În timpul zilelor întunecate ale restricțiilor de călătorie, companiile aeriene europene au oferit o demonstrație clară a limitelor reuniunilor virtuale.
Șefii de top ai companiilor aeriene în legătură video la un summit anual al industriei din 2021 au fost lăsați uimit când un panou online s-a destrămat când linia moderatorului a eșuat. Gazda a revenit după ce directorii executivi au încercat să umple timpul vorbind despre planurile lor de vacanță, dar a dispărut din nou după ce a căzut de pe scaun.
A fost mai captivant decât multe conferințe, dar a dovedit, de asemenea, un lucru: previziunile privind dispariția călătoriilor de afaceri ca urmare a ascensiunii platformelor de videoconferință, cum ar fi Zoom și Microsoft Teams, au fost greșite.
Fondatorul Microsoft, Bill Gates, a prezis că peste 50% din călătoriile de afaceri vor dispărea și chiar și unii șefi de rang înalt din industria aeronautică au crezut că o parte semnificativă a dispărut pentru totdeauna.
Dar, în realitate, directorii s-au grăbit să renunțe la apelurile video și să se întoarcă pe drumuri. La fel ca multe schimbări care păreau permanente în timpul pandemiei, vechile obiceiuri au revenit în mod constant.
Cel mai surprinzător este faptul că InterContinental Hotels Group a raportat că cererea de călătorii corporative și veniturile din SUA au revenit deja la nivelurile de dinaintea pandemiei.
La compania aeriană americană Delta, călătoriile de afaceri și-au revenit la „undeva la mijlocul anilor ’80” la sută din nivelurile normale, în timp ce în Europa recuperarea este mai lentă, dar în creștere. Proprietarul British Airways, IAG, a declarat că rezervările corporative au revenit la 70% din nivelul normal și că își propune să revină la 85% în acest an.
Corporațiile sunt încă în urmă față de călătoriile de agrement în plină expansiune, dar recesiunile anterioare sugerează că călătoriile de afaceri durează de obicei mai mult timp pentru a reveni, ceea ce înseamnă că ar trebui să existe loc pentru a crește în continuare. McKinsey a calculat că călătoriile internaționale de afaceri din SUA au avut nevoie de cinci ani pentru a se recupera complet după criza financiară globală, în timp ce călătoriile de agrement au revenit în doi ani.
Recuperarea vine în ciuda costului surprinzător al zborurilor. British Airways, American Airlines și Virgin Atlantic au avut joia trecută prețuri de peste 7.500 de lire sterline pentru o călătorie dus-întors la clasa business între Londra și New York în ultima săptămână din aprilie.
Prețurile reflectă costul mai mare al operațiunilor aeriene și capacitatea de zbor care este încă mai mică decât înainte de pandemie în întreaga industrie. Dar ele întăresc, de asemenea, apetitul exuberant pentru zboruri. Companiile aeriene stabilesc prețurile biletelor pentru a reflecta cererea, iar pasagerii și corporațiile înghit aceste prețuri, în ciuda buzunarelor continue de perturbare a călătoriilor în acest an, inclusiv peste 300 de zboruri anulate în 10 zile de pe aeroportul Heathrow din Londra din cauza unei greve.
Ariel Cohen, fondatorul platformei de rezervări corporative Navan, a declarat că afacerea sa a văzut o schimbare în mixul de persoane care călătoresc, cu o ușoară scădere a călătorilor clasici, cum ar fi persoanele care lucrează în vânzări, dar o creștere a călătoriilor interne din cauza muncii hibride.
„Teoria este că, deoarece aveți mai multă muncă la distanță, oamenii trebuie să se întâlnească mai mult, deoarece nu se cunosc între ei”, a spus el.
Viitorul călătoriilor corporative este semnificativ din punct de vedere economic. Industria susține că a susținut indirect unul din șapte locuri de muncă la nivel mondial înainte de pandemie și a anunțat venituri anuale de 1,4tn $ în 2019. Pentru multe companii aeriene, este existențial: călătoriile de afaceri generează până la 75% din veniturile companiilor aeriene pe unele zboruri internaționale, potrivit firmei de audit PwC.
Dar dacă pandemia nu ar putea omorî războinicul de pe șosea, ar putea crește preocupările legate de mediu? Emisiile provenite din călătorii pot constitui o parte semnificativă a emisiilor companiilor, ceea ce a dus la o reprimare în anumite părți ale lumii corporative.
PwC, de exemplu, a dezvăluit că deplasările cu avionul reprezintă 68% din emisiile sale și s-a angajat să „reducă călătoriile inutile”.
Companiile aeriene sunt conștiente de această amenințare tot mai mare și au dezvăluit modalități prin care clienții lor corporativi își pot reduce emisiile plătind pentru combustibili sustenabili sau compensații atunci când fac rezervări, în speranța de a încuraja oamenii să continue să călătorească.
Până în prezent, se pare că funcționează. Dar dacă industria își poate convinge companiile că eforturile sale de decarbonizare sunt credibile pare a fi o provocare mai importantă decât să convingă oamenii să se îndepărteze de ecranele calculatoarelor și să se întoarcă la întâlniri în persoană.
Sursa – www.ft.com