CFR Călători va introduce 12 trenuri electrice noi care vor opera pe patru rute de interes public: București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj Napoca. Achiziția acestora face parte dintr-un acord încheiat cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară, având ca obiectiv modernizarea și creșterea calității serviciilor de transport feroviar din România.
CFR Călători primește 12 trenuri electrice noi. Pe ce rute vor circula
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunțat pe pagina sa de Facebook că, din totalul de 37 de rame electrice comandate de la Alstom, încă 12 unități vor fi livrate către CFR Călători. Acestea vor fi utilizate pe patru rute principale ce conectează Bucureștiul cu Suceava, Iași și Galați.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, azi, 15 ianuarie 2024, a primit, de la Bursa Română de Mărfuri, Hotărârea nr. 1/15.01.2025, privind ofertele înaintate de cei doi operatori feroviari – SNTFC ‘CFR Călători’ SA şi SC Transferoviar Călători SRL, cu rezultatul procedurii PR 161/2024 de achiziţie ‘Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziţie a materialului rulant nou achiziţionat de ARF, respectiv a trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători’- CSP-L3”, spune ARF.
Potrivit informațiilor transmise de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), Comisia de analiză și evaluare, desemnată prin decizia președintelui BRM, a selectat oferta cea mai avantajoasă obținută în urma licitației electronice. Contractul a fost atribuit operatorului economic CFR Călători, cu o compensație unitară stabilită la 31,96 lei/tren-km.
Totodată, ARF a aprobat și a desemnat oferta societății Transferoviar Călători drept rezervă, la o valoare a compensației unitare de 32,00 lei/tren-km.
Alstom urmează să livreze alte 24 de trenuri electrice
În cadrul programului CSP-L3, CFR Călători va beneficia de 12 rame electrice (11 în operare și una de rezervă) din cele 36 livrate de Alstom. Acestea vor fi alocate pentru operarea serviciilor publice de transport feroviar pe patru rute principale, însumând anual 11.680 de curse (dus-întors) și o distanță totală de 4.585.532,89 tren-km.
Serviciile din CSP-L3 vor deservi rute electrificate din regiunile nord-est, centru și sud-est ale țării, conectând municipiile București Nord, Iași, Cluj-Napoca, Galați, Brăila, Ploiești, Bacău, Buzău, Suceava și Focșani.
Contractul are o durată maximă de 38 de luni și include operarea pe patru rute de interes public cu 12 rame electrice RE-IR1: București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj-Napoca.
„Pachetele de servicii publice incluse în cele trei licitaţii vor fi implementate cu cele 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream (RE-IR1), materialul rulant nou achiziţionat de ARF în baza contractului nr. RUIC 257/2022, cu finanţare asigurată din fonduri europene nerambursabile. Finalizarea celor trei proceduri pilot – derulate de ARF – în cadrul acestor contracte de servicii publice atribuite competitiv reprezintă o premieră pentru piaţa feroviară de călători din România şi deschide drumul spre o piaţă concurenţială a contractelor atribuite exclusiv prin licitaţii. Acest demers va genera efecte pozitive la nivelul întregii reţele feroviare, prin îmbunătăţirea calităţii serviciilor de transport şi va permite, atât o monitorizare mai eficientă a costurilor contractuale, cât şi un nivel de compensaţie care să asigure sustenabilitatea financiară pe termen lung a serviciului de transport public de călători”, transmite sursa citată.