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat și nu poate fi mai mic decât valoarea câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat”.
Cine poate solicita acest ajutor
Ajutorul de deces poate fi acordat unei singure persoane care dovedește că a suportat costurile legate de înmormântare. Beneficiarul poate fi soțul supraviețuitor, un copil, un părinte, tutorele, curatorul sau o altă rudă. În absența unei cereri din partea acestor persoane, ajutorul poate fi solicitat de orice altă persoană care prezintă documente justificative privind cheltuielile efectuate. Chiar dacă mai multe persoane au contribuit la cheltuieli, ajutorul poate fi încasat doar de o singură persoană.
Conform legislației, sunt considerați membri de familie soțul, soția, copiii (până la vârsta de 18 ani sau 26 de ani dacă sunt încadrați în studii sau sunt incapabili de muncă) și părinții sau bunicii unuia dintre soți.
Ajutorul de deces se poate solicita și pentru un membru de familie al unui asigurat sau pensionar, chiar dacă persoana decedată nu avea această calitate la momentul decesului. În acest caz, valoarea ajutorului reprezintă jumătate din suma acordată pentru decesul unui asigurat sau pensionar, respectiv 3.784 lei.
Ce documente sunt necesare
Pentru a beneficia de ajutorul de deces, solicitantul trebuie să depună următoarele documente: cererea tip pentru acordarea ajutorului, certificatul de deces, actul de identitate al solicitantului, actele de stare civilă, dovada plății cheltuielilor (chitanțe sau bonuri fiscale), adeverința de la angajator (pentru persoana decedată asigurată), adeverința care confirmă că un membru de familie între 18 și 26 de ani urmează o formă de învățământ (dacă este cazul), certificatul medical pentru copilul inapt (dacă este cazul) și documentele care dovedesc calitatea de tutore sau curator (dacă este cazul).
Plata ajutorului de deces se efectuează în termen de trei zile lucrătoare de la depunerea documentelor. Casa teritorială de pensii gestionează plățile pentru pensionari, asigurați sau membrii lor de familie, iar instituția care administrează bugetul asigurărilor pentru șomaj efectuează plata în cazul decesului unui șomer sau al unui membru al familiei acestuia. De asemenea, sprijinul financiar poate fi achitat și prin transfer bancar.
Din septembrie 2024, ajutorul de deces este acordat și în cazul decesului persoanelor aflate în concediu pentru creșterea copilului. În plus, de la începutul toamnei anului trecut, firmele care pot demonstra că au suportat cheltuielile aferente pot solicita și primi direct acest ajutor, potrivit publicației Avocatnet.ro