Volkswagen s-a confruntat marți cu un val de critici din partea militanților, după ce șeful afacerii sale din China a declarat că nu a văzut niciun semn de muncă forțată în timpul unei vizite la uzina producătorului de automobile din Xinjiang.
Activiștii și un grup internațional de parlamentari au spus că verificarea standardelor de muncă din regiune este imposibilă.
Grupurile pentru drepturile omului au documentat încălcări ale drepturilor omului în Xinjiang încă din anii 2000, inclusiv munca forțată în masă în lagărele de detenție despre care ONU a spus că ar putea constitui crime împotriva umanității. China a negat orice abuz în Xinjiang.
Reprezentantul Volkswagen pentru China, Ralf Brandstaetter, a petrecut 1-1/2 zi în perioada 16-17 februarie vizitând unitatea grupului german din regiune, care face parte dintr-un joint venture cu SAIC din China, împreună cu șefii de conformitate și relații externe ai Volkswagen din China.
Brandstaetter a spus că nu vede semne de muncă forțată și că comentariile muncitorilor se potrivesc cu rapoartele pe care Volkswagen le-a primit de la SAIC despre fabrică.
„Pot să vorbesc cu oamenii și să-mi trag concluziile. Pot să încerc să verific faptele, și asta am făcut. Nu am găsit contradicții”, a spus el, adăugând că este prima lui vizită, dar nu ultima.
Dar Luke de Pulford de la Alianța Interparlamentară pentru China, un grup de legiuitori din treizeci de țări democratice, inclusiv Marea Britanie, Germania și Statele Unite, a spus că organizațiile pentru drepturile omului consideră că standardele muncii nu pot fi verificate în regiune, deoarece membrii uigurilor. minoritatea nu putea vorbi liber fără să se teamă pentru siguranța lor.
Activitățile de la Congresul Mondial Uyghur din Germania și cercetătorii de la Universitatea Sheffield Hallam, care au scris un raport despre legăturile lanțului de aprovizionare a industriei auto cu Xinjiang, au declarat că vizita în regiune și conversațiile cu muncitorii au fost probabil planificate și coordonate cu autoritățile.
Brandstaetter a spus că a vorbit pe larg cu șapte lucrători în mod individual – inclusiv chinezi han, uiguri și kazahi – unii printr-un traducător ales de Volkswagen și alții în engleză și a purtat discuții mai scurte cu alți lucrători din turneul său, despre care a spus el s-a întâmplat fără supraveghere guvernamentală.
Fabrica, care a asamblat anterior Santana, a suferit reduceri de personal cu 65% de la pandemie și efectuează doar verificări finale de calitate și instalarea anumitor caracteristici înainte de a preda vehiculele dealerilor pentru vânzare din regiune.
Producția planificată pentru acest an este de 10.000, o fracțiune din cele 50.000 vizate la prima deschidere.
Volkswagen spune că nu a găsit niciodată dovezi ale muncii forțate în rândul forței de muncă din Xinjiang și că prezența sa este pozitivă pentru populația locală. Ea a negat că întreținerea fabricii era o condiție impusă de Beijing pentru a continua să producă în toată China.
Inițial, producătorul de automobile a fost lăudat pentru înființarea fabricii, a spus lobbystul șef Thomas Steg, comparând obiectivul de a construi infrastructură și de a îmbunătăți condițiile de viață cu reunificarea Germaniei.
Dar atmosfera s-a schimbat după numeroase atacuri mortale în Xinjiang și în alte părți între 2009-2014, pe care guvernul chinez le-a pus pe seama militanților din regiune, ceea ce a condus la o „abordare semnificativ mai represivă”, a spus el.
Cu toate acestea, Volkswagen căutând noi parteneri contractuali în întreaga lume – parțial pentru a-și diversifica afacerile de pe piața chineză – încălcarea acordului cu SAIC (600104.SS) de a menține fabrica până cel puțin în 2030 era exclusă.
Totuși, Ingo Speich, șeful departamentului de sustenabilitate și guvernanță corporativă la Deka Investment, investitorul de top 20 Volkswagen, a declarat că riscul reputațional al păstrării fabricii ar putea afecta prețul acțiunilor producătorului auto.
Deja, unele fonduri își schimbau portofoliile pentru a exclude acțiunile Volkswagen, după ce furnizorul de indici MSCI a emis un avertisment cu privire la ratingul său de mediu, social și de guvernanță pentru producătorul de automobile din cauza fabricii în noiembrie.
„VW este blocată într-o situație de risc reputațional în Xinjiang”, a spus Speich.