Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) a raportat o creștere semnificativă a despăgubirilor plătite în baza polițelor RCA în România, cu un avans de 30% în primele trei luni ale anului 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Această majorare reflectă o tendință în creștere a daunelor achitate, ceea ce pune presiune pe industria asigurărilor auto.
Despăgubiri cu 30% mai mari la RCA. Anunț din partea firmelor de asigurare
În primele trei luni din 2024, despăgubirile totale au ajuns la 1,56 miliarde de lei, dintre care 940 milioane lei au fost plătite de către asigurătorii activi pe piață, 350 milioane de lei de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) și 270 milioane lei de către sucursale. Această sumă este cu aproximativ 30% mai mare decât în perioada similară din 2023, când indemnizațiile totale au fost de 1,2 miliarde lei, potrivit UNSAR.
Conform sursei citate, nu doar companiile reglementate și supravegheate din România sunt responsabile pentru plata despăgubirilor, ci și două societăți care operează pe piața locală prin pașaportul european, supravegheate din țara de origine. Axeria Iard și Hellas Direct sunt cele două firme care au înregistrat o creștere semnificativă și sunt considerate acum motoarele pieței RCA, contribuind semnificativ la plata daunelor.
Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) continuă să acopere daunele rezultate din polițele emise de companiile falimentare City Insurance și Euroins
Totodată, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) continuă să acopere daunele rezultate din polițele emise de companiile falimentare City Insurance și Euroins, gestionând încă un volum mare de dosare. UNSAR a subliniat importanța reflectării corecte a situațiilor din piață și a lansat platforma „Adevărul despre RCA” pentru a oferi informații precise și a preveni denaturarea contextului pieței și a importanței industriei de asigurări.
„Reamintim că UNSAR a lansat recent platforma de informare „Adevărul despre RCA” – adevaruldesprerca.ro, evidențiind importanța reflectării corecte a contextului și verificarea atentă a datelor pentru astfel de situații – care pot denatura efortul pieței și importanța industriei de asigurări.”, mai transmit asigurătorii.
În România, tarifele pentru asigurarea auto obligatorie RCA sunt cele mai ridicate din regiune
În România, costul asigurării auto obligatorii RCA este cel mai mare comparativ cu țările din regiune, ajungând la circa 220 de euro. Deși despăgubirile RCA au înregistrat o scădere de 9%, reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) susțin că prețurile din statele vecine sunt considerabil mai mici. Spre exemplu, în Bulgaria asigurarea RCA costă 100 de euro, în Ungaria 98 de euro, iar în Polonia 120 de euro.
O parte semnificativă din costurile RCA se transferă în alte țări
Aproape 40% din costul plătit de fiecare șofer român pentru asigurarea ajunge în alte țări prin contractele de reasigurare ale companiilor de asigurări. Un exemplu este City Insurance, care avea un contract prin care 90% din prețul RCA era transferat către firme din Insulele Cayman, care nu au plătit niciodată despăgubirile.
COTAR se întreabă de ce majoritatea companiilor de asigurări din UE transferă doar 15-20% din costul asigurărilor către reasigurători, în timp ce firmele din România transferă peste 40% și, cu toate acestea, ajung în faliment. De asemenea, autoritățile române nu au recuperat niciun ban din contractele de reasigurare ale companiilor City Insurance și Euroins.
Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, atrage atenția că actuala conducere a sectorului de asigurări din cadrul ASF este compromisă și trebuie înlocuită urgent.
„Stimați decidenți politici, COTAR v-a avertizat cu cel puțin doi ani înainte ca Euroins și City Insurance să intre în faliment despre aceste probleme majore din asigurări, gestionate de către ‘gulerele albe’ din ASF. Românii plătesc astăzi cu 10% mai mult pentru RCA din cauza celor două falimente pentru care nimeni nu a fost tras la răspundere.
Reiterăm că actuala conducere a sectorului de asigurări din cadrul ASF este compromisă și trebuie schimbată de urgență. Ați numit în funcții oameni cu grave probleme de integritate, iar COTAR v-a avertizat public, chiar înainte de numirea acestora. Dacă nu vă pasă nici de transportatori, nici de cei 10 milioane de șoferi, veți suporta consecințele acestei atitudini arogante la urne, în luna decembrie!”, a transmis președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, într-un comunicat de presă.