Viitoarea lege a RCA a generat tensiuni puternice între asigurători și transportatori, în special din cauza propunerii de a subordona atelierele de reparații companiilor de asigurări. UNSAR, asociația asigurătorilor, sugerează ca șoferii să fie obligați să își repare vehiculele avariate doar la ateliere agreate, furnizându-le o listă specifică.
În contrast, COTAR, asociația transportatorilor, atrage atenția asupra riscurilor pe care o astfel de măsură le-ar putea aduce pentru siguranța rutieră. Ei argumentează că atelierele ar putea fi forțate să facă economii pentru a respecta tarifele impuse de asigurători, ceea ce ar putea duce la reparații de slabă calitate și utilizarea unor piese inferioare.
Legea RCA stârnește discuții aprinse. Ce îi așteaptă pe șoferi
În mod regulat, UNSAR, asociația asigurătorilor, publică sondaje de opinie pentru a susține poziția sa în legătură cu viitoarea lege RCA. Recent, în luna mai a acestui an, a fost realizată o astfel de cercetare, la care au participat 1.010 șoferi. Rezultatele au arătat că 79% dintre aceștia consideră că ar fi util să primească o listă cu unități de service autorizate unde să își repare vehiculele după un accident.
Bazându-se pe aceste date, UNSAR afirmă că există un sprijin considerabil din partea șoferilor pentru modificarea legii în conformitate cu cerințele asigurătorilor. Potrivit acestei perspective, șoferii ar prefera să își repare mașinile doar la atelierele recomandate de asigurători, pentru a fi acoperiți de asigurarea RCA.
Cu toate acestea, COTAR, asociația transportatorilor, respinge aceste rezultate și avertizează asupra efectelor negative potențiale. Aceștia subliniază că impunerea unor astfel de restricții ar putea duce la scăderea calității reparațiilor, deoarece atelierele de service vor fi nevoite să reducă costurile pentru a se conforma tarifelor impuse de asigurători.
COTAR atrage atenția că, în încercarea de a respecta tarifele mai mici, atelierele ar putea folosi piese de calitate inferioară și ar putea efectua lucrări de slabă calitate. În plus, asigurații ar putea fi nevoiți să plătească din propriul buzunar pentru reparații în cazurile în care societățile de asigurări refuză să acopere despăgubirile RCA.
Ce avertizează COTAR
Transportatorii subliniază că, în state precum Germania, există o interdicție strictă privind încheierea de acorduri între firmele de asigurări RCA și atelierele de service, pentru a preveni influențarea prețului și a calității reparațiilor. Încercarea de a stabili astfel de acorduri poate conduce la sancțiuni penale, inclusiv închisoare, demonstrând o reglementare severă a acestei practici pentru a proteja integritatea sectorului de reparații auto.
În contrast, în România, asigurătorii se străduiesc să legalizeze aceste acorduri prin viitoarea lege RCA, cu susținerea ASF, a Parlamentului și a Consiliului Concurenței. Această mișcare este percepută de transportatori ca o încercare de a controla piața reparațiilor auto, ceea ce contravine reglementărilor existente în alte state europene și riscă să afecteze negativ calitatea serviciilor oferite.
COTAR argumentează că stabilirea tarifele reduse impuse de asigurători pentru reparații auto este direct legată de scăderea calității lucrărilor efectuate. În consecință, ei cer ca piața reparațiilor auto din România să rămână liberă și independentă, bazată pe principiile cererii și ofertei, conform normelor Uniunii Europene. De asemenea, transportatorii solicită instituțiilor competente, precum RAR și ANPC, să efectueze controale riguroase și să retragă autorizațiile atelierelor care nu respectă standardele de calitate, pentru a proteja drepturile consumatorilor.
Asigurătorii RCA spun că știu ce dorințe au șoferii
Asigurătorii afirmă cu tărie că au o înțelegere mai profundă a dorințelor șoferilor decât asociația de transportatori, bazându-se pe rezultatele sondajului realizat în luna mai. UNSAR, reprezentând interesele companiilor de asigurări, acuză asociația transportatorilor de presiune excesivă asupra autorităților guvernamentale și legislative, subliniind că aceste presiuni ar influența negativ procesul de reglementare a legii RCA.
În plus față de cercetarea de opinie, UNSAR aduce în discuție un alt argument crucial – costul asigurărilor RCA, care a crescut semnificativ în ultima vreme. Această situație a generat nemulțumiri printre șoferi, mai ales în contextul falimentelor recente ale unor mari jucători de pe piață, cum ar fi City Insurance și Euroins. Astfel, asigurătorii susțin că majorările de prețuri sunt o reacție necesară la fluctuațiile costurilor și riscurilor din sector.
Pentru a-și întări argumentul, asigurătorii afirmă că tarifele RCA sunt influențate direct de valoarea despăgubirilor acordate. Ei consideră că, prin stabilirea unor prețuri standard pentru reparații, conform acordurilor cu atelierele de service, ar putea reduce costurile generale și, implicit, tarifele asigurărilor. Conform asiguratorilor, atelierele care colaborează cu companiile de asigurări practică tarife semnificativ mai mici comparativ cu cele care nu au astfel de înțelegeri.