Inspecția Tehnică Periodică (ITP) este o verificare crucială pentru siguranța pe drumurile publice. Dacă mașina ta nu corespunde cerințelor legale, riscă să fie respinsă, ceea ce înseamnă că nu mai poate circula până la remedierea problemelor. Fie că vorbim de probleme tehnice, uzura excesivă sau modificări neautorizate, toate acestea pot duce la un ITP respins. Dar ce faci dacă mașina ta nu trece testul?
Care sunt cele mai frecvente motive de respingere la ITP?
În România, Inspecția Tehnică Periodică trebuie efectuată în mod regulat, iar intervalul depinde de vechimea vehiculului. Mașinile mai noi necesită o verificare la fiecare doi ani, în timp ce cele mai vechi trebuie verificate anual. Inspecția urmărește să confirme că mașina este sigură pentru șofat și că nu prezintă pericole pentru ceilalți participanți la trafic. Cele mai comune motive pentru care o mașină nu trece ITP-ul sunt:
- Defecțiuni la sistemul de frânare: Orice problemă legată de frâne este considerată un pericol major. Dacă frânele nu funcționează corespunzător sau prezintă uzură excesivă, mașina va fi respinsă. Sistemul de frânare este unul dintre cele mai importante sisteme de siguranță și trebuie să fie perfect funcțional.
- Probleme la direcție: O direcție nesigură poate duce la accidente grave. Orice joc la volan, uzură la caseta de direcție sau alte defecțiuni legate de direcție pot determina respingerea mașinii.
- Defecțiuni la lumini și semnalizare: Dacă farurile, stopurile sau semnalizatoarele nu funcționează corect sau sunt fisurate, mașina nu va trece de inspecție. Tot aici se încadrează și lămpile de ceață, care trebuie să funcționeze corect.
- Parbriz crăpat sau spart: Un parbriz deteriorat afectează vizibilitatea și poate duce la respingerea mașinii. Este esențial ca parbrizul să fie în stare bună și să nu prezinte fisuri în zona vizuală a șoferului.
- Modificări neautorizate: Dacă mașina are componente care nu corespund cu datele din talon, cum ar fi anvelopele cu dimensiuni diferite de cele menționate în actele vehiculului, acest lucru poate duce la respingerea la ITP. De asemenea, modificările la motor sau alte piese neomologate pot fi motive pentru un rezultat nefavorabil.
- Emisii peste limitele legale: Verificarea nivelului de noxe este obligatorie, iar mașinile diesel cu filtre de particule eliminate sau cu niveluri de poluare peste normele admise nu vor trece inspecția. Emisiile trebuie să fie în limitele stabilite de legislația europeană.
Ce poți face dacă mașina a fost respinsă la ITP?
Dacă în urma inspecției mașina ta a fost respinsă, nu înseamnă neapărat că nu mai poți circula cu ea, dar trebuie să remediezi problemele constatate într-un interval de 30 de zile. Iată ce pași trebuie să urmezi pentru a îți reface inspecția și a reveni pe drum:
- Identifică problemele: La inspecție, mecanicul îți va oferi o listă cu toate defecțiunile care au dus la respingerea mașinii. Acestea pot fi de la probleme la frâne, la direcție, până la noxe sau defecțiuni la sistemul electric.
- Repară defecțiunile: Următorul pas este să remediezi toate problemele menționate. Este recomandat să apelezi la un service auto de încredere și autorizat pentru a te asigura că lucrările sunt executate conform standardelor.
- Reîncadrarea la inspecție: După ce toate reparațiile au fost efectuate, programează din nou mașina pentru inspecție. Asigură-te că toate defecțiunile au fost remediate corespunzător pentru a evita o nouă respingere.
Ce opțiuni ai dacă mașina nu poate trece ITP-ul?
Există situații în care costurile de reparație sunt prea mari sau defecțiunile sunt prea complexe pentru a fi remediate, iar șoferul poate decide că nu merită să investească în reparații. Dacă mașina nu poate trece ITP-ul, poți lua în considerare câteva opțiuni:
- Radiază vehiculul din circulație: Dacă nu mai ai de gând să folosești mașina pe drumurile publice, o poți radia oficial din circulație. Aceasta este o măsură simplă și te scutește de taxe și de amenzile care s-ar aplica pentru o mașină care nu mai are ITP valabil.
- Vinde mașina la un parc de dezmembrări auto: În loc să o păstrezi, o poți vinde pentru piese la un centru de dezmembrări auto. Aceasta este o soluție practică și poate fi și o metodă de a recupera o parte din banii investiți inițial în mașină.
- Reciclarea: Dacă mașina este foarte veche și nu mai are nici o valoare de revânzare, poți opta pentru reciclarea acesteia. În multe locuri, centrele de reciclare auto oferă o sumă modică pentru vehiculele aduse la dezmembrat.
Inspecția Tehnică Periodică este un proces esențial pentru siguranța rutieră, iar trecerea acesteia nu ar trebui să fie tratată cu superficialitate. Asigură-te că mașina ta este într-o stare bună, fără defecțiuni majore, pentru a evita neplăcerile și posibilele sancțiuni. În acest fel, vei putea continua să te bucuri de călătorii sigure și fără griji pe drumurile publice.