În cadrul unui raport se precizează că de cinci ani consecutivi, procentul de trafic web asociat cu roboții rău intenționați (bad bots) este în creștere, ajungând la 32% în 2023 de la 30,2% în 2022. Raportul evidențiază, de asemenea, că traficul generat de utilizatori umani a scăzut la 50,4% în 2023. Această tendință crescândă a traficului automat costă companiile miliarde de dolari anual din cauza atacurilor asupra site-urilor web, API-urilor și aplicațiilor.
Practic, creșterea traficului generat de roboți cuprinde atât interacțiuni automate, cât și atacuri directe. În acest sens, Nanhi Singh, Director General, Securitate Aplicații la Imperva, o companie Thales, a explicat mai detaliat această amenințare în creștere.
Astfel, „Roboții sunt una dintre cele mai omniprezente și mai mari amenințări cu care se confruntă orice industrie. De la scraping web simplu la preluarea conturilor malițioase, spam și atacuri de tip denial-of-service (DoS), roboții afectează negativ rezultatele financiare ale unei organizații.”
Scraping web este procesul de extragere automată a datelor de pe site-uri web. Imaginați-vă un robot care trece printr-un site web, extragând informații specifice precum titlurile articolelor, prețurile produselor sau adresele de e-mail. Aceste date pot fi apoi stocate într-o bază de date sau utilizate în alte scopuri.
În plus, raportul a identificat mai multe tendințe cheie. De exemplu, media globală a traficului de roboți rău intenționați a ajuns la 32%, Irlanda (71%), Germania (67,5%) și Mexic (42,8%) înregistrând cele mai ridicate niveluri de astfel de boți. Statele Unite au asistat, de asemenea, la o pondere mai mare a traficului de roboți rău intenționați, la 35,4% comparativ cu 32,1% în 2022. Atacurile de preluare a conturilor (ATO) au cunoscut, de asemenea, o creștere de 10% în 2023, 44% din toate aceste atacuri vizând puncte finale API. Din toate încercările de autentificare de pe internet, 11% au fost asociate cu preluarea conturilor, afectând industrii precum Servicii Financiare (36,8%), Turism (11,5%) și Servicii pentru afaceri (8%).
Însă, tot raportul avertizează, de asemenea, cu privire la creșterea activităților roboților legate de inteligența artificială (AI). Se constată că adoptarea rapidă a AI generative și a modelelor de limbaj mari a dus la creșterea volumului de roboți simpli la 39,6% în 2023 de la 33,4% în 2022. Simultan, amenințările automatizate au cauzat 30% din atacurile API în 2023.
De asemenea, 17% dintre acestea au fost roboți rău intenționați care exploatează vulnerabilitățile logicii de business, ceea ce permite acestor roboți să manipuleze funcționalitățile API și să acceseze date sensibile sau conturi de utilizatori.
O prevalență a traficului generat de roboți, a fost observată în toate sectoarele:
-industria Gaming (57,2%) înregistrând cea mai semnificativă proporție de roboți rău intenționați.
-Retailul (24,4%),
-Turismul (20,7%) și
-Serviciile Financiare (15,7%) au înregistrat cel mai mare volum de atacuri cu roboți.
Roboții rău intenționați avansați care imită comportamentul uman și evită sistemele de apărare au fost cei mai frecvenți pe site-urile web din domeniile Drept & Guvern, Divertisment și Servicii Financiare.
În opinia sa, Nanhi Singh a subliniat necesitatea ca organizațiile să evolueze în acest nou peisaj high-tech, concluzionând:
În afirmaţiile sale, „Pe măsură ce sunt introduse mai multe instrumente bazate pe AI, roboții vor deveni omniprezenți. Organizațiile trebuie să investească în instrumente de gestionare a roboților și de securitate API pentru a gestiona amenințarea provenită din traficul automat malițios”.
În acest sens, compania franceză Thales este un lider global în tehnologii avansate din trei domenii: Apărare și Securitate, Aeronautică și Spațiu, și Identitate Digitală și Securitate.
Financiar, grupul investește aproape 4 miliarde de euro pe an în Cercetare și Dezvoltare, în special în domenii cheie precum tehnologiile cuantice, Edge computing, 6G și securitate cibernetică.
În prezent, compania Thales are 81.000 de angajați în 68 de țări, inclusiv în România. În anul 2023, grupul a generat vânzări de 18,4 miliarde de euro.
Sursa: www.economica.net