Românii vor şti până la sfârşitul lunii iunie 2010 dacă taxa auto se va schimba sau va rămâne aceeaşi, a dat asigurări ministrul Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, într-o conferinţă pe tema industriei auto, desfăşurată marţi (27 aprilie 2010) la Bucureşti.
„Taxa auto este o problemă pe care vreau să o discutăm în spiritul conceptului ‘poluatorul să plătească’. Nu pot să spun dacă vom schimba taxa. Până la sfârşitul lunii iunie, vom avea un punct de vedere, pentru ca oamenii să ştie din timp ce se va întâmpla cu taxa auto”, a subliniat Borbely.
În privinţa situaţiei la zi a Programului „Rabla”, şeful MMP a precizat că până în prezent au fost cumpărate 12.300 de maşini, de cinci ori mai multe decât în primele două luni ale anului, când se comercializaseră 4.700 de unităţi.
„În momentul de faţă, conform calculelor noastre, 55.000 de maşini noi vor fi cumpărate prin programul Rabla, în ritmul în care pentru fiecare autovehicul cumpărat se utilizează în medie 2,9 tichete valorice”, a explicat ministrul Mediului. Acesta a adăugat că, la nivel european, conform studiilor de specialitate, 12 la sută din emisiile de carbon sunt produse de automobilele vechi.
La finele lunii iunie 2009, Comisia Europeană (CE) a solicitat României informaţii în legătură cu legislaţia românească privind aplicarea unei taxe de poluare pentru autoturisme. Executivul comunitar consideră că prevederile legislaţiei româneşti, conform cărora taxa de poluare se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru alte autoturisme de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea maşinilor de ocazie, protejând industria naţională a autovehiculelor noi.
Conform legislaţiei româneşti, în vigoare din februarie 2009, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 cmc, erau scutite de plata taxei de poluare în România dacă se înmatriculau pentru prima dată în orice stat din Uniunea Europeană în perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009.
Pe 29 decembrie 2009 a fost adus un amendament la lege prin care cetăţenii români care aduceau în ţară, până la 31 decembrie 2009, maşini Euro 4, cu o capacitate cilindrică sub 2.000 cmc, din state ale Uniunii Europene le puteau înmatricula fără să achite taxa de poluare în termen de 45 de zile.
Taxa de poluare auto a înlocuit, la 1 iulie 2008, controversata taxă de primă înmatriculare. După ce în luna decembrie a lui 2008 valoarea noii taxe s-a triplat, începând cu 19 februarie 2009 noul Guvern a decis reducerea acesteia cu o treime.
La 1 aprilie 2009, Ministerul Mediului a anunţat că are în vedere renunţarea la respectiva taxă de poluare auto şi înlocuirea acesteia, de la 1 ianuarie 2010, cu un impozit anual, în funcţie de gradul de poluare a autovehiculului.